REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy dochód podstawowy jest możliwy?
Czy dochód podstawowy jest możliwy?
Piotr Nowak
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest dochód podstawowy? Co to jest dochód gwarantowany?

W debacie publicznej pojęcia dochodu podstawowego i dochodu gwarantowanego używa się zamiennie, jednak są to dwie różne koncepcje.

Minimalny dochód gwarantowany to świadczenie, które przysługuje wyłącznie osobom ubogim. Jego idea polega na tym, że każdy ma prawo dysponować daną kwotą na przeżycie np. 2000 zł miesięcznie. Jeśli ktoś nie osiąga takiego dochodu z pracy czy świadczeń, wówczas państwo dopłaca brakującą część.

Bezwarunkowy dochód gwarantowany to świadczenie, które otrzymują wszyscy obywatele w wieku produkcyjnym, bez względu na dochód. Osoby w wieku poprodukcyjnym zaś otrzymują zaś emeryturę obywatelską, wyższą od BDG.

Jaki jest cel dochodu podstawowego?

Jak wyjaśnił dr Maciej Szlinder, głównym celem programu jest rozwiązanie "kluczowych problemów społecznych w sposób skuteczny. Szlinder wymienił cztery podstawowe problemy:

1. Ubóstwo. Według ekonomisty przekazanie obywatelom świadczenia o wysokości pozwalającej na zaspokojenie podstawowych potrzeb sprawi, że "problem ubóstwa zostanie rozwiązany"
2. Nierówności dochodowe. - Dochód podstawowy to potężny program redystrybucyjny przekazujący pewne środki od środki lepiej zarabiających do osób gorzej zarabiających. A zatem nierówności w społeczeństwie się zmniejszają, co ma wiele pozytywnych konsekwencji jeśli chodzi poziom życia, zdrowie publiczne, bezpieczeństwo czy wzrost gospodarczy - mówi Szlinder.
3. Poczucie bezpieczeństwa. - To byłby fundament, który sprawia, że wiemy za co byśmy żyli w danym miesiącu czy roku. A troszczymy się o to, co ponad to, a nie o to, co jest sprawą podstawowa - powiedział ekonomista.
4. Wolność od niskopłatnej pracy w trudnych warunkach - Dochód podstawowy poprawia pozycję przetargową pracowników, a więc zwiększa siłę zorganizowanego świata pracy względem osób zatrudniających.

Ile by kosztował dochód podstawowy? Skąd na to pieniądze?

Polska jest objęta obecnie procedurą nadmiernego deficytu budżetowego, czekają nas ogromne wydatki na zbrojenia, a ekonomiści jak prof. Marcin Piątkowski apelują o zwiększenie nakładów na inwestycje infrastrukturalne czy poprawę jakości usług publicznych. Jak w tym wszystkim znaleźć środki na uruchomienie tak ogromnego programu?

Dr Maciej Szlinder przyznał, że bezwarunkowy dochód podstawowy dla każdego obywatela kosztowałby budżet państwa ok 450 mld zł. Skąd wziąć na to pieniądze?

- Zawsze nas może być stać na dochód podstawowy, bo to nie jest wydatek jak każdy inny, jak np. inwestycja rozwojowa w 10 elektrownie jądrowe, czy kolej szybkich prędkości. Pytanie brzmi: czy my jako społeczeństwo mamy odpowiednie zasoby, by takie przedsięwzięcie sfinansować - mówił Szlinder.

- Musimy sobie odpowiedzieć: ile jesteśmy w stanie zabrać części społeczeństwa, by dać innej części społeczeństwa. To kwestia polityczna, na jakiej wysokości chcemy ustawić system redystrybucji - dodał.

REKLAMA

Jakie stawki PIT by sfinansować dochód podstawowy?

Zdaniem Szlindera wprowadzenie dochodu podstawowego wymagałoby zwiększenia podatku dochodowego od osób fizycznych do stawek 32 i 64 proc. Ekonomista zaznacza jednak, że osoby mieszczące się w niższym progu, dostawałyby więcej w ramach świadczenia, niż byłoby im zabierane w podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA