REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o mObywatel. Jak skorzystać z aplikacji w urzędzie?

aplikacja mObywatel
aplikacja mObywatel
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy, żeby mObywatel był naszym cyfrowym asystentem do komunikacji z urzędami, z administracją państwową, gdzie znajdziemy cały szereg możliwości i usług, które - co ważne - także będą rozbudowywane - powiedział sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Adam Andruszkiewicz.

Ustawę o aplikacji mObywatel, która umożliwi posługiwanie się na terenie kraju dokumentami w aplikacji, w tym dowodem osobistym, na równi z dokumentami tradycyjnymi Sejm uchwalił na posiedzeniu 9 marca. W tym tygodniu ustawą zajmuje się Senat.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialny za ustawę sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Adam Andruszkiewicz podkreślił, że ustawę można nazwać rewolucyjną. Dodał, że Polska jest największym krajem Unii Europejskiej, który na mocy ustawy przyjmuje stosowanie cyfrowego portfela, który - jak mówił - będzie powszechny i respektowany na równi z tradycyjnymi dokumentami.

Kiedy zmiany w aplikacji mObywatel?

"Aplikacja mObywatel stanie się naszym cyfrowym portfelem, w którym znajdziemy m.in. nasz dowód osobisty, ale również inne dokumenty, jak legitymacje uczniowskie, studenckie, karty dużej rodziny, prawo jazdy, szereg dokumentów, które będą traktowane w naszym państwie, jak dokumenty tradycyjne, plastikowe. Mówiąc wprost w każdym miejscu będziemy mogli się tymi dokumentami zawartymi w aplikacji legitymować" - zaznaczył Andruszkiewicz.

Pytany o planowaną na przełomie czerwca i lipca aktualizację aplikacji podkreślił, że aplikacja będzie zyska rozbudowany interfejs. "Będzie to interfejs przyjazny, czytelny, nowoczesny. Chcemy, żeby mObywatel był naszym cyfrowym asystentem do komunikacji z urzędami, z administracją państwową. Znajdziemy tam cały szereg możliwości i usług, które - co ważne - także będą rozbudowywane" - zapewnił.

REKLAMA

W pierwszej jednak kolejności - jak podkreślił - do aplikacji zostaną zaimplementowane funkcjonalności, które zostały zawarte w ustawie. "Mam tu na myśli płatności, żeby mObywatel był również aplikacją, która umożliwia płatności w kontaktach z urzędami, będziemy też wdrażać kolejne dokumenty" - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

mObywatel: Jak skorzystać z aplikacji w urzędzie?

Dodał, że trwają rozmowy z samorządami i innymi instytucjami o implementacji do mObywatela kolejnych dokumentów. "Nie jest tajemnicą, że znajda się tam karty mieszkańca, kolejnym z pomysłów, który chcemy zaimplementować jest możliwość wystawienia pełnomocnictwa do załatwienia sprawy urzędowej, czyli już nie będziemy musieli jako obywatele bawić się w papierologię, aby ktoś załatwił w naszym imieniu sprawę w urzędzie. Musi być możliwość wystawienia e-pełnomocnictwa za pośrednictwem mObywatela do załatwiania wszelkich spraw urzędowych w Polsce" - powiedział.

Pytany o pomysł implementacji do mObywatela karty rowerowej powiedział, że rząd nie jest temu rozwiązaniu przeciwny i niewykluczone, że w przyszłości się ono pojawi. "Uważamy, że jest to dobre rozwiązanie, ale wymaga to zmian w prawie; być może karta rowerowa pojawi się w ustawie, ale np. z późniejszym terminem wejścia w życie" - powiedział.

Odnosząc się do terminu, w którym obywatele będą mogli się posługiwać dowodem osobistym w mObywatelu na równi z dokumentem plastikowym odparł, że realnym terminem jest lato tego roku. W późniejszym terminie dokument zawarty w aplikacji będzie respektowany w banku. Tutaj mowa jest o wrześniu tego roku.

"Banki prosiły nas o trochę dłuższy termin. To sfera krytyczna, jeśli chodzi o naszą tożsamość i dotyczy m.in. kredytów, czy pobierania środków z kont. Są to kwestie wrażliwe. Absolutnie rozumiemy argumenty banków i to, że chcą się one do tych kwestii przygotować, dlatego dostana troszeczkę więcej czasu" - powiedział.

Jakie zmiany w aplikacji mObywatel?

Przyjęta przez Sejm regulacja ma umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego i innym podmiotom udostępnianie w mObywatelu lokalnych dokumentów, np. karty mieszkańca miasta, czy kart członkowskich, np. klubu seniora, klubu sportowego, czy innych.

W ramach mObywatela dostępne będą także usługi e-Urzędu Skarbowego. Możliwe będzie także płacenie online za usługi administracyjne, czyli np. wydanie dokumentów, wniosków, czy uiszczanie opłat skarbowych.

W przyszłości aplikacja mObywatel będzie m.in. wysyłała powiadomienia o otrzymaniu zwrotu podatku, dofinansowaniu z gminy, czy decyzji o przyjęciu dziecka do przedszkola. Poinformuje także o zbliżającym się terminie ważności dokumentów, takich jak dowód osobisty, czy paszport.

Aplikacja mObywatel ma być zintegrowana z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), Rejestrem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Rejestrem Komorników i Notariuszy.

Do tej pory zanotowano 9,5 mln pobrań aplikacji mObywatel.

Obowiązek respektowania dowodu osobistego w aplikacji mObywatel przez banki zostanie wprowadzony 1 września 2023 roku. O wprowadzenie okresu przejściowego, który pozwoliłby na wprowadzenie odpowiednich procedur i narzędzi, apelowały instytucje finansowe.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA