Jakie przepisy stosować do sprawozdań miast
REKLAMA
W opinii Ministerstwa Finansów sprawozdania finansowe jednostek samorządu terytorialnego za 2010 r. powinny być sporządzane zgodnie z nieobowiązującym już rozporządzeniem z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, Poz. 1020). Nie zgadzają się z takim stanowiskiem biegli rewidenci, zdaniem których powinno się stosować przepisy nowego rozporządzenia z 5 lipca 2010 r. (Dz.U. Nr 126, Poz. 861).
REKLAMA
Resort finansów argumentuje swoje stanowisko następująco:
- „do ewidencji zdarzeń w roku obrotowym 2010 stosuje się przepisy dotychczasowe” – tak stanowi rozporządzenie z 2010 r. a zasadą jest, że do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego wpisuje się każde zdarzenie, które w danym okresie nastąpiło. Sprawozdanie finansowe jest dokumentem odzwierciedlającym sposób ujmowania zdarzeń w księgach rachunkowych dlatego powinno zostać sporządzone w oparciu o rozporządzenie z 2006 r.
W opinii biegłych rewidentów:
- nowe rozporządzenie wyraźnie odsunęło w czasie obowiązywanie przepisów jedynie w odniesieniu do ewidencji, natomiast sporządzanie sprawozdań jest czynnością o zdecydowanie odmiennym charakterze.
Sprawa jest o tyle istotna, że w bieżącym roku po raz pierwszy sprawozdania finansowe miast są badane przez biegłych rewidentów. Czy wystawią oni ocenę negatywną jeśli sprawozdania opierać się będą na starych przepisach? Eksperci DGP twierdzą że nie, o ile sprawozdania będą rzetelne i kompletne. Nawet jednak jeśli wystawiona zostanie ocena negatywna, nie oznacza to automatycznie że sprawozdanie nie zostanie zatwierdzone, może to natomiast wpłynąć na ocenę działalności zarządu. Trudno jednak przewidzieć dalsze konsekwencje negatywnej opinii - pisze DGP - albowiem do tej pory sprawozdania nie były badane przez rewidentów.
samorzad.infor.pl / Dziennik Gazeta Prawna
REKLAMA
REKLAMA