REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik samorządowca - Samorządowa polityka społeczna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zadania z zakresu pomocy społecznej są realizowane w znacznym stopniu przez organy samorządu terytorialnego. Najwięcej obowiązków spoczywa na gminie jako podstawowej jednostce podziału terytorialnego kraju. To właśnie na tym poziomie dochodzi do realnego rozpoznania potrzeb mieszkańców i analizy możliwości w zakresie niesienia pomocy. Potrzeb jest wiele, stąd powstaje konieczność systematyzacji zadań samorządu terytorialnego w zakresie polityki społecznej.

Polityka społeczna stanowi gałąź działalności zarówno państwa, jak i organizacji pozarządowych w zakresie zaspokajania potrzeb i rozwiązywania problemów społecznych. Granice prowadzonej polityki społecznej wyznaczają realne potrzeby mieszkańców powiązane z podstawowymi zasadami, do których należy m.in. zasada subsydiarności. Pomoc udzielana jest każdej rodzinie czy też osobie samotnej, jeśli istnieją obiektywne przesłanki wskazujące na to, że dana jednostka nie jest w stanie sama sobie poradzić.

REKLAMA

Polityka społeczna prowadzona na poziomie samorządu terytorialnego obejmuje wiele działań realizowanych przez odrębne instytucje. Należą do nich urzędy gminy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej, a także domy pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Od umiejętności współpracy i koordynacji działań wskazanych instytucji zależy efektywność realizacji działań z zakresu polityki społecznej.

Realizacja wskazanych zadań jest złożona również ze względu na wiele uregulowań prawnych określających zakres i podstawy działań prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Polityki społecznej nie należy wiązać tylko i wyłącznie z ustawą o pomocy społecznej. Stąd potrzeba wskazania podstawowych zadań z zakresu polityki społecznej wynikających z wielu ustaw pomocowych, takich jak ustawa o świadczeniach rodzinnych, ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawa o dodatkach mieszkaniowych, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czy też ustawa o systemie oświaty.

Z myślą o osobach zatrudnionych w instytucjach realizujących zadania z zakresu polityki społecznej, jak również osobach zatrudnionych w instytucjach bezpośrednio z nimi współpracujących przygotowany został Poradnik Samorządowca w całości poświęcony tej tematyce.

W Poradniku przedstawiono cztery wybrane zadania z zakresu polityki społecznej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Wybór zadań związany jest bezpośrednio z występowaniem zagadnień wymagających szerszej analizy.

Pierwszy rozdział poświęcony został funduszowi alimentacyjnemu regulowanemu w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Instytucja ta „powróciła” jako następstwo zaliczki alimentacyjnej w zmodyfikowanej formie. Wraz z rozbudowaną formułą postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, mówiącą o obowiązku informowania dłużników o ciążących na nich zobowiązaniach, przed organami dla nich właściwymi pojawiło się wiele zadań związanych z obsługą dłużnika.

Rozdział drugi stanowi przegląd form pomocy wskazanych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawodawcę w związku z koordynacją świadczeń rodzinnych na terenie krajów Unii Europejskiej, a tym samym podziału kompetencji pomiędzy ośrodki realizujące zadania z zakresu przyznawania świadczeń a Centra Polityki Społecznej pełniące funkcję realizatorów wypłaty świadczeń w przypadku, gdy zachodzi podstawa do koordynacji. Istotne znaczenie mają zarówno zmiany wprowadzone w związku z obsługą świadczeń pielęgnacyjnych dla osób niepełnosprawnych, polegające na rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, jak i związane z likwidacją kryterium dochodowego w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń.

Zagadnienia uregulowane w rozdziale trzecim stanowią trzon zadań polityki społecznej realizowanej na poziomie samorządu terytorialnego. Zagadnienia te zostały zaprezentowane poprzez wskazanie problemów wymagających szczegółowej analizy i interpretacji. Na szczególną uwagę zasługuje podrozdział dotyczący szczególnego statusu pracownika socjalnego i przysługujących mu uprawnień dodatkowych.

Rozdział czwarty stanowi kontynuację rozważań w zakresie ustawy pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki instytucji domów pomocy społecznej. Poruszone kwestie dotyczą m.in. obowiązków ciążących na pracownikach domów pomocy społecznej związanych z osobami ubezwłasnowolnionymi bądź osobami wymagającymi ubezwłasnowolnienia. Są to kwestie, jakie należałoby uregulować w postępowaniu sądowym, wymagające szczegółowej znajomości zagadnień z zakresu Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. W piątym, ostatnim, rozdziale znajdują się podstawy prawne, które odnoszą się do całej zawartości Poradnika.

Mam nadzieję, że informacje te będą pomocne zarówno pracownikom socjalnym – będącym często pierwszym ogniwem łączącym osobę potrzebującą pomocy z urzędem – jak również urzędnikom realizującym zadania związane z obsługą świadczeń w postępowaniu administracyjnym. Skorzystają też osoby kierujące jednostkami pomocy społecznej odpowiedzialne za kompleksową obsługę świadczeń.

Zapraszam do lektury.

Ten numer Poradnika Samorządowca możesz zamówić poza prenumeratą w cenie 45 zł za egzemplarz.

W tym celu skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: telefonicznie 22 761 30 30; faksem: 22 761 30 31; lub emailem: prenumerata@infor.pl.

Do każdego egzemplarza zostaną doliczone koszty przesyłki 4,90 zł.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Samorządowca

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA