reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > GSIA > Pomysły na odnowę miast

Pomysły na odnowę miast

Czerwona cegła, stylowe okucia, wielkie okna – niegdyś elementy charakterystyczne dla kompleksów fabrycznych, dziś – atrybuty modnych loftów. Jak jednocześnie pozbyć się zdewastowanych terenów i zamienić je w miejsca tętniące życiem? Trzeba je poddać rewitalizacji.

Rewitalizacja to jedno z najpopularniejszych pojęć stosowanych we współczesnej urbanistyce. Jest to proces polegający dosłownie na „przywróceniu do życia” terenów obumarłych, zdegradowanych, często związany ze zmianą dotychczasowej funkcji.

Pojęcie „rewitalizacja” często jest nadużywane w odniesieniu do renowacji, rewaloryzacji lub po prostu modernizacji. Odnowienie fasady budynku czy nawet zespołu budynków nie może być nazywane rewitalizacją, choć może być jednym z jej elementów. Cechą charakterystyczną tego procesu jest jego kompleksowość. Składają się na niego działania z zakresu planowania przestrzennego, urbanistyki, estetyki, lecz również ekonomii oraz polityki społecznej.

Na ten temat:

Jak gmina powinna przygotować się do programu rewitalizacji>>

Programem rewitalizacji jest proces odnowy miasta, nie tylko w sferze remontowej czy modernizacyjnej. Jest to także proces społeczno-gospodarczy, w różnym zakresie, w wyznaczonym obszarze miasta. Program rewitalizacji uchwalany jest uchwałą rady gminy.

Uchwały rady gminy w powyższych sprawach nie są prawem miejscowym.

Z chwilą uchwalenia przez radę gminy programu rewitalizacji gmina powinna uchwalić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który jest prawem miejscowym na danym terenie i na podstawie którego wydawane są decyzje o pozwoleniu na budowę.

Jak właściwie i skutecznie przeprowadzić rewitalizację w gminie>>

W programie rewitalizacji należy scharakteryzować gminę, w szczególności obszar rewitalizowany. W przypadku starania się o wsparcie finansowe ze źródeł unijnych lub innych źrodeł zewnętrznych program będzie dogłębnie studiowany przez darczyńcę. I to, co dla mieszkańca może być oczywiste, dla czytelnika z zewnątrz gminy z reguły jest nowością.

Dlatego należy dogłębnie scharakteryzować położenie i lokalizację gminy oraz strukturę mieszkańców. Określić trzeba gospodarkę gminy, w jakim stopniu gmina jest uprzemysłowiona, jakie są zakłady przemysłowe i inne przedsiębiorstwa. Określić trzeba poziom zatrudnienia oraz to, czy mieszkańcy znajdują pracę na terenie gminy, czy muszą wyjeżdżać poza gminę. Najlepiej w oparciu o informacje z referatów gospodarczych stworzyć tabele:

-struktury podmiotów zarejestrowanych w gminie - produkcja, usługi, budownictwo, transport, handel, gastronomia, inne branże,

-przedsiębiorstwa zarejestrowane w systemie REGON na przestrzeni np. pięciu lat,

-struktury bezrobocia w rozbiciu na wiek bezrobotnych i płeć.

Odbudowa zniszczonych i zaniedbanych części miast>>

Projekty rewitalizacyjne w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich mogą być sfinansowane częściowo, m.in. z dotacji z PROW. Wspierane będą projekty realizowane w miejscowościach zamieszkanych przez nie więcej niż 5 tys. mieszkańców. Wysokość dofinansowania może wynieść 75 proc. kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 25 proc. to udział własny beneficjenta.

Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta>>

Główna ulica czy centralny rynek to w większości miast najważniejszy punkt, który przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów. Regres czy nawet tylko brak rozwoju takiego miejsca jest odbierany jako upadek miasta. Tak stało się m.in. w Łodzi, ale są już pomysły na przywrócenie głównej ulicy tej metropolii wcześniejszej świetności.

reklama

Czytaj także

Źródło:

Samorzad.infor.pl
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe EFEKTA

Pełna księgowość dla małych, średnich i dużych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama