REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBOS: zadowolonych z pracy urzędów 41,9 proc.; niezadowolonych - 49,9 proc.

REKLAMA

41,9 proc. badanych uważa, że urzędy działają sprawnie; przeciwnego zdania jest 49,9 proc. Działanie urzędów skarbowych dobrze ocenia 61 proc., źle 22,9 proc.; o urzędach gmin i dzielnic dobrą opinię ma 55,1 proc., a złą 30,1 proc. - wynika z sondażu CBOS dla MSWiA.

Łącznie 41,9 proc. badanych (odpowiedzi "zdecydowanie" i "raczej" się zgadzam) jest zdania, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo (w poprzednim takim sondażu z 2007 r. tak myślących było 39,4 proc.). Blisko połowa badanych - łącznie 49,9 proc. - nie zgadza się tym stwierdzeniem (w 2007 roku było to 49,3 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

O tym, że urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów przekonanych jest łącznie 48,4 proc. badanych, a łącznie 43 proc. nie podziela tej opinii (w 2007 roku było to odpowiednio: 48,3 proc. i 39,5 proc.).

Stosunkowo wysoko badani ocenili pracę urzędów skarbowych. Łącznie 61 proc. zgadza się z twierdzeniem, że urzędy skarbowe pracują sprawnie, szybko i terminowo (w roku 2007 takie zdanie miało 50,6 proc. badanych). Przeciwnego zdania jest natomiast łącznie 22,9 proc. badanych (w 2007 roku było ich 30 proc.). Łącznie 50,1 proc. badanych uważa, że urzędy skarbowe "są nakierowane" na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawnie obsługują swoich klientów, a łącznie 31,2 proc. badanych uważa inaczej. W 2007 roku pierwszą opinię podzielało 45,2 proc. a drugą 35,3 proc.

O tym, że urzędy gmin i dzielnic działają sprawnie, szybko i terminowo przekonanych jest łącznie 55,1 proc. badanych; niezadowolonych jest łącznie 30,1 proc. badanych. W roku 2007 o tym, że urzędy te działają sprawnie przekonanych było 50,8 proc.; przeciwnego zdania było 32,6 proc.

REKLAMA

Według łącznie 58,1 proc. badanych urzędy gminy i dzielnicy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (w 2007 roku było ich 53,5 proc.). Przeciwnego zdania jest łącznie 27,2 proc. respondentów (w 2007 roku - 30,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu w 2010 roku oceniano także pracę urzędników w Polsce. łącznie 43,9 proc badanych uważa, że urzędnicy są raczej nakierowani na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy (przeciwnego zdania jest 42,9 proc.). W 2007 roku było to odpowiednio: 44,3 proc. i 41,9 proc. Urzędnicy pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki w ocenie łącznie 46,1 proc. badanych (w 2007 roku - 45,9 proc.). Nie zgadza się z tą opinią 39,5 proc. respondentów (w 2007 roku - 37,9 proc.).

O tym, że znają się na swojej pracy i są kompetentni przekonanych jest łącznie 65,3 proc. badanych (w 2007 roku - 62,6 proc.) Przeciwnego zdania jest łącznie 20,1 proc. (w 2007 roku 19,4 - proc.). Jako życzliwych dla interesantów ocenia urzędników łącznie 66,9 proc. badanych; przeciwne zdanie ma łącznie 22,2 proc. respondentów (w 2007 roku było to odpowiednio: 57,7 proc. i 27 proc.).

Urzędnicy są przekupni, a wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw - tak twierdzi łącznie 35,8 proc., z tą opinią nie zgadza się łącznie 34,4 proc. W 2007 roku taką opinię podzielało 42,8 proc. respondentów; przeciwnego zdania było 27,2 proc.

W ciągu najbliższych lat praca urzędów w Polsce poprawi się - tak uważa 33,9 proc. badanych (w 2007 roku myślało tak 32,7 proc.) O tym, że praca urzędów nie zmieni się przekonanych jest większość - 40 proc. (w 2007 roku - 33,8 proc.) a że się pogorszy - 7,9 proc. (w 2007 roku - 1,6 proc.). Zdania na ten temat nie ma 18,2 proc. (w 2007 roku 31,9 proc.).

Jako przyczyny poprawy funkcjonowania urzędów w Polsce badani wskazywali m.in. na: wejście nowej, lepiej wykształconej kadry urzędniczej (9 proc.), zmianę struktury urzędów i usprawnienia organizacyjne (5,3 proc.), konkurencję na rynku pracy, która przyczyni się do poprawy pracy urzędów (4,3 proc.), zmianę mentalności urzędnika (3,8 proc.), członkostwo w UE wymuszające poprawę (3,2 proc.), lepiej wyposażone, bardziej nowoczesne i skomputeryzowane urzędy (2,3 proc.).

Natomiast przyczyny pogorszenia lub braku poprawy pracy urzędów w opinii badanych wynikają najczęściej: z siły przyzwyczajenia, inercji i nawyku (16,7 proc.), nie podejmowania żadnych działań, które mogłyby spowodować poprawę (16,2 proc.), złej organizacji pracy (8,3 proc.), braku wymiany kadr (5,1 proc.), biurokracji (3,9 proc.), złego i niejasnego prawa (3,7 proc.).

CBOS przeprowadził badanie w dniach od 30 listopada do 8 grudnia na liczącej 981 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA