REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boni: przeanalizujemy bariery ograniczające współpracę samorządów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Bariery ograniczające zdolność do kooperacji samorządów na obszarach metropolitalnych przeanalizują przedstawiciele MAC i samorządów na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu pod koniec września - poinformował w Zabrzu szef resortu Michał Boni.

Samorządowcy m.in. ze Śląska i Zagłębia od lat domagają się uchwalenia ustawy metropolitalnej. W marcu Boni poinformował, że nie będzie ustawy metropolitalnej tylko dla aglomeracji katowickiej, choć projekt takiej ustawy przygotowała śląska PO. W czerwcu resort zapowiedział utworzenie zespołu komisji wspólnej rządu i samorządu, który przygotuje założenia zmian w prawie dotyczącym metropolii. Mają to być jednak zmiany obecnych przepisów, a nie nowa ustawa metropolitalna.

REKLAMA

REKLAMA

"Trzeba szukać rozwiązań, które będą ramowe i elastyczne, które nie będą narzucały jednego modelu, nie będą zaadresowane do jednego miejsca geograficznego w kraju, ale stworzą w różnych miejscach, zależnie od typu aglomeracji, różne narzędzia, które będzie można wybierać i wzmacniać kooperację" - precyzował w czwartek szef MAC.

Dopytywany o identyfikację barier w kooperacji samorządów i perspektywy ich usuwania, szef MAC wskazał, że resort "jest umówiony" z samorządowcami "na taką dokładną analizę". "Myślę, że po sezonie letnim, czyli we wrześniu będzie to przedmiotem naszej pracy i dyskusji - w ostatnim tygodniu września, na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Po to, by zbudować te ramowe, elastyczne narzędzia, trzeba powiedzieć, jakie bariery należy eliminować. Ta analiza jest przeprowadzana, tylko chcemy, żeby była wspólnie ustalona" - wyjaśnił minister.

Boni relacjonował, że oczekiwanym przez samorządy modelem wynikającym z konsultacji resortu jest związek międzygminny lub gminno-powiatowy powoływany do wykonywania jednego lub kilku zadań, tworzony w ramach inicjatywy oddolnej jednostek samorządu terytorialnego. "Docelowo: powiat metropolitalny. To było formułowane - ale po jakiejś fazie przejściowej. Wyraźna była tendencja wskazująca na konieczność konsolidacji terytorialnej i zarządzania obszarem metropolitalnym na poziomie powiatu - powiatu metropolitalnego. Ewaluację tych rozwiązań, a także ich wdrażanie należałoby zaplanować na 5-7 lat, a na razie usunąć bariery ograniczające zdolność do kooperacji" - mówił Boni.

REKLAMA

Boni był dopytywany, czy w kilkuletniej perspektywie wypracowywania docelowych rozwiązań należy spodziewać się np. ustawy wprowadzającej powiat metropolitalny. Odpowiedział, że chodzi przede wszystkim o ciągłe monitorowanie efektów wprowadzania rozwiązań pozwalających zwiększać zdolność i chęć do kooperacji między samorządami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie jestem zwolennikiem narzucania modelu metropolitalnego" - zaakcentował szef MAC. Jak mówił, choć część osób na Śląsku jest przywiązanych do idei powiatu metropolitalnego, "pewnie, patrząc na całość kraju, mamy trochę dystansu do rozwiązania tylko dla jednej jego części".

"Należałoby więc pracować nad rozwiązaniami, które będą tworzyły ramy działania i narzędzia do doboru w różnych częściach kraju - zależnie od woli stron" - ocenił minister. "Jeżeli w wyniku ugruntowanego już zwyczaju uznamy, że potrzebne są dobre ramy prawne, to wtedy będziemy je budować" - zapowiedział.

Boni nawiązał też w czwartek do przedstawionego niedawno przez Unię Metropolii Polskich projektu mówiącego o metropolitalnych komisjach wspólnych - z udziałem przedstawicieli strony rządowej. "On jest bardzo interesujący, musimy go dokładnie zanalizować" - zasygnalizował szef MAC.

Do końca maja MAC prowadziło konsultacje w sprawie reformy metropolitalnej. W tzw. zielonej księdze zebrano wnioski samorządów, związków komunalnych, ekspertów, naukowców i organizacji pozarządowych dotyczące pożądanego kształtu metropolii.

Z księgi wynika m.in., że rozwiązania metropolitalne mogłyby pomóc np. w kwestii nadmiernej konkurencji między gminami. Inne dziedziny, dla których wprowadzenie rozwiązań metropolitalnych mogłoby być korzystne, to planowanie przestrzenne, usługi komunalne czy infrastruktura transportowa.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz lat 75+ to podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego 215,84 zł (z MOPS). Jesteś młodszy bez podwyżki do 2028 r. [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA