| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Elektronizacja zamówień publicznych

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Tak zwana Dyrektywa klasyczna wprowadziła istotną zmianę w zakresie formy dokumentów i zasad komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłada ona odejście od zasady pisemności na rzecz elektronicznej postaci czynności podejmowanych w toku postępowania zamówieniowego.

Do polskiego Prawa zamówień publicznych zmiany w zakresie elektronizacji postępowania zostały wprowadzone ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r. Nowelizacja obowiązuje od 28 lipca 2016 r. Jednak w zakresie dotyczącym elektronizacji zamówień publicznych wprowadzono okres przejściowy. Ma on umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań.

Celem działań ustawodawcy jest, by elektroniczne środki informacji i komunikacji stały się standardem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakres elektronizacji zamówienia obejmie etap czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Obowiązkowe powinno być przede wszystkim:

  • przekazywanie ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektroniczna dostępność dokumentów zamówienia,
  • komunikacja za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania - łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń (w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia JEDZ), a także przekazywaniem ofert (elektroniczne składanie ofert).

W przepisach Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) określono zakres elektronizacji. W art. 10a Pzp wskazano, że w postępowaniu komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywać się powinna przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ma to dotyczyć w szczególności:

  • składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
  • oświadczeń (w tym oświadczenia składanego na formularzu JEDZ).

Stosowanie elektronicznych środków komunikacji nie obowiązuje natomiast przy komunikowaniu się z potencjalnymi wykonawcami w trakcie przygotowania postępowania (np. ustalenia wartości zamówienia, dialogu technicznego).

Elektronizacja nie zobowiązuje też zamawiających do elektronicznego przetwarzania ofert i elektronicznej oceny ofert. Obowiązkiem tym nie zostały objęte także czynności podejmowane po przeprowadzeniu postępowania przetargowego (jak zawarcie umowy), czy też czynności podejmowane na etapie jego realizacji (w szczególności rozliczenia) - chociaż z wyjątkiem.

Niektóre obszary elektronizacji, wskazane w dyrektywie klasycznej jako obowiązkowe, zostały już wcześniej wdrożone do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to przede wszystkim:

  • przekazywania ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektronicznej dostępności dokumentów zamówienia,
  • elektronizacji takich procesów, jak: aukcja elektroniczna, dynamiczny system zakupów, licytacja elektroniczna i katalogi elektroniczne.

W celu spełnienia wymogów stawianych przez przepisy unijne, dotychczas stosowane narzędzia elektroniczne należy ze sobą powiązać i uzupełnić o brakujące elementy. Chodzi przede wszystkim o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składanie ofert za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Elektronizacja zamówień publicznych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Beata Tarnowska - Kupny

Coach biznesu, mentor, doradca, z ponad 20-letnim doświadczeniem w biznesie, ekspert w zarządzaniu łańcuchem dostaw, logistyką, zakupami w branżach: FMCG, dobra luksusowe, produkcja, wysoko zaawansowane technologie, telekomunikacja. Realizowała duże projekty w firmach krajowych oraz globalnych, tworzyła i wdrażała strategie biznesowe oraz wielofunkcyjne procesy, prowadziła negocjacje z firmami globalnymi. Posiada praktyczną wiedzę budowania i rozwoju biznesu, realizacji projektów biznesowych, budowania i zarządzania zespołami. Jest partnerem w firmie konsultingowej Lynton Polska oraz Coaching Partnerzy. Współpracuje z Polish Women Network organizacją wspierającą kobiety w rozwoju zawodowym i osobistym. Od ponad 20 lat jest praktykiem coachingu menedżerskiego budującego zaangażowanie pracowników. Od kilku lat pracuje z biznesem jako coach i mentor. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK