REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcanie zakładów budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Michalski
ST

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

W umowie spółki samorządowej należy zawrzeć zarówno zapisy wymagane od spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: z o.o.) przez ustawę z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.), jak i te, których od umów spółek komunalnych wymaga ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Warto także umieścić w umowie niewymagane obligatoryjnie przez prawo zapisy, które mogą ułatwić funkcjonowanie takiej spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Uregulowania dotyczące obligatoryjnej zawartości umowy spółki znajdują się w k.s.h. Zgodnie z nim umowa spółki z o.o. powinna określać:

1) firmę i siedzibę spółki,

2) przedmiot działalności spółki,

REKLAMA

3) wysokość kapitału zakładowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) to, czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział,

5) liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników,

6) czas trwania umowy spółki (jeżeli jest oznaczony),

7) przedmiot wkładu niepieniężnego oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, a także liczbę i wartość nominalną udziałów objętych w zamian, jeżeli wkładem do spółki w celu pokrycia udziału ma być w całości lub w części wkład niepieniężny (aport).

Wymagania wobec spółki komunalnej

W przypadku spółek komunalnych (w tym powstających w ramach przekształcenia zakładu budżetowego) umowa musi obowiązkowo przewidywać istnienie organu nadzoru w postaci rady nadzorczej.

Inne postanowienie, którego umieszczenie w umowie spółki komunalnej jest zalecane (ale nie obligatoryjne), dotyczy określenia celu powołania i działalności spółki. Szczególnie uzasadnione jest to w przypadku spółek utworzonych w celu powierzenia wykonywania oznaczonego zadania (zadań) własnego jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST). W takim przypadku umowa spółki powinna wyraźnie określać cel utworzenia spółki jako wykonywanie konkretnego zadania własnego jednostki samorządowej.

W przypadku spółek powstających w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego bardzo ważne jest prawidłowe opisanie wkładów na kapitał zakładowy, których przedmiotem są składniki mienia przekształcanego zakładu budżetowego oraz prawo użytkowania wieczystego gruntów znajdujących się w trwałym zarządzaniu zakładu budżetowego. Może to sprawić szczególną trudność, ponieważ zakłady budżetowe nie prowadzą klasyfikacji środków trwałych, co jest konieczne w przypadku spółek prawa handlowego.

Nieobowiązkowe zapisy umowy spółki

Inne postanowienia dotyczące umowy spółki z o.o. mają co do zasady charakter fakultatywny. Ich brak jednak może wywołać niepożądane skutki. Na przykład brak w umowie spółki określonych zasad reprezentacji spowoduje, że będą miały w tym względzie zastosowanie ogólne regulacje określone w k.s.h., co nie zawsze może być korzystne dla spółki. A brak w umowie spółki postanowień dotyczących dopłaty wykluczy możliwość zobowiązania wspólników (w tym przypadku JST) do ich dokonywania.

W umowie spółki powinno się również przewidzieć procedurę umorzenia udziałów, gdyż w przypadku braku takich zapisów umorzenie udziałów będzie wymagało wcześniejszych zmian w umowie spółki, co tylko nadmiernie wydłuży cały proces. Warto również w umowie przewidzieć zasady dysponowania przez spółkę zyskiem, zwłaszcza zobowiązując do przeznaczania określonej części na rozwój działalności spółki oraz inwestycje związane z celem jej utworzenia.

ZAPAMIĘTAJ!

Wśród fakultatywnych postanowień warto przewidzieć w umowie spółki możliwość dokonywania podwyższeń jej kapitału zakładowego bez zmiany umowy, co pozwoli samorządowi na bardziej elastyczną politykę wobec spółki.

Paweł Michalski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 104, poz. 860)

• Ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. nr 9, poz. 43; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA