Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany
REKLAMA
REKLAMA
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt rozporządzenia z proponowanymi zmianami w lekturach szkolnych. Obecnie trwają konsultacje społeczne. Co według ministra Przemysława Czarnka i resortu edukacji powinni czytać uczniowie w podstawówce?
REKLAMA
Lektury w szkole podstawowej - zmiany
Projekt rozporządzenia przestawiony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki przewiduje zmiany w wykazach lektur w klasach I–III szkoły podstawowej oraz klas IV–VIII szkoły podstawowej. Proponowane zmiany dotyczą przede wszystkim wykazu lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej zmiany dotyczą propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania). Co istotne w kontekście przygotowań uczniów do egzaminu ósmoklasisty – w przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się tylko nieliczne zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji. Tym samym proponowane w projekcie zmiany nie będą skutkowałaby zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych.
Klasy 1-3 szkoły podstawowej – nowe lektury
Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje dodanie następujących nowych lektur:
1) Dorota Gellner, Wścibscy;
2) Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
3) Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
4) Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
5) Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
6) Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
Klasy 1-3 szkoły podstawowej – lektury do usunięcia
1) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
2) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
3) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
4) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa
Lektury – zmiany w klasach 4-8 szkoły podstawowej
REKLAMA
W projekcie zaproponowano usunięcie z listy lektur obowiązkowych pozycji książkowych, w których zastrzeżenia ministerstwa budzi warstwa składniowo-leksykalna języka oraz zawartość merytoryczna (m.in. kreacja świata przedstawionego). Za taką książkę uznany został przez MEiN utwór R. Kosika, pt. Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi.
Z kolei, w przypadku lektur uzupełniających zaproponowano rezygnację z książek: Karol May, Winnetou (klasy IV–VI) oraz Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów (klasy VII i VIII).
Proponuje się również przesunięcie z listy lektur obowiązkowych na listę lektur uzupełniających książki M. Wańkowicza pt. Ziele na kraterze, przy czym zaproponowano, aby utwór ten omawiany był w całości.
Więcej zmian proponuje się w przypadku listy lektur uzupełniających. Ważnym elementem zmian ma być umieszczenie na liście lektur uzupełniających takich pozycji książkowych, które stanowią przykład różnorodnych kontekstów: kulturowego, filozoficznego, społecznego, biograficznego. Książki te mają według autorów projektu skłaniać do refleksji, pobudzać wyobraźnię oraz poruszać tematy atrakcyjne dla młodego czytelnika.
Są to według Ministerstwa Edukacji dla klas 4-6:
1) Carlo Collodi, Pinokio;
2) John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
3) Emilia Kiereś, Rzeka;
4) Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
5) Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
6) Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
7) Longin Jan Okoń, Tecumseh;
8) Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
9) Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
10) Louis de Wohl, Posłaniec króla
Nowe lektury uzupełniające dla klas 7-8:
1) Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
2) Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
3) André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
4) Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
5) Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
6) Nicolas Sparks, Jesienna miłość.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.