REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBOS: zadowolonych z pracy urzędów 41,9 proc.; niezadowolonych - 49,9 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

41,9 proc. badanych uważa, że urzędy działają sprawnie; przeciwnego zdania jest 49,9 proc. Działanie urzędów skarbowych dobrze ocenia 61 proc., źle 22,9 proc.; o urzędach gmin i dzielnic dobrą opinię ma 55,1 proc., a złą 30,1 proc. - wynika z sondażu CBOS dla MSWiA.

Łącznie 41,9 proc. badanych (odpowiedzi "zdecydowanie" i "raczej" się zgadzam) jest zdania, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo (w poprzednim takim sondażu z 2007 r. tak myślących było 39,4 proc.). Blisko połowa badanych - łącznie 49,9 proc. - nie zgadza się tym stwierdzeniem (w 2007 roku było to 49,3 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

O tym, że urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów przekonanych jest łącznie 48,4 proc. badanych, a łącznie 43 proc. nie podziela tej opinii (w 2007 roku było to odpowiednio: 48,3 proc. i 39,5 proc.).

Stosunkowo wysoko badani ocenili pracę urzędów skarbowych. Łącznie 61 proc. zgadza się z twierdzeniem, że urzędy skarbowe pracują sprawnie, szybko i terminowo (w roku 2007 takie zdanie miało 50,6 proc. badanych). Przeciwnego zdania jest natomiast łącznie 22,9 proc. badanych (w 2007 roku było ich 30 proc.). Łącznie 50,1 proc. badanych uważa, że urzędy skarbowe "są nakierowane" na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawnie obsługują swoich klientów, a łącznie 31,2 proc. badanych uważa inaczej. W 2007 roku pierwszą opinię podzielało 45,2 proc. a drugą 35,3 proc.

O tym, że urzędy gmin i dzielnic działają sprawnie, szybko i terminowo przekonanych jest łącznie 55,1 proc. badanych; niezadowolonych jest łącznie 30,1 proc. badanych. W roku 2007 o tym, że urzędy te działają sprawnie przekonanych było 50,8 proc.; przeciwnego zdania było 32,6 proc.

REKLAMA

Według łącznie 58,1 proc. badanych urzędy gminy i dzielnicy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (w 2007 roku było ich 53,5 proc.). Przeciwnego zdania jest łącznie 27,2 proc. respondentów (w 2007 roku - 30,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu w 2010 roku oceniano także pracę urzędników w Polsce. łącznie 43,9 proc badanych uważa, że urzędnicy są raczej nakierowani na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy (przeciwnego zdania jest 42,9 proc.). W 2007 roku było to odpowiednio: 44,3 proc. i 41,9 proc. Urzędnicy pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki w ocenie łącznie 46,1 proc. badanych (w 2007 roku - 45,9 proc.). Nie zgadza się z tą opinią 39,5 proc. respondentów (w 2007 roku - 37,9 proc.).

O tym, że znają się na swojej pracy i są kompetentni przekonanych jest łącznie 65,3 proc. badanych (w 2007 roku - 62,6 proc.) Przeciwnego zdania jest łącznie 20,1 proc. (w 2007 roku 19,4 - proc.). Jako życzliwych dla interesantów ocenia urzędników łącznie 66,9 proc. badanych; przeciwne zdanie ma łącznie 22,2 proc. respondentów (w 2007 roku było to odpowiednio: 57,7 proc. i 27 proc.).

Urzędnicy są przekupni, a wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw - tak twierdzi łącznie 35,8 proc., z tą opinią nie zgadza się łącznie 34,4 proc. W 2007 roku taką opinię podzielało 42,8 proc. respondentów; przeciwnego zdania było 27,2 proc.

W ciągu najbliższych lat praca urzędów w Polsce poprawi się - tak uważa 33,9 proc. badanych (w 2007 roku myślało tak 32,7 proc.) O tym, że praca urzędów nie zmieni się przekonanych jest większość - 40 proc. (w 2007 roku - 33,8 proc.) a że się pogorszy - 7,9 proc. (w 2007 roku - 1,6 proc.). Zdania na ten temat nie ma 18,2 proc. (w 2007 roku 31,9 proc.).

Jako przyczyny poprawy funkcjonowania urzędów w Polsce badani wskazywali m.in. na: wejście nowej, lepiej wykształconej kadry urzędniczej (9 proc.), zmianę struktury urzędów i usprawnienia organizacyjne (5,3 proc.), konkurencję na rynku pracy, która przyczyni się do poprawy pracy urzędów (4,3 proc.), zmianę mentalności urzędnika (3,8 proc.), członkostwo w UE wymuszające poprawę (3,2 proc.), lepiej wyposażone, bardziej nowoczesne i skomputeryzowane urzędy (2,3 proc.).

Natomiast przyczyny pogorszenia lub braku poprawy pracy urzędów w opinii badanych wynikają najczęściej: z siły przyzwyczajenia, inercji i nawyku (16,7 proc.), nie podejmowania żadnych działań, które mogłyby spowodować poprawę (16,2 proc.), złej organizacji pracy (8,3 proc.), braku wymiany kadr (5,1 proc.), biurokracji (3,9 proc.), złego i niejasnego prawa (3,7 proc.).

CBOS przeprowadził badanie w dniach od 30 listopada do 8 grudnia na liczącej 981 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA