300+ na wyprawkę szkolną - jak złożyć wniosek?
REKLAMA
REKLAMA
300+ na wyprawkę szkolną 2021
W 2021 roku mają miejsce spore zmiany w Programie Dobry Start. Jedną z najważniejszych z punktu widzenia rodzica, ubiegającego się o świadczenie 300 plus na wyprawkę szkolną, jest możliwość składania wniosków wyłącznie drogą elektroniczną. Dotychczas było to możliwe także w urzędzie lub za pośrednictwem poczty.
REKLAMA
Pieniądze zaś będą wypłacane wyłącznie na wskazany we wniosku rachunek bankowy. Ma to zmniejszyć koszty obsługi programu.
Ponadto, obsługę programu Dobry Start przejął od samorządów ZUS.
Tak jak do tej pory świadczenie ma być przyznawane raz w roku, w wysokości 300 złotych.
300+ dla kogo?
Nie zmieniły się jednak kryteria przyznawania 300+ na wyprawkę szkolną. Jest ono wypłacane na każde uczące się dziecko: rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych. Nie obowiązuje kryterium dochodowe.
300+ wniosek
Wnioski z Programu Dobry Start na rok szkolny 2021/2022 można składać online od 1 lipca 2021 roku. Można to zrobić przez: Portal informacyjno-usługowy Emp@tia, bankowość elektroniczną, portal PUE ZUS.
300+ na wyprawkę szkolną 2021 - jak złożyć wniosek?
Przedstawiamy, przygotowaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych instrukcję, jak rodzice mogą złożyć wniosek o świadczenie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start można utworzyć i złożyć jedynie za pomocą kreatora. System nie umożliwia ręcznego wypełnienia formularza.
1. Aby przejść do 1 kroku należy nacisnąć przycisk "Dalej".
2. W wyświetlonym oknie, w sekcji Dane wniosku należy wybrać odpowiednią opcję w polu "Składam wniosek o świadczenie dobry start na rok szkolny".
3. Po wprowadzeniu/zmianie danych w poszczególnych sekcjach, aby przejść do 2 kroku należy nacisnąć przycisk "Dalej".
4. W wyświetlonym oknie pojawią się trzy sekcje w zakresie:
- Dane wnioskodawcy
- Adres zamieszkania
- Proszę o wpłatę świadczenia na rachunek bankowy.
5. Po wprowadzeniu/zmianie danych w poszczególnych sekcjach, aby przejść do 3 kroku należy nacisnąć przycisk "Dalej".
6. W wyświetlonym oknie należy dodać dane dzieci, których dotyczy wniosek. Nowe dane należy dodać poprzez naciśnięcie przycisku "Dodaj dziecko" bądź "Wybierz dziecko". Przycisk "Edytuj" umożliwia edycję istniejących danych, a "Usuń" usunięcie istniejących danych.
Wymagane jest zaznaczenie oświadczenia dotyczącego uczęszczania dziecka do szkoły. W zależności od wieku dziecka może być konieczne zaznaczenie dodatkowych oświadczeń:
- jeśli dziecko jest rocznikowo w wieku 6 lat, wówczas należy wskazać w oświadczeniu, czy dziecko będzie czy nie będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,
- jeśli dziecko jest rocznikowo w wieku do 9 lat, wówczas należy wskazać w oświadczeniu, czy dziecko będzie czy nie będzie uczęszczało do zerówki,
- jeśli dziecko jest w wieku 21-24 lat, wówczas wymagane jest zaznaczenie oświadczenia o niepełnosprawności i wskazanie rodzaju orzeczenia.
7. W wyświetlonym oknie należy zapoznać się z treścią pouczenia i zaakceptować oświadczenia, a następnie nacisnąć przycisk "Dalej".
8. Ostatni krok kreatora przedstawia podsumowanie tworzonego wniosku, do którego istnieje możliwość dodania załączników (poprzez przycisk "Dodaj załącznik" w sekcji Załączniki). Aby poprawić/zmienić wprowadzone wcześniej dane należy cofnąć się do poprzednich kroków kreatora korzystając z przycisku "Wstecz". Przegląd wprowadzonych danych umożliwia kliknięcie przycisku "Podgląd". Aby wysłać wniosek DS-R należy wybrać przycisk "Podpisz i wyślij"
W przypadku naciśnięcia przycisku "Dodaj załącznik" zostanie wyświetlone odrębne okno, w którym należy wskazać plik oraz określić rodzaj załącznika wybierając odpowiednią wartość z dostępnej listy. Dla każdego dodawanego załącznika obowiązkowe jest określenie jego rodzaju
9. Przeglądany wniosek można wydrukować poprzez przycisk "Drukuj"
10. Po naciśnięciu przycisku "Podpisz i wyślij" zostanie wyświetlone okno wyboru rodzaju podpisu. Wniosek może być podpisany:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu,
- podpisem osobistym przy pomocy osobistego certyfikatu,
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,
- podpisem PUE.
300+ do kiedy?
W 2021 roku wnioski z Programu Dobry Start o 300+ na wyprawkę szkolną będzie można składać do końca listopada.
REKLAMA
REKLAMA