Tarcza antykryzysowa 3.0 - wsparcie dla kolejowych przewoźników pasażerskich
REKLAMA
REKLAMA
W komunikacie napisano, że pandemia COVID-19 spowodowała znaczący spadek przychodów pasażerskich przewoźników kolejowych i aby zapewnić tym przedsiębiorcom płynność finansową wprowadzono zmiany do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
REKLAMA
Zmiany te miały na celu umożliwienie przekazania przewoźnikom kolejowym przez ministra infrastruktury wsparcia finansowego z budżetu państwa (obligatoryjnie) oraz z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (fakultatywnie).
W komunikacie przyznano, że z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności wprowadzanych przepisów z prawem UE oraz ich szybkiego wejścia w życie zdecydowano o wsparciu wyłącznie dla przewoźników realizujących umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozach pasażerskich.
Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków
REKLAMA
Przekazanie wsparcia z budżetu państwa będzie polegać na wypłaceniu przewoźnikom kwot z limitu dotacji na wyrównanie przychodów utraconych w związku z honorowaniem ustawowych ulg biletowych, tak jak w odpowiednim miesiącu 2019 r. Oznacza to, że dotacja zostanie wypłacona nawet mimo niezrealizowania usług, których dofinansowanie zostało zaplanowane.
Wysokość dotacji budżetu państwa na 2020 r. na dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów wynosi 600 mln zł.
Z kolei z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 minister infrastruktury będzie przekazywać wsparcie przewoźnikom na finansowanie rekompensaty z tytułu realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w zakresie, w jakim rekompensata ta nie zostanie sfinansowana dotacją oraz środkami pierwotnie zaplanowanymi w budżetach organizatorów wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Wsparcie finansowe z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 będzie udzielane do wysokości środków zaplanowanych na ten cel w Funduszu (zakłada się, że limit wyniesie 900 mln zł).
REKLAMA
Wsparcie udzielane na podstawie tzw. tarczy 3.0 będzie wypłacane na wniosek uprawnionych przewoźników, przekazany ministrowi infrastruktury przez odpowiedniego organizatora wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, a następnie przez tego organizatora rozliczane.
Pomoc będzie przysługiwała za miesiące obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz kolejne trzy miesiące po upływie miesiąca, w którym odwołano stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.
REKLAMA
REKLAMA