Poradnik samorządowca - Samorządowa polityka społeczna
REKLAMA
Polityka społeczna stanowi gałąź działalności zarówno państwa, jak i organizacji pozarządowych w zakresie zaspokajania potrzeb i rozwiązywania problemów społecznych. Granice prowadzonej polityki społecznej wyznaczają realne potrzeby mieszkańców powiązane z podstawowymi zasadami, do których należy m.in. zasada subsydiarności. Pomoc udzielana jest każdej rodzinie czy też osobie samotnej, jeśli istnieją obiektywne przesłanki wskazujące na to, że dana jednostka nie jest w stanie sama sobie poradzić.
REKLAMA
REKLAMA
Polityka społeczna prowadzona na poziomie samorządu terytorialnego obejmuje wiele działań realizowanych przez odrębne instytucje. Należą do nich urzędy gminy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej, a także domy pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Od umiejętności współpracy i koordynacji działań wskazanych instytucji zależy efektywność realizacji działań z zakresu polityki społecznej.
Realizacja wskazanych zadań jest złożona również ze względu na wiele uregulowań prawnych określających zakres i podstawy działań prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Polityki społecznej nie należy wiązać tylko i wyłącznie z ustawą o pomocy społecznej. Stąd potrzeba wskazania podstawowych zadań z zakresu polityki społecznej wynikających z wielu ustaw pomocowych, takich jak ustawa o świadczeniach rodzinnych, ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawa o dodatkach mieszkaniowych, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czy też ustawa o systemie oświaty.
Z myślą o osobach zatrudnionych w instytucjach realizujących zadania z zakresu polityki społecznej, jak również osobach zatrudnionych w instytucjach bezpośrednio z nimi współpracujących przygotowany został Poradnik Samorządowca w całości poświęcony tej tematyce.
W Poradniku przedstawiono cztery wybrane zadania z zakresu polityki społecznej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Wybór zadań związany jest bezpośrednio z występowaniem zagadnień wymagających szerszej analizy.
Pierwszy rozdział poświęcony został funduszowi alimentacyjnemu regulowanemu w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Instytucja ta „powróciła” jako następstwo zaliczki alimentacyjnej w zmodyfikowanej formie. Wraz z rozbudowaną formułą postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, mówiącą o obowiązku informowania dłużników o ciążących na nich zobowiązaniach, przed organami dla nich właściwymi pojawiło się wiele zadań związanych z obsługą dłużnika.
Rozdział drugi stanowi przegląd form pomocy wskazanych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawodawcę w związku z koordynacją świadczeń rodzinnych na terenie krajów Unii Europejskiej, a tym samym podziału kompetencji pomiędzy ośrodki realizujące zadania z zakresu przyznawania świadczeń a Centra Polityki Społecznej pełniące funkcję realizatorów wypłaty świadczeń w przypadku, gdy zachodzi podstawa do koordynacji. Istotne znaczenie mają zarówno zmiany wprowadzone w związku z obsługą świadczeń pielęgnacyjnych dla osób niepełnosprawnych, polegające na rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, jak i związane z likwidacją kryterium dochodowego w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń.
Zagadnienia uregulowane w rozdziale trzecim stanowią trzon zadań polityki społecznej realizowanej na poziomie samorządu terytorialnego. Zagadnienia te zostały zaprezentowane poprzez wskazanie problemów wymagających szczegółowej analizy i interpretacji. Na szczególną uwagę zasługuje podrozdział dotyczący szczególnego statusu pracownika socjalnego i przysługujących mu uprawnień dodatkowych.
Rozdział czwarty stanowi kontynuację rozważań w zakresie ustawy pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki instytucji domów pomocy społecznej. Poruszone kwestie dotyczą m.in. obowiązków ciążących na pracownikach domów pomocy społecznej związanych z osobami ubezwłasnowolnionymi bądź osobami wymagającymi ubezwłasnowolnienia. Są to kwestie, jakie należałoby uregulować w postępowaniu sądowym, wymagające szczegółowej znajomości zagadnień z zakresu Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. W piątym, ostatnim, rozdziale znajdują się podstawy prawne, które odnoszą się do całej zawartości Poradnika.
Mam nadzieję, że informacje te będą pomocne zarówno pracownikom socjalnym – będącym często pierwszym ogniwem łączącym osobę potrzebującą pomocy z urzędem – jak również urzędnikom realizującym zadania związane z obsługą świadczeń w postępowaniu administracyjnym. Skorzystają też osoby kierujące jednostkami pomocy społecznej odpowiedzialne za kompleksową obsługę świadczeń.
Zapraszam do lektury.
Ten numer Poradnika Samorządowca możesz zamówić poza prenumeratą w cenie 45 zł za egzemplarz.
W tym celu skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: telefonicznie 22 761 30 30; faksem: 22 761 30 31; lub emailem: prenumerata@infor.pl.
Do każdego egzemplarza zostaną doliczone koszty przesyłki 4,90 zł.
REKLAMA
REKLAMA