REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

Wojewoda małopolski zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zarządzenie burmistrza miasta L. w przedmiocie zniesienia współwłasności. Wojewoda w swojej skardze wskazał, że burmistrz miasta swym zarządzeniem postanowił o zbyciu udziału w nieruchomości poprzez zniesienie współwłasności i tym samym pozbawił najemców przysługującego im prawa pierwokupu, co stanowi naruszenie art. 34 ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Wojewoda uznał, że sprzedaż nieruchomości stanowiących własność samorządu terytorialnego następuje, co do zasady, jedynie w drodze przetargu i zarządzenie burmistrza narusza przepisy.

WSA nie podzielił jednak poglądu wojewody. Sąd wskazał, że zgodnie z brzmieniem art. 93 ustawy o samorządzie gminnym organ nadzoru może wnieść skargę do sądu administracyjnego na zarządzenie organu gminy, jeżeli wskutek upływu terminu określonego w art. 91 ust. 1 tej ustawy nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności takiego zarządzenia. O nieważności zarządzenia organu gminy zaś orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia zarządzenia. Z treści art. 90 ustawy o samorządzie gminnym wynika natomiast obowiązek wójta, burmistrza, prezydenta miasta przedłożenia organowi nadzoru uchwał i zarządzeń wydawanych przez organy gminy. W rozpoznawanej sprawie natomiast zarządzenie nie zostało oficjalnie doręczone wojewodzie przez burmistrza. Zarządzenie to wpłynęło bowiem do Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wraz z pismem mieszkańców, którzy nie zgadzali się z treścią tego zarządzenia. W związku z tym nie można, zdaniem sądu, przyjąć, że burmistrz miasta przedłożył zarządzenie wojewodzie jako organowi nadzoru, a tym samym, że upłynął 30-dniowy termin do stwierdzenia nieważności zarządzenia przez wojewodę.

Wojewoda nie zgodził się z tym postanowieniem i wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z UZASADNIENIA

NSA uwzględnił skargę i w uzasadnieniu wskazał, że przepis art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obliguje wójta do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia, natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje wojewodzie w terminie 2 dni od dnia ich podjęcia. Jednocześnie wojewoda w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwał może orzec o ich nieważności. Jeżeli tego nie uczyni, może zaskarżyć uchwałę na podstawie art. 93 ust. 1 przytoczonej ustawy do sądu administracyjnego. NSA podkreślił jednak, że w rozpoznawanej sprawie mamy do czynienia z nadzorem zarządzeń organu wykonawczego gminy, a w takim przypadku nie istnieje ustawowy obowiązek przedkładania zarządzenia wojewodzie. W związku z tym sąd jednoznacznie wskazał, że 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Jeżeli zatem organ nadzoru nie zmieścił się w 30-dniowym terminie do stwierdzenia nieważności zarządzenia, to może on zaskarżyć to zarządzenie do sądu administracyjnego. 

Postanowienie NSA sygn. akt I OSK 55/06, ONSAiWSA 2006/5/131

OPINIA

Jarosław Kapsa
Urząd Miasta Częstochowa

Orzeczenie chroni interes mieszkańców gminy przed pewnymi formami arogancji władz samorządowych. Ustawa o samorządzie gminy nakłada na burmistrza obowiązek przedkładania zarządzeń burmistrza wojewodzie w terminie 2 dni od ich podjęcia. Nie istnieje jednak żadna sankcja zmuszająca burmistrza do tego typu działań. Akceptacja wojewody nie jest niezbędna, by zarządzenie weszło w życie. W tym przytoczonym przypadku mamy tego ewidentny przykład. Jednocześnie to orzeczenie stanowi niebezpieczny precedens. Brak jest określenia czasowego dotyczącego możliwości rozpoczynania przez wojewodę czynności nadzorczych. Przyjęto określenie, że bieg sprawy zaczyna się od dnia faktycznego doręczenia zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Innymi słowy może nastąpić sytuacja, że wojewoda uzna za nieważne zarządzenie wydane kilka lat temu. Taka sytuacja naruszać może pewność prawną. Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej każde zarządzenie burmistrza jest jawne i publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Przyjąć więc można, że publikacja jest tożsama z podaniem zarządzenia do wiadomości zainteresowanym stronom. Innymi słowy, jeśli z ustawy nie wynika jednoznaczny obowiązek przedłożenia zarządzenia wojewodzie; ewentualny bieg sprawy w zakresie nadzoru toczyć się powinien od chwili publikacji.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA