REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

Wojewoda małopolski zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zarządzenie burmistrza miasta L. w przedmiocie zniesienia współwłasności. Wojewoda w swojej skardze wskazał, że burmistrz miasta swym zarządzeniem postanowił o zbyciu udziału w nieruchomości poprzez zniesienie współwłasności i tym samym pozbawił najemców przysługującego im prawa pierwokupu, co stanowi naruszenie art. 34 ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Wojewoda uznał, że sprzedaż nieruchomości stanowiących własność samorządu terytorialnego następuje, co do zasady, jedynie w drodze przetargu i zarządzenie burmistrza narusza przepisy.

WSA nie podzielił jednak poglądu wojewody. Sąd wskazał, że zgodnie z brzmieniem art. 93 ustawy o samorządzie gminnym organ nadzoru może wnieść skargę do sądu administracyjnego na zarządzenie organu gminy, jeżeli wskutek upływu terminu określonego w art. 91 ust. 1 tej ustawy nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności takiego zarządzenia. O nieważności zarządzenia organu gminy zaś orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia zarządzenia. Z treści art. 90 ustawy o samorządzie gminnym wynika natomiast obowiązek wójta, burmistrza, prezydenta miasta przedłożenia organowi nadzoru uchwał i zarządzeń wydawanych przez organy gminy. W rozpoznawanej sprawie natomiast zarządzenie nie zostało oficjalnie doręczone wojewodzie przez burmistrza. Zarządzenie to wpłynęło bowiem do Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wraz z pismem mieszkańców, którzy nie zgadzali się z treścią tego zarządzenia. W związku z tym nie można, zdaniem sądu, przyjąć, że burmistrz miasta przedłożył zarządzenie wojewodzie jako organowi nadzoru, a tym samym, że upłynął 30-dniowy termin do stwierdzenia nieważności zarządzenia przez wojewodę.

Wojewoda nie zgodził się z tym postanowieniem i wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z UZASADNIENIA

NSA uwzględnił skargę i w uzasadnieniu wskazał, że przepis art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obliguje wójta do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia, natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje wojewodzie w terminie 2 dni od dnia ich podjęcia. Jednocześnie wojewoda w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwał może orzec o ich nieważności. Jeżeli tego nie uczyni, może zaskarżyć uchwałę na podstawie art. 93 ust. 1 przytoczonej ustawy do sądu administracyjnego. NSA podkreślił jednak, że w rozpoznawanej sprawie mamy do czynienia z nadzorem zarządzeń organu wykonawczego gminy, a w takim przypadku nie istnieje ustawowy obowiązek przedkładania zarządzenia wojewodzie. W związku z tym sąd jednoznacznie wskazał, że 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Jeżeli zatem organ nadzoru nie zmieścił się w 30-dniowym terminie do stwierdzenia nieważności zarządzenia, to może on zaskarżyć to zarządzenie do sądu administracyjnego. 

Postanowienie NSA sygn. akt I OSK 55/06, ONSAiWSA 2006/5/131

OPINIA

Jarosław Kapsa
Urząd Miasta Częstochowa

Orzeczenie chroni interes mieszkańców gminy przed pewnymi formami arogancji władz samorządowych. Ustawa o samorządzie gminy nakłada na burmistrza obowiązek przedkładania zarządzeń burmistrza wojewodzie w terminie 2 dni od ich podjęcia. Nie istnieje jednak żadna sankcja zmuszająca burmistrza do tego typu działań. Akceptacja wojewody nie jest niezbędna, by zarządzenie weszło w życie. W tym przytoczonym przypadku mamy tego ewidentny przykład. Jednocześnie to orzeczenie stanowi niebezpieczny precedens. Brak jest określenia czasowego dotyczącego możliwości rozpoczynania przez wojewodę czynności nadzorczych. Przyjęto określenie, że bieg sprawy zaczyna się od dnia faktycznego doręczenia zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Innymi słowy może nastąpić sytuacja, że wojewoda uzna za nieważne zarządzenie wydane kilka lat temu. Taka sytuacja naruszać może pewność prawną. Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej każde zarządzenie burmistrza jest jawne i publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Przyjąć więc można, że publikacja jest tożsama z podaniem zarządzenia do wiadomości zainteresowanym stronom. Innymi słowy, jeśli z ustawy nie wynika jednoznaczny obowiązek przedłożenia zarządzenia wojewodzie; ewentualny bieg sprawy w zakresie nadzoru toczyć się powinien od chwili publikacji.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA