REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak możliwości cofnięcia dziecka do przedszkola

REKLAMA

Według Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców w prawie oświatowym jest luka -nie ma przepisów regulujących cofnięcie dziecka ze szkoły do edukacji przedszkolnej. W efekcie - jak twierdzi stowarzyszenie - dyrektorzy odmawiają przepisania dziecka z I klasy do zerówki.

Dlatego Fundacja i Stowarzyszenie Rzecznik Praw Rodziców wystosowało w tej sprawie list do minister edukacji Katarzyny Hall. W liście tym, można przeczytać, że do Stowarzyszenia regularnie zgłaszają się rodzice sześciolatków, które nie poradziły sobie w I klasie szkoły podstawowej. Rodzice ci chcieliby przepisać swoje dzieci do zerówek, niektórzy na koniec roku szkolnego, inni po pierwszym semestrze, jeszcze inni już w pierwszych miesiącach nauki w I klasie.

REKLAMA

REKLAMA

"Jedni dyrektorzy odmawiają przepisania dziecka z I klasy do zerówki w trakcie roku szkolnego, sugerując, że dziecko powinno zakończyć I klasę, a potem ponownie zostać zapisane do szkoły. Inni wymuszają by dziecko kontynuowało edukację w II klasie, strasząc rodziców policją, jeśli nie zastosują się do obowiązujących przepisów" - napisali w liście Karolina i Tomasz Elbanowscy ze Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców, twórcy ruchu "Ratujmy Maluchy".

"Najczęstszą radą, jaką słyszą opiekunowie jest sugestia kontynuowania edukacji w zwykłym trybie, ze wsparciem psychologa. Takie stanowisko wynika nie tyle z troski o dziecko, co raczej z woli zakamuflowania problemu. Jednak sytuacja tych dzieci jest na tyle poważna, że nie można jej bagatelizować, a zaproponowane rozwiązania muszą być adekwatne do powagi problemu" - zaznaczyli. Według nich, rodzice, którzy się zgłaszają do stowarzyszenia opisują niepokojące zachowania swoich dzieci, takie jak lęki i wtórne moczenia nocne, napady histerii, agresja, wycofanie.

"W związku ze zwiększonym procentem dzieci 6-letnich, wysłanych do klasy I bez rzetelnej diagnozy gotowości szkolnej, spodziewamy się, że tego typu przypadków będzie coraz więcej i że nie można już dłużej udawać, że problemu nie ma" - napisali Elbanowscy. Zwrócili się w liście do minister edukacji prośbą o jak najszybsze zmiany w prawie ułatwiające dzieciom, które nie osiągnęły gotowości szkolnej powrót do przedszkola.

REKLAMA

O problemie dzieci 6-letnich, które nie radzą sobie w szkole napisał też w środę dziennik "Rzeczpospolita". Gazeta powołując się na dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6 w Suwałkach Marka Zborowskiego-Weychmana podała, że ucznia można wypisać z I klasy, jeśli rodzic znajdzie dla niego miejsce w zerówce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziennik cytuje też rzecznika prasowego MEN Grzegorza Żurawskiego, który potwierdził, że nie ma przepisów zabraniających przyjęcia w tym roku szkolnym sześciolatka do przedszkola. "W tym wieku musi on realizować obowiązek przedszkolny lub szkolny" - wyjaśnił Żurawski.

"Jeśli jednak rodzicom nie uda się znaleźć wolnego miejsca w zerówce, ich dziecko będzie musiało dalej uczęszczać do I klasy. Nawet jeśli sobie w niej nie radzi" - podkreśliły dziennikarki "Rzeczpospolitej" w swoim artykule.

Do sprawy odniosła się też w środę sama minister edukacji Katarzyna Hall w Sejmie odpowiadając na pytania posłów, którzy pytali m.in. o sześciolatki, które nie radzą sobie w szkole. "Zadaniem przedszkola, zgodnie z nową podstawą programową i nowymi zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, (...) jest dostarczenie rodzicowi bardzo dokładnych informacji o mocnych i słabych stronach dziecka, o jego przygotowaniu do szkoły" - mówiła.

Według minister, ma to doprowadzić do tego, że rodzic będzie miał pełną wiedzę, by w sposób świadomy podjąć decyzję czy jego dziecko może rozpocząć naukę w szkole. "Chodzi o to, by każde dziecko szło do szkoły dobrze przygotowane" - podkreśliła.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

QUIZ Jak dobrze znasz kultowe świąteczne filmy? Duża szansa na 10/12
Kochasz świąteczne filmy? Znasz je na pamięć? To z quizem poradzisz sobie bez problemu.
Do min. edukacji B. Nowackiej trafił kolejny pomysł na podwyżki pensji nauczycieli o 15%. Kluczowa kwota 10.340,00 zł

Autorem pomysłu są związkowcy. Ich pomysł na podwyżki 15% dla nauczycieli to zwiększenie pieniędzy na tzw. standard A. To kwota, jaką gminy dostaną na jednego ucznia w 2025 r. Związkowcy chcą podnieść kwoty przekazywane samorządom na ucznia o 15%, co otworzyłoby punkt startu do przekazania nauczycielom części z tych pieniędzy na podwyżki w 2025 r.

REKLAMA

Pracownicy samorządowi: Kto powinien odbyć służbę przygotowawczą?

Służbę przygotowawczą powinna odbyć osoba podejmująca po raz pierwszy pracę w urzędzie, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż pół roku lub na czas nieokreślony. O dalszym zatrudnieniu decyduje wynik egzaminu kończącego służbę przygotowawczą.

Istotne zmiany dla lekarzy i pielęgniarek anestezjologicznych oraz intensywnej terapii. Termin na dostosowanie się do nowych przepisów do 30 czerwca 2025 r.

Istotne zmiany dla lekarzy i pielęgniarek anestezjologicznych oraz intensywnej terapii. Termin na dostosowanie się do nowych przepisów do 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Zdrowia chce wydłużyć termin dostosowania do wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii.

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach. Program będzie zawierał trzy moduły. Chodzi o dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego, realizację różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, a także doskonalenie kadr systemu oświaty. 

ZUS: Do 26 listopada 2024 r. złożono 897,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Przedsiębiorcy mają czas do 30 listopada

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że do 27 listopada 2024 r. złożono 897,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Przedsiębiorcy mają czas do 30 listopada na złożenie wniosków o wakacje składkowe.

REKLAMA

Który polityk to powiedział? Ten QUIZ to wyzwanie – sprawdź swoją wiedzę!
Politycy z racji swojej działalności często są autorami wypowiedzi, które zapadają w pamięć i następnie są przez lata cytowane. Spróbuj powiązać zaprezentowane cytaty z konkretnymi osobami. Który polityk to powiedział? Zacznijmy od klasyki.
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

REKLAMA