REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie świadczenia otrzyma Ukrainiec dzięki numerowi PESEL?

Jakie świadczenia otrzyma Ukrainiec dzięki numerowi PESEL?
Jakie świadczenia otrzyma Ukrainiec dzięki numerowi PESEL?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Numer PESEL jest kluczowym elementem systemu wsparcia dla uchodźców z objętej wojną Ukrainy. Szereg uprawnień dla obywateli Ukrainy jest uzależnionych od posiadania tego numeru.

REKLAMA

REKLAMA

Jednorazowe świadczenie pieniężne 300 zł [art. 31 specustawy]

Obywatelowi Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 specustawy i który został wpisany do rejestru PESEL, przysługuje pomoc w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł na osobę. To rodzaj jednorazowego zasiłku. Jest przeznaczony na utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe.

Organem w sprawach jednorazowego świadczenia pieniężnego jest wójt, burmistrz, prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce pobytu beneficjenta świadczenia.

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jednorazowego świadczenia pieniężnego nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania jednorazowego świadczenia pieniężnego wymaga wydania decyzji. Jest to więc rozwiązanie znane gminom z przepisów o dodatku osłonowym.

REKLAMA

WAŻNE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata jednorazowego świadczenia pieniężnego jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej, realizowanym przez gminy.

Jednorazowe świadczenie pieniężne i koszty jego obsługi są finansowane z budżetu państwa. Koszty obsługi wynoszą 2% kwoty przeznaczonej na wypłatę jednorazowego świadczenia.

Ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych albo inna jednostka organizacyjna gminy, do celów udzielania pomocy, przetwarza dane osób podane we wniosku o przyznanie świadczenia.

Świadczenie za zakwaterowanie i wyżywienie – brak obligatoryjnego numeru PESEL [art. 13 specustawy] 

Obywatel Ukrainy nie otrzyma bez numeru PESEL jednorazowego świadczenia 300 zł. Natomiast w przypadku drugiego najpopularniejszego na początku funkcjonowania specustawy świadczenia PESEL jest fakultatywny. Dlatego, że nie jest to świadczenie otrzymywane przez uchodźców. Chodzi o świadczenie dla osób pomagających w zakresie ich zakwaterowania i wyżywienia przez okres do 60 dni. Stawka wynosi 40 zł za dzień. Zarówno stawka dzienna jak i okres 60 dni mogą być zwiększone.

Świadczenie ma zrekompensować koszty jakie poniosła osoba pomagająca uciekinierom. Rekompensata nie jest traktowana jako dochód i dlatego jest zwolniona z podatku PIT.

Art. 13 ust. 4 pkt 2 i 4 specustawy stanowią, że wniosek o świadczenie za zakwaterowanie i wyżywienie zawiera:

  • PESEL lub NIP składającego wniosek;
  • imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania i PESEL, jeżeli posiada;

PESEL lub NIP musi mieć obligatoryjnie osoba udzielająca zakwaterowania uchodźcom z Ukrainy. Osoba ta musi przedstawić w urzędzie albo PESEL uciekiniera z Ukrainy albo informacje o rodzaju oraz numerze/serii dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.

PESEL w specustawie jako warunek podjęcia pracy [art. 22 specustawy]

Obywatel Ukrainy jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie pobytu zgodnego z obowiązującymi przepisami, w przypadku gdy:
1) jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 specustawy lub
2) jest obywatelem Ukrainy przebywającym legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– jeżeli podmiot powierzający wykonywanie pracy powiadomi w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu o powierzeniu wykonywania pracy temu obywatelowi.

W powiadomieniu należy przekazać do PUP numer PESEL – o ile został nadany. Tak więc w specustawie pojawia się zastrzeżenie „o ile został nadany”, z czego wynika, że specustawa nie uzależnia prawa do podjęcia pracy od posiadania numeru PESEL przez uchodźcę.

Obowiązek ten jednak można wyprowadzić z innych przepisów niż specustawa. Np. PESEL jest identyfikatorem podatkowym. Bez posiadania tego identyfikatora pracodawca nie będzie mógł wystawić PIT-11.

PESEL a działalność gospodarcza [art. 23 specustawy]

Obywatele Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za legalny na podstawie:

  1. specustawy lub
  2. ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2354 oraz z 2022 r. poz. 91 i 583)

- mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na terytorium Polski na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Uprawnienie przysługuje pod warunkiem uzyskania przez obywatela Ukrainy numeru PESEL. Reguła ta dotyczy więc także obywateli Ukrainy, którzy są legalnie w Polsce na innej podstawie niż specustawa.

PESEL a dopłata do pobytu dziecka w żłobku [art. 26 specustawy]

PESEL jest niezbędny do otrzymania przez uchodźcę z Ukrainy dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Warunkiem jest zamieszkiwanie z dzieckiem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawą obniżenia opłaty jest art. 64c ust. 1 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Tak samo PESEL jest niezbędny w stosunku do:

1) świadczeń rodzinnych,

2) świadczenia wychowawczego,

3) świadczenia dobry start,

4) rodzinnego kapitału opiekuńczego, jeżeli zamieszkuje z dziećmi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

PESEL a ustawa o pomocy społecznej [art. 29-30 specustawy]

Specustawa przyznaje obywatelom Ukrainy świadczenia pieniężne i niepieniężne, na zasadach i w trybie ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Oznacza to możliwość skorzystania np. z:

  • zasiłków: stałego, okresowego, celowy i specjalnego celowego;
  • usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy.

Ubiegając się o tego typu świadczenia wnioskodawca składa oświadczenie o sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej. Jeżeli nie budzi ono wątpliwości, nie przeprowadza się wywiadu środowiskowego.

Jak uzyskać PESEL?

Wniosek o nadanie numer PESEL obywatele Ukrainy składają osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę. Organ gminy może realizować zadania z tym związane poza siedzibą urzędu gminy.

Minister właściwy do spraw informatyzacji może nieodpłatnie przekazać gminom zakupiony sprzęt na potrzeby realizacji zadań.

Organ gminy może zapewnić obywatelowi Ukrainy, którego pobyt na terytorium Polski uznaje się za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 specustawy, możliwość nieodpłatnego wykonania fotografii dołączanej do wniosku o nadanie numer PESEL. Zadanie to jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej.

Istotnym elementem procesu przyjmowania wniosków o nadanie numeru PESEL jest pobranie odcisków palców wnioskodawców. Procedurę gminy znają z wydawania dowodów osobistych.

Odcisków palców nie pobiera się od osoby:

1) która nie ukończyła 12. roku życia;

2) od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców;

3) od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Organ gminy odmawia w drodze decyzji nadania numeru PESEL, w przypadku gdy:

1) fotografia załączona do wniosku nie spełnia wymagań określonych w art. 29 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;

2) nie zostały pobrane odciski palców, z wyjątkiem ww. przypadków, kiedy nie ma takiego wymogu;

3) potwierdzenie tożsamości nastąpiło na podstawie oświadczenia, a w wyniku weryfikacji, że w rejestrze zamieszczono serię i numer dokumentu stanowiącego podstawę przekroczenia granicy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA