REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, doświadczony praktyk, specjalista z zakresu prawa zamówień publicznych, ceniony trener prowadzący szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności JST, w tym w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów JST jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, autorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego
System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również JST
System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również JST
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

1. Krajowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oparty jest na współdziałaniu wielu podmiotów, w tym jednostek współpracujących.

REKLAMA

REKLAMA

2. Status jednostek współpracujących posiadają m.in. organy JST.

3. Obowiązki, które z tego wynikają, sprowadzają się przede wszystkim do współpracy organów JST z GIIF.

4. Bezpośrednio zaangażowane w wykonywanie obowiązków ciążących na organach JST jako jednostkach współpracujących są organy wykonawcze, tj. wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu i zarząd województwa.

REKLAMA

5. Organy JST jako jednostki współpracujące zobowiązane są przede wszystkim do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przekazywania GIIF dokumentów i informacji, mogących mieć wpływ na krajową ocenę ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu,

• przekazywania GIIF informacji o sposobie wykorzystanie zaleceń zawartych w strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,

• niezwłocznego powiadamiania GIIF o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,

• opracowania instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.

6. Instrukcja postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu powinna pełnić rolę „drogowskazu” dla pracowników urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędy marszałkowskiego, kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych i poszczególnych pracowników takich jednostek.

7. Dobrą praktyką jest opisanie w instrukcji przykładowych sytuacji, na które pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę pod kątem ewentualnego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.

8. Zalecane jest wyznaczenie w JST koordynatora ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

9. Starosta zobowiązany jest do sprawowania kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami w zakresie zgodności ich działania z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Celem tej kontroli jest weryfikacja wypełniania przez fundacje i stowarzyszenia obowiązków spoczywających na nich jako instytucjach obowiązanych.

10. Starosta zobowiązany jest przekazywać GIIF posiadane informacje o stowarzyszeniach i fundacjach, będących instytucjami obowiązanymi, i znaczeniu gospodarczym sektorów rynku, do których należą, według stanu na 31 grudnia tego roku, za który składana jest informacja, jak również informacje o swojej działalności w zakresie zadań związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w szczególności z uwzględnieniem danych na temat zasobów ludzkich i finansowych zaangażowanych w realizację tych zadań. Informacje należy przekazać w terminie miesiąca od zakończenia roku, za który są przekazywane.

Szczegółowe informacje znajdziesz w INFORLEX.PL »»»

Autor: Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, doświadczony praktyk, specjalista z zakresu prawa zamówień publicznych, ceniony trener prowadzący szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności JST, w tym w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów JST jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, autorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA