REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcanie zakładów budżetowych

Paweł Michalski
ST

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

W umowie spółki samorządowej należy zawrzeć zarówno zapisy wymagane od spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: z o.o.) przez ustawę z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.), jak i te, których od umów spółek komunalnych wymaga ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Warto także umieścić w umowie niewymagane obligatoryjnie przez prawo zapisy, które mogą ułatwić funkcjonowanie takiej spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Uregulowania dotyczące obligatoryjnej zawartości umowy spółki znajdują się w k.s.h. Zgodnie z nim umowa spółki z o.o. powinna określać:

1) firmę i siedzibę spółki,

2) przedmiot działalności spółki,

REKLAMA

3) wysokość kapitału zakładowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) to, czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział,

5) liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników,

6) czas trwania umowy spółki (jeżeli jest oznaczony),

7) przedmiot wkładu niepieniężnego oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, a także liczbę i wartość nominalną udziałów objętych w zamian, jeżeli wkładem do spółki w celu pokrycia udziału ma być w całości lub w części wkład niepieniężny (aport).

Wymagania wobec spółki komunalnej

W przypadku spółek komunalnych (w tym powstających w ramach przekształcenia zakładu budżetowego) umowa musi obowiązkowo przewidywać istnienie organu nadzoru w postaci rady nadzorczej.

Inne postanowienie, którego umieszczenie w umowie spółki komunalnej jest zalecane (ale nie obligatoryjne), dotyczy określenia celu powołania i działalności spółki. Szczególnie uzasadnione jest to w przypadku spółek utworzonych w celu powierzenia wykonywania oznaczonego zadania (zadań) własnego jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST). W takim przypadku umowa spółki powinna wyraźnie określać cel utworzenia spółki jako wykonywanie konkretnego zadania własnego jednostki samorządowej.

W przypadku spółek powstających w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego bardzo ważne jest prawidłowe opisanie wkładów na kapitał zakładowy, których przedmiotem są składniki mienia przekształcanego zakładu budżetowego oraz prawo użytkowania wieczystego gruntów znajdujących się w trwałym zarządzaniu zakładu budżetowego. Może to sprawić szczególną trudność, ponieważ zakłady budżetowe nie prowadzą klasyfikacji środków trwałych, co jest konieczne w przypadku spółek prawa handlowego.

Nieobowiązkowe zapisy umowy spółki

Inne postanowienia dotyczące umowy spółki z o.o. mają co do zasady charakter fakultatywny. Ich brak jednak może wywołać niepożądane skutki. Na przykład brak w umowie spółki określonych zasad reprezentacji spowoduje, że będą miały w tym względzie zastosowanie ogólne regulacje określone w k.s.h., co nie zawsze może być korzystne dla spółki. A brak w umowie spółki postanowień dotyczących dopłaty wykluczy możliwość zobowiązania wspólników (w tym przypadku JST) do ich dokonywania.

W umowie spółki powinno się również przewidzieć procedurę umorzenia udziałów, gdyż w przypadku braku takich zapisów umorzenie udziałów będzie wymagało wcześniejszych zmian w umowie spółki, co tylko nadmiernie wydłuży cały proces. Warto również w umowie przewidzieć zasady dysponowania przez spółkę zyskiem, zwłaszcza zobowiązując do przeznaczania określonej części na rozwój działalności spółki oraz inwestycje związane z celem jej utworzenia.

ZAPAMIĘTAJ!

Wśród fakultatywnych postanowień warto przewidzieć w umowie spółki możliwość dokonywania podwyższeń jej kapitału zakładowego bez zmiany umowy, co pozwoli samorządowi na bardziej elastyczną politykę wobec spółki.

Paweł Michalski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 104, poz. 860)

• Ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. nr 9, poz. 43; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA