REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Przedsiębiorcy uczyli się, jak zmieniać firmę

REKLAMA

Skuteczna zmiana w firmie wymaga włączenia w nią załogi i przekonania jej do korzyści płynących ze zmian - wskazują eksperci. Śląscy przedsiębiorcy i menedżerowie, w ramach unijnego projektu, uczyli się, jak skutecznie zmieniać firmę.

Dobiegający końca projekt "Liderzy zmian - cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian" realizowała Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego (GARR) w Katowicach. Jego częścią była poniedziałkowa debata "Zmiany w firmie z ludzką twarzą", z udziałem m.in. minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt "Liderzy zmian" adresowany był do kadry menedżerskiej i właścicieli śląskich firm. 33 uczestników, na co dzień stojących na czele firm, przez kilkanaście miesięcy korzystało z wiedzy i doświadczeń ekspertów, przedstawiających możliwości szkoleń i doradztwa, zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników.

"Zakończyliśmy półtoraroczny cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian (). Uczestnicy dostrzegli, po jak wiele narzędzi w postaci szkoleń czy projektów dofinansowanych ze środków unijnych mogą sięgać, na co wcześniej nie zwracali uwagi" - podsumowała realizację przedsięwzięcia Ilona Waluga-Burek z GARR.

Podczas poniedziałkowej debaty dyskutowano m.in. o roli pracowników w procesie zmian w firmie, rodzinnych i korporacyjnych sposobach zarządzania oraz o powodach, dla których partnerska relacja szefa z pracownikiem może okazać się skuteczniejsza niż metoda kija i marchewki.

Prezes GARR Bożena Rojewska oceniła, że świadomość możliwości korzystania z profesjonalnego doradztwa jest w firmach coraz większa - także dzięki temu i podobnym projektom, współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Przejście od postawy +wiem najlepiej+ do +wiem, że nie wiem+, a w końcu +chcę się dowiedzieć, więc poradzę się eksperta+, zależy od poziomu uświadomienia, który rośnie dzięki takim projektom. Jeśli w jakimś obszarze nie mamy pewności co będzie najlepsze dla naszej działalności, skorzystajmy z doradztwa" - wskazała Rojewska.

Doradca w zakresie zarządzania strategicznego w firmach Luk Palmen ocenił, że każde przedsiębiorstwo, które chce się rozwijać i wzmacniać swoją pozycję na rynku, musi być otwarte na zmiany.

"Jeśli chcemy dobrze wprowadzić daną zmianę, musimy w ten proces włączyć pracowników i ukazać im korzyści płynące ze zmian. Co więcej, powinniśmy wykorzystać ich potencjał, co w wybranych przypadkach oznacza inwestowanie w rozwój kadry" - przekonywał Palmen.

Zdaniem prof. Andrzeja Blikle - szefa legendarnej rodzinnej firmy, a zarazem eksperta z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - szef powinien nawiązywać z pracownikiem relację partnerską, odstępując od metody kija i marchewki.

"Nie jest to łatwe zadanie, ale skuteczniejsze z punktu widzenia rozwoju firmy. To trochę tak, jak z pilotowaniem samolotu i pieszą wyprawą. Samolotem jest na pewno trudniej sterować niż iść na nogach. Ale jak daleko możemy dojść pieszo? Ponadto zarządzanie metodą kija i marchewki niesie dodatkowe ryzyko. To narzędzie obosieczne" - tłumaczył prof. Blikle.

Dodał, że dużą rolę spełniają programy uświadamiające kadrę zarządzającą w tym zakresie. "Zarządzający firmą musi przede wszystkim chcieć współpracować ze swoim personelem, ale musi też wiedzieć, jak to robić. Niezbędna w tej sytuacji wiedza nie jest powszechna - nie uczymy się jej w szkole ani w ramach typowych programów nauczania na studiach. Zdobywa się ją w codziennej pracy, odpowiedzialnie kierując zespołem ludzi" - uważa profesor.

Jego zdaniem przedsiębiorca zrobi duży krok naprzód uświadamiając sobie, że dotychczas taki model nie obowiązywał w jego firmie i należy to zmienić.

Poniedziałkowa debata w Katowicach otworzyła cykl dwudziestu spotkań z okazji obchodzonego w tym roku 20-lecia Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

QUIZ Jak dobrze znasz kultowe świąteczne filmy? Duża szansa na 10/12
Kochasz świąteczne filmy? Znasz je na pamięć? To z quizem poradzisz sobie bez problemu.
Do min. edukacji B. Nowackiej trafił kolejny pomysł na podwyżki pensji nauczycieli o 15%. Kluczowa kwota 10.340,00 zł

Autorem pomysłu są związkowcy. Ich pomysł na podwyżki 15% dla nauczycieli to zwiększenie pieniędzy na tzw. standard A. To kwota, jaką gminy dostaną na jednego ucznia w 2025 r. Związkowcy chcą podnieść kwoty przekazywane samorządom na ucznia o 15%, co otworzyłoby punkt startu do przekazania nauczycielom części z tych pieniędzy na podwyżki w 2025 r.

REKLAMA

Pracownicy samorządowi: Kto powinien odbyć służbę przygotowawczą?

Służbę przygotowawczą powinna odbyć osoba podejmująca po raz pierwszy pracę w urzędzie, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż pół roku lub na czas nieokreślony. O dalszym zatrudnieniu decyduje wynik egzaminu kończącego służbę przygotowawczą.

Istotne zmiany dla lekarzy i pielęgniarek anestezjologicznych oraz intensywnej terapii. Termin na dostosowanie się do nowych przepisów do 30 czerwca 2025 r.

Istotne zmiany dla lekarzy i pielęgniarek anestezjologicznych oraz intensywnej terapii. Termin na dostosowanie się do nowych przepisów do 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Zdrowia chce wydłużyć termin dostosowania do wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii.

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach. Program będzie zawierał trzy moduły. Chodzi o dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego, realizację różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, a także doskonalenie kadr systemu oświaty. 

ZUS: Do 26 listopada 2024 r. złożono 897,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Przedsiębiorcy mają czas do 30 listopada

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że do 27 listopada 2024 r. złożono 897,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Przedsiębiorcy mają czas do 30 listopada na złożenie wniosków o wakacje składkowe.

REKLAMA

Który polityk to powiedział? Ten QUIZ to wyzwanie – sprawdź swoją wiedzę!
Politycy z racji swojej działalności często są autorami wypowiedzi, które zapadają w pamięć i następnie są przez lata cytowane. Spróbuj powiązać zaprezentowane cytaty z konkretnymi osobami. Który polityk to powiedział? Zacznijmy od klasyki.
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

REKLAMA