REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest testowanie rynku w PPP i jak je przeprowadzić?

REKLAMA

Pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego wyjaśnia…

Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentujesz stronę publiczną? Masz pomysł na projekt w partnerstwie publiczno‑prywatnym? Zanim zaczniesz inwestować w niego czas i pieniądze zobacz czy ma on szanse na powodzenie. Spisz jego założenia i skonfrontuj je z potencjalnymi partnerami prywatnymi oraz instytucjami finansowymi.

Testowanie rynku to niezwykle ważny element przygotowania projektu PPP. Przeprowadza się je w toku wykonywania analiz przedrealizacyjnych, w ramach oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia.

Po co to robimy? Żeby sprawdzić, jaka jest opinia partnerów prywatnych i instytucji finansujących na temat danego projektu. Szczególnie ważne są sugestie instytucji finansujących (banki, fundusze inwestycyjne), które często nieoficjalnie określa się w PPP mianem „trzeciego partnera”, bo bez ich finansowania projekt nie ma szans powodzenia. Testy rynku to istotny sygnał, czy projekt jest możliwy do realizacji, czy są partnerzy zainteresowani udziałem w takim przedsięwzięciu, jakie są szanse na finansowanie przedsięwzięcia.

REKLAMA

Testowanie rynku jest szczególnie ważne w przypadku nietypowych lub bardzo złożonych projektów. Pozwala na weryfikację wstępnych założeń, a uzyskane w trakcie spotkań informacje są niezwykle cenne, bo pozwalają albo potwierdzić przyjęte rozwiązania (to scenariusz bardzo optymistyczny), albo dostosować je do warunków rynkowych w taki sposób, żeby projekt miał szansę na realizację w PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowanie rynku pozwala zweryfikować punkt widzenia podmiotu publicznego z sektorem komercyjnym. Przykładowo podmiot publiczny może przyjąć założenie, że infrastruktura, która ma być przedmiotem projektu PPP pozwoli osiągać partnerowi prywatnemu przychody na określonym poziomie – takie założenie należy poddać weryfikacji w ramach testów rynkowych. Inny przykład to forma rozliczeń z partnerem prywatnym przewidywana do zastosowania w danym projekcie PPP – tutaj również warto się zapoznać ze stanowiskiem potencjalnych partnerów prywatnych. Testowanie rynku pozwala uzyskać wiele cennych informacji rynkowych umożliwiających rzetelne przygotowanie projektu PPP.

Czasem zdarza się, że po przeprowadzeniu testowania rynku ostatecznie odstąpimy od realizacji tego projektu w PPP. Ale to również dobra wiadomość, bo pozwala na zaoszczędzenie czasu i środków potrzebnych na prowadzenie postępowania PPP, które mogłoby zakończyć się niepowodzeniem i daje szansę na znalezienie alternatywnego sposobu realizacji tej inwestycji.

Jak przeprowadzić testowanie rynku? Zgodnie z Wytycznymi PPP, testy rynku powinny się opierać o następujące elementy. Podmiot publiczny opracowuje memorandum informacyjne lub szczegółowy opis planowanego projektu i jego założeń. Te materiały podmiot publiczny przekazuje wraz z kwestionariuszem z pytaniami do partnerów prywatnych i instytucji finansujących. Po uzyskaniu odpowiedzi odbywa z nimi spotkania (bezpośrednie lub w formie telekonferencji), na których omawiany jest zebrany materiał. Im więcej materiałów przygotuje i podda pod dyskusję podmiot publiczny, tym więcej informacji zwrotnym można otrzymać od uczestników testowania rynku.

Pamiętajmy też, że testowanie rynku przyniesie najlepsze i najbardziej rzetelne wyniki wtedy, kiedy zostanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie potencjalnych partnerów prywatnych i instytucji finansujących.

Jak pokazuje praktyka, testowanie rynku, choć jego zastosowanie nie jest obowiązkowe, pozwala stronie publicznej na lepsze planowanie, właściwe określenie założeń projektu PPP, w efekcie również na szybsze prowadzenie postępowania PPP. Jest też ważnym czynnikiem sukcesu dla projektów PPP.

Jeżeli chcą się Państwo bliżej zapoznać się z tematyką PPP, dowiedzieć się, jak przygotować projekt w tej formule oraz jak wybrać partnera prywatnego, jako pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno‑prywatnego serdecznie zapraszam Państwa do skorzystania z bezpłatnych szkoleń online przygotowanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które są dostępne na stronie pppszkolenia.gov.pl. To miejsce, w którym naprawdę warto rozpocząć swoją przygodę z PPP! Szczerze polecam!

Czym jest PPP?

Partnerstwo publiczno-prywatne (zwane w skrócie PPP) to metoda realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych oraz świadczenia usług publicznych. Polega na współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i sektorem publicznym, która prowadzi do pełnego wykorzystania potencjału obydwu stron. Mówiąc najprościej, instytucja publiczna określa zadania (np. budowa szkoły, parkingu), a wybrany w drodze konkurencyjnego postępowania partner prywatny realizuje te cele najlepiej jak potrafi.

Po więcej informacji na temat partnerstwa publiczno-prywatnego warto zajrzeć na oficjalną stronę internetową ppp.gov.pl, gdzie poza podstawowymi wyjaśnieniami czym jest PPP i jak je stosować, znajdują się publikacje, wytyczne, dobre praktyki, komunikaty o prowadzonych szkoleniach, warsztatach oraz oferta wsparcia skierowana do podmiotów publicznych w zakresie przygotowania projektu do realizacji w PPP.

Na stronie znajduje się też baza danych dotycząca zakończonych oraz planowanych przedsięwzięć PPP, która stanowi doskonałe źródło informacji, a przede wszystkim inspiracji dla gmin, które chciałyby przeprowadzić inwestycję, wykorzystując PPP.

Ministerstwo uruchomiło również platformę e-learningową na stronie pppszkolenia.gov.pl. Znajdują się na niej interaktywne lekcje, z których można dowiedzieć się: czym jest PPP, jak przygotować projekt w tej formule oraz jak wybrać partnera prywatnego. Dostęp do kursów jest darmowy, a dzięki formie online każdy może je przejść w swoim tempie.

Chcesz zdobyć wiedzę pozwalającą bezproblemowo przeprowadzić inwestycję w PPP? Zarejestruj się już dziś na stronie pppszkolenia.gov.pl.

.

fot. materiały prasowe

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA