REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wg 33 proc. Polaków urzędy pracują lepiej, wg 16 proc. - gorzej

REKLAMA

33 proc. Polaków zauważa poprawę w funkcjonowaniu urzędów w Polsce, według 16 proc. nastąpiło w tej kwestii pogorszenie; z kolei 42 proc. respondentów nie dostrzega zmian w funkcjonowaniu urzędów w ostatnich latach - wynika z sondażu CBOS.

Badani, którzy uważają, że w ostatnich latach poprawiła się jakość pracy urzędów, najczęściej mówią o poprawie jakości obsługi.

REKLAMA

REKLAMA

Ich zdaniem obecnie urzędnicy są milsi i bardziej kulturalni niż kiedyś (uważa tak 34 proc. spośród tych, którzy mówią o pozytywnych zmianach w polskich urzędach); cechują się większym zaangażowaniem w rozwiązywanie problemów obywateli (15 proc.), a także sprawniej i bardziej kompleksowo obsługują (15 proc.) i wykazują się wyższymi kompetencjami (11 proc.).

Innym czynnikiem świadczącym o pozytywnych zmianach ma być informatyzacja. W tym kontekście poza ogólnymi wzmiankami o komputeryzacji i informatyzacji (9 proc. wskazań) badani zwracają m.in. uwagę na fakt, iż coraz częściej możliwe jest załatwienie niektórych spraw za pośrednictwem internetu (5 proc.) oraz zasięgnięcie w sieci istotnych dla petenta informacji (4 proc.).

Wśród pozostałych zmian in plus wymieniane są: skrócenie i uproszczenie procedur, dzięki czemu ograniczony został czas załatwiania niektórych spraw (17 proc. wskazań), mniejsze kolejki oraz ułatwiony dostęp do urzędów i urzędników, co umożliwia umówienie się na konkretną godzinę (13 proc.), lepszy dostęp do informacji (5 proc.), a także poprawa wizerunku i wyglądu urzędów (3 proc.) oraz bardziej dogodne godziny ich otwarcia (2 proc.).

REKLAMA

Z kolei badani przekonani, że jakość funkcjonowania urzędów w ostatnich latach się pogorszyła, najczęściej zwracają uwagę na negatywne zmiany związane z obsługą interesantów, w tym na niewiedzę i niekompetencję urzędników (16 proc. wskazań), brak życzliwości oraz nieuprzejmą obsługę (12 proc.), na pozostawiający wiele do życzenia poziom zaangażowania w rozwiązywanie problemów klientów (10 proc.), a nieco rzadziej również na opieszałość (5 proc.), załatwianie spraw po znajomości (4 proc.), ograniczone uprawnienia, co powoduje odsyłanie interesantów "z kwitkiem" (4 proc.) oraz na korupcję (4 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród pozostałych negatywnych zmian w funkcjonowaniu urzędów wymienia się przede wszystkim rozbudowaną biurokrację oraz zawiłe procedury wydłużające czas załatwiania spraw (26 proc. wskazań), kolejki (11 proc.), ogólne problemy z załatwianiem spraw urzędowych (8 proc.) oraz przerost zatrudnienia (7 proc.).

Nieliczni zwracają uwagę na nieład i chaos panujący w urzędach (4 proc.), ograniczony dostęp do informacji (3 proc.), niewłaściwe gospodarowanie funduszami (2 proc.), budzące wątpliwości procedury zatrudniania nowych pracowników (2 proc.) oraz nieodpowiednie godziny otwarcia urzędów (1 proc.).

Na pracę urzędów nieco gorzej zapatrują się osoby, które w tym roku przynajmniej raz załatwiały jakąś sprawę urzędową niż nie mające takich doświadczeń. Ci pierwsi istotnie rzadziej niż pozostali skłonni są twierdzić, że wiele spraw urzędowych można załatwić za pomocą internetu - bez konieczności udawania się do urzędu, że formalności związane z ich załatwianiem są ograniczone do minimum oraz że klienci urzędów na ogół wiedzą, według jaka ich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach, częściej natomiast przyznają, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo.

Zmiany na lepsze stosunkowo częściej niż inni dostrzegają osoby z wyższym wykształceniem (51 proc. wskazań), mieszkańcy największych miast (47 proc.), respondenci najlepiej sytuowani, a więc osiągający najwyższe dochody per capita (43 proc.) oraz deklarujący zadowolenie ze swojej sytuacji materialnej (42 proc.), a ponadto badani w wieku od 35 do 44 lat (41 proc.).

Przekonanie o negatywnych zmianach w funkcjonowaniu urzędów nieco częściej niż reszcie towarzyszy respondentom w wieku 55-64 lata (23 proc.), badanym źle oceniającym swoją sytuację materialną (23 proc.), uzyskującym dochód na osobę w gospodarstwie domowym w kwocie od 501 do 750 zł (21 proc.), emerytom (21 proc.) oraz osobom z podstawowym wykształceniem (20 proc.).

Sondaż przeprowadzono 5-16 września 2012 r. na liczącej 985 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA