| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego rozstrzyga sąd administracyjny. Jest to ogólna reguła wskazana w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) Przepisy art. 22 § 1 pkt 2-4 k.p.a. wskazują wyjątki od tej zasady. Przykładowo, starosta rozstrzyga spory między kierownikami służb, inspekcji i straży administracji zespolonej tego samego powiatu, działających w imieniu własnym lub w imieniu starosty.

Również spory kompetencyjne między organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej rozstrzyga sąd administracyjny.

Spory o właściwość mają charakter "wewnętrzny". Dotyczą kłopotów w ustaleniu właściwego urzędu w ramach struktury utworzonej przez jednostki samorządowe. Natomiast spory kompetencyjne mają charakter "zewnętrzny". Z jednej strony uczestniczy w nim urząd "samorządowy", a z drugiej "rządowy".

NSA rozstrzyga te spory na podstawie art. 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.) Przepis ten stanowi, że "sądy administracyjne" rozstrzygają spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej. Z przepisu wynika więc, że taki spór może rozstrzygnąć zarówno WSA, jak i NSA. Jednak trzeba tu uwzględnić jeszcze art. 15 § 1 pkt 4 p.p.s.a. Ten przepis z kolei stanowi, że to NSA rozstrzyga spory, o których mowa w art. 4 p.p.s.a.

Spór o właściwość ma miejsce wówczas, gdy rozbieżność poglądów co do zakresu działania organów JST dotyczy jednoczesnego przyjmowania lub wyłączania przez te organy własnych kompetencji do załatwiania indywidualnej sprawy administracyjnej. Jednocześnie nie jest sporem o właściwość lub kompetencje spór pomiędzy urzędami, sprowadzający się np. do rozstrzygnięcia, który organ ma sprawować zarząd (administrować) określoną nieruchomością. W takim sporze nie chodzi bowiem o to, który z dwóch organów ma rozpoznać konkretną sprawę administracyjną.

Kierując spór o właściwość do sądu administracyjnego trzeba pamiętać, że treść wniosku musi być precyzyjna. Urzędy mogą popełnić nawet tak prosty błąd, jak brak wskazania, jakiego typu rozstrzygnięcie ma zostać wydane. Uniemożliwi to sądowi rozstrzygnięcie sporu.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów

W artykule przedstawiono również przykłady sporów rozstrzygniętych przez NSA na podstawieart. 22 k.p.a.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Łomozik

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK