REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik samorządowca - Samorządowa polityka społeczna

REKLAMA

Zadania z zakresu pomocy społecznej są realizowane w znacznym stopniu przez organy samorządu terytorialnego. Najwięcej obowiązków spoczywa na gminie jako podstawowej jednostce podziału terytorialnego kraju. To właśnie na tym poziomie dochodzi do realnego rozpoznania potrzeb mieszkańców i analizy możliwości w zakresie niesienia pomocy. Potrzeb jest wiele, stąd powstaje konieczność systematyzacji zadań samorządu terytorialnego w zakresie polityki społecznej.

Polityka społeczna stanowi gałąź działalności zarówno państwa, jak i organizacji pozarządowych w zakresie zaspokajania potrzeb i rozwiązywania problemów społecznych. Granice prowadzonej polityki społecznej wyznaczają realne potrzeby mieszkańców powiązane z podstawowymi zasadami, do których należy m.in. zasada subsydiarności. Pomoc udzielana jest każdej rodzinie czy też osobie samotnej, jeśli istnieją obiektywne przesłanki wskazujące na to, że dana jednostka nie jest w stanie sama sobie poradzić.

REKLAMA

Polityka społeczna prowadzona na poziomie samorządu terytorialnego obejmuje wiele działań realizowanych przez odrębne instytucje. Należą do nich urzędy gminy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej, a także domy pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Od umiejętności współpracy i koordynacji działań wskazanych instytucji zależy efektywność realizacji działań z zakresu polityki społecznej.

Realizacja wskazanych zadań jest złożona również ze względu na wiele uregulowań prawnych określających zakres i podstawy działań prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Polityki społecznej nie należy wiązać tylko i wyłącznie z ustawą o pomocy społecznej. Stąd potrzeba wskazania podstawowych zadań z zakresu polityki społecznej wynikających z wielu ustaw pomocowych, takich jak ustawa o świadczeniach rodzinnych, ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawa o dodatkach mieszkaniowych, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czy też ustawa o systemie oświaty.

Z myślą o osobach zatrudnionych w instytucjach realizujących zadania z zakresu polityki społecznej, jak również osobach zatrudnionych w instytucjach bezpośrednio z nimi współpracujących przygotowany został Poradnik Samorządowca w całości poświęcony tej tematyce.

W Poradniku przedstawiono cztery wybrane zadania z zakresu polityki społecznej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Wybór zadań związany jest bezpośrednio z występowaniem zagadnień wymagających szerszej analizy.

Pierwszy rozdział poświęcony został funduszowi alimentacyjnemu regulowanemu w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Instytucja ta „powróciła” jako następstwo zaliczki alimentacyjnej w zmodyfikowanej formie. Wraz z rozbudowaną formułą postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, mówiącą o obowiązku informowania dłużników o ciążących na nich zobowiązaniach, przed organami dla nich właściwymi pojawiło się wiele zadań związanych z obsługą dłużnika.

Rozdział drugi stanowi przegląd form pomocy wskazanych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawodawcę w związku z koordynacją świadczeń rodzinnych na terenie krajów Unii Europejskiej, a tym samym podziału kompetencji pomiędzy ośrodki realizujące zadania z zakresu przyznawania świadczeń a Centra Polityki Społecznej pełniące funkcję realizatorów wypłaty świadczeń w przypadku, gdy zachodzi podstawa do koordynacji. Istotne znaczenie mają zarówno zmiany wprowadzone w związku z obsługą świadczeń pielęgnacyjnych dla osób niepełnosprawnych, polegające na rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, jak i związane z likwidacją kryterium dochodowego w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń.

Zagadnienia uregulowane w rozdziale trzecim stanowią trzon zadań polityki społecznej realizowanej na poziomie samorządu terytorialnego. Zagadnienia te zostały zaprezentowane poprzez wskazanie problemów wymagających szczegółowej analizy i interpretacji. Na szczególną uwagę zasługuje podrozdział dotyczący szczególnego statusu pracownika socjalnego i przysługujących mu uprawnień dodatkowych.

Rozdział czwarty stanowi kontynuację rozważań w zakresie ustawy pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki instytucji domów pomocy społecznej. Poruszone kwestie dotyczą m.in. obowiązków ciążących na pracownikach domów pomocy społecznej związanych z osobami ubezwłasnowolnionymi bądź osobami wymagającymi ubezwłasnowolnienia. Są to kwestie, jakie należałoby uregulować w postępowaniu sądowym, wymagające szczegółowej znajomości zagadnień z zakresu Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. W piątym, ostatnim, rozdziale znajdują się podstawy prawne, które odnoszą się do całej zawartości Poradnika.

Mam nadzieję, że informacje te będą pomocne zarówno pracownikom socjalnym – będącym często pierwszym ogniwem łączącym osobę potrzebującą pomocy z urzędem – jak również urzędnikom realizującym zadania związane z obsługą świadczeń w postępowaniu administracyjnym. Skorzystają też osoby kierujące jednostkami pomocy społecznej odpowiedzialne za kompleksową obsługę świadczeń.

Zapraszam do lektury.

Ten numer Poradnika Samorządowca możesz zamówić poza prenumeratą w cenie 45 zł za egzemplarz.

W tym celu skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: telefonicznie 22 761 30 30; faksem: 22 761 30 31; lub emailem: prenumerata@infor.pl.

Do każdego egzemplarza zostaną doliczone koszty przesyłki 4,90 zł.

Źródło: Poradnik Samorządowca

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA