Min. edukacji B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Ale nie nauczycieli
REKLAMA
REKLAMA
Co będą kontrolowali kuratorzy
MEN określił zakres kontroli prowadzonych przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego.
REKLAMA
W szkołach podstawowych kontrolowane będą: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego, sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
REKLAMA
W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.
W przypadku egzaminów na poziomie rozszerzonym obecnie nie ma progu zaliczeniowego. I to się nie zmieni.
Jakie ułatwienia na maturach?
MEN przygotowało projekt przedłużenia na lata szkolne 2024/2025 i 2025/2026 ma być okres, kiedy do zdania matury nie jest konieczne uzyskanie minimum 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego.
Przypominamy, ze dla zdania matury, maturzysta musi uzyskać minimum 30% punktów z pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym:
1) z języka polskiego,
2) z matematyki oraz
3) języka obcego nowożytnego oraz
4) dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego.
5) maturzysta musi też przystąpić do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym z tzw. przedmiotu do wyboru lub przedmiotu dodatkowego.
Ambitni maturzyści mogą przystąpić maksymalnie jeszcze do pięciu egzaminów na poziomie rozszerzonym. W przypadku egzaminów na poziomie rozszerzonym obecnie nie ma progu zaliczeniowego. Zgodnie w obowiązującymi przepisami miało się to zmienić od nowego roku szkolnego, jeśli chodzi o jeden wskazany przez maturzystę przedmiot.
Informatory dla uczniów na koniec wakacji 2024 r.
Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej polegają na:
1) ograniczeniu treści zawartych w obowiązujących wymaganiach szczegółowych o ok. 20%,
2) modyfikacji niektórych wymagań szczegółowych, na podstawie których są konstruowane zadania egzaminacyjne i
3) obejmują również zmiany w liście lektur z języka polskiego.
WAŻNE! Zmiany te mają obowiązywać we wszystkich klasach szkoły podstawowej już od roku szkolnego 2024/2025.
Dlatego min. edukacji Barbara Nowacka zmienia przepisy tak, aby CKE mogła przygotować w ekspresowym tempie informatory dla uczniów (i rodziców). W praktyce będzie to dla nich źródło informacji o nowych zasadach egzaminu.
WAŻNE! Zmiany mają obowiązywać we wszystkich klasach szkoły podstawowej już od roku szkolnego 2024/2025, konieczne jest umożliwienie ogłoszenia przez Centralną Komisję Egzaminacyjną informatorów dotyczących egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego od roku szkolnego 2024/2025 w terminie krótszym niż wynikający z obowiązujących przepisów rozporządzenia.
Testy sprawnościowe z WF-u - zmiany
REKLAMA
W przyszłym roku program nie będzie nazywał się "Odkrywajmy sportowe talenty", ale "Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej". "Wyrzuciliśmy z tego programu (...) przede wszystkim element szukania talentów. Celem tego programu jest analiza kompetencji ruchowych młodzieży w szkole" - podkreślił min. sportu S. Nitras.
Dodał, że szkoła nie jest od tego, by selekcjonować dzieci na te, które są sprawne od tych, które "od pierwszej lekcji WF-u są kierowane na drugą stronę - wy jesteście niesprawni ruchowo".
Zwrócił uwagę, że tak jak szkoła jest od tego, żeby nauczyć dzieci tabliczki mnożenia, tak jest od tego, żeby wypracować u dziecka kompetencje ruchowe.
Praca nauczycieli WF-u po godzinach
Min. edukacji Barbara Nowacka: Tak, aby chcieli pracować w szkole w weekend. Ten program ma też "głęboko społeczny" wymiar, ponieważ otwiera szkolne obiekty sportowe nie tylko dla uczniów po lekcjach, ale na każdego, kto chce uprawiać sport. "Zachęcam wszystkich dyrektorów, wszystkie dyrektorki do zainteresowania się programem, do wpłynięcia na samorząd, by otworzył szkołę".
Więcej w:
Co to jest program "Aktywna szkoła 2024 r."?
Program "Aktywna szkoła" ma zapewnić finansowanie funkcjonowania szkolnych obiektów sportowych po godzinach lekcyjnych i w weekendy, również w okresie wakacyjnym. Po lekcjach szkolne boiska, hale, baseny, siłownie, bieżnie lekkoatletyczne mogą być użytkowane przez lokalną społeczność.
1) Ministerstwo Sportu przeznaczyło ponad 300 mln zł na program "Aktywna Szkoła", którego celem jest otwieranie dla dzieci i dorosłych szkolnych obiektów sportowych po lekcjach, w weekendy i wakacje. "Chcemy, by każdy obywatel wiedział, że obiekt przyszkolny należy także do niego" - powiedział we wtorek szef resortu Sławomir Nitras.
2) "Wychodząc naprzeciw dyrektorom szkół, którzy często borykają się z problemami finansowymi, naprzeciw samorządom, które przyciśnięte finansowo przez ostatnie lata również nie są w najlepszej sytuacji, zbudowaliśmy program wart ponad 300 mln zł. To największy program, jaki kiedykolwiek był w Ministerstwie Sportu".
Jak zarabiają nauczyciele WF- na programie "Aktywna szkoła"?
Prowadząc zajęcia po godzinach pracy. Z tego programu opłacane może być też wynagrodzenie dla trenerów i instruktorów do pracy w tych obiektach. Minister przekazał, że urealnione zostały stawki - z 20 zł w ub. roku do 60 zł za godzinę ich pracy.
Min. sportu Sławomir Nitras: "Mamy świadomość, że to nie zadanie na miesiąc, na rok. Naszym zadaniem jest to, by w świadomości społecznej każdy obywatel wiedział, że obiekt przyszkolny należy do niego. Aby każdy, kto jest dysponentem tego obiektu wiedział, że istnieją instrumenty wsparcia, ale jego obowiązkiem jest udostępnić te obiekty, a nie zamykać je na przysłowiową kłódkę".
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.