REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Dochód

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.

Przekształcanie zakładów budżetowych

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Zwolnienie świadczeń rzeczowych sfinansowanych z ZFŚS

Od 22 sierpnia 2009 r. (z mocą od 1 stycznia 2009 r.) od podatku dochodowego wolna jest wartość otrzymywanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i związanych z finansowaniem działalności socjalnej.

REKLAMA

Czy dochody zakładu budżetowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym

Jesteśmy zakładem budżetowym działającym na terenie gminy. Działalność ta polega przede wszystkim na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. Chodzi tu w szczególności o wykonywanie zadań w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Czy dochody z tej działalności korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? Zakład nie posiada osobowości prawnej.

Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową

Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?

Ile można dorobić do emerytury

Osiąganie dodatkowych przychodów przez emeryta może wpłynąć na wysokość wypłacanego przez ZUS świadczenia. Warto więc dokonać kalkulacji, czy podjęcie dodatkowej pracy albo działalności będzie opłacalne. W tym celu trzeba poznać zasady zawieszania oraz zmniejszania emerytur.

Jak prawidłowo rozliczyć delegacje służbowe

Odbywając podróż służbową, podatnikowi przysługują diety. Dotyczy to zarówno podróży służbowych krajowych, jak i zagranicznych. Właściwe udokumentowanie wydatków na takie podróże pozwala uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodów.

REKLAMA

Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych

Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.

Jeżeli mandat, to nie urząd

Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA