REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

Wojewoda małopolski zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zarządzenie burmistrza miasta L. w przedmiocie zniesienia współwłasności. Wojewoda w swojej skardze wskazał, że burmistrz miasta swym zarządzeniem postanowił o zbyciu udziału w nieruchomości poprzez zniesienie współwłasności i tym samym pozbawił najemców przysługującego im prawa pierwokupu, co stanowi naruszenie art. 34 ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Wojewoda uznał, że sprzedaż nieruchomości stanowiących własność samorządu terytorialnego następuje, co do zasady, jedynie w drodze przetargu i zarządzenie burmistrza narusza przepisy.

WSA nie podzielił jednak poglądu wojewody. Sąd wskazał, że zgodnie z brzmieniem art. 93 ustawy o samorządzie gminnym organ nadzoru może wnieść skargę do sądu administracyjnego na zarządzenie organu gminy, jeżeli wskutek upływu terminu określonego w art. 91 ust. 1 tej ustawy nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności takiego zarządzenia. O nieważności zarządzenia organu gminy zaś orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia zarządzenia. Z treści art. 90 ustawy o samorządzie gminnym wynika natomiast obowiązek wójta, burmistrza, prezydenta miasta przedłożenia organowi nadzoru uchwał i zarządzeń wydawanych przez organy gminy. W rozpoznawanej sprawie natomiast zarządzenie nie zostało oficjalnie doręczone wojewodzie przez burmistrza. Zarządzenie to wpłynęło bowiem do Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wraz z pismem mieszkańców, którzy nie zgadzali się z treścią tego zarządzenia. W związku z tym nie można, zdaniem sądu, przyjąć, że burmistrz miasta przedłożył zarządzenie wojewodzie jako organowi nadzoru, a tym samym, że upłynął 30-dniowy termin do stwierdzenia nieważności zarządzenia przez wojewodę.

Wojewoda nie zgodził się z tym postanowieniem i wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z UZASADNIENIA

NSA uwzględnił skargę i w uzasadnieniu wskazał, że przepis art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obliguje wójta do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia, natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje wojewodzie w terminie 2 dni od dnia ich podjęcia. Jednocześnie wojewoda w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwał może orzec o ich nieważności. Jeżeli tego nie uczyni, może zaskarżyć uchwałę na podstawie art. 93 ust. 1 przytoczonej ustawy do sądu administracyjnego. NSA podkreślił jednak, że w rozpoznawanej sprawie mamy do czynienia z nadzorem zarządzeń organu wykonawczego gminy, a w takim przypadku nie istnieje ustawowy obowiązek przedkładania zarządzenia wojewodzie. W związku z tym sąd jednoznacznie wskazał, że 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Jeżeli zatem organ nadzoru nie zmieścił się w 30-dniowym terminie do stwierdzenia nieważności zarządzenia, to może on zaskarżyć to zarządzenie do sądu administracyjnego. 

Postanowienie NSA sygn. akt I OSK 55/06, ONSAiWSA 2006/5/131

OPINIA

Jarosław Kapsa
Urząd Miasta Częstochowa

Orzeczenie chroni interes mieszkańców gminy przed pewnymi formami arogancji władz samorządowych. Ustawa o samorządzie gminy nakłada na burmistrza obowiązek przedkładania zarządzeń burmistrza wojewodzie w terminie 2 dni od ich podjęcia. Nie istnieje jednak żadna sankcja zmuszająca burmistrza do tego typu działań. Akceptacja wojewody nie jest niezbędna, by zarządzenie weszło w życie. W tym przytoczonym przypadku mamy tego ewidentny przykład. Jednocześnie to orzeczenie stanowi niebezpieczny precedens. Brak jest określenia czasowego dotyczącego możliwości rozpoczynania przez wojewodę czynności nadzorczych. Przyjęto określenie, że bieg sprawy zaczyna się od dnia faktycznego doręczenia zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. Innymi słowy może nastąpić sytuacja, że wojewoda uzna za nieważne zarządzenie wydane kilka lat temu. Taka sytuacja naruszać może pewność prawną. Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej każde zarządzenie burmistrza jest jawne i publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Przyjąć więc można, że publikacja jest tożsama z podaniem zarządzenia do wiadomości zainteresowanym stronom. Innymi słowy, jeśli z ustawy nie wynika jednoznaczny obowiązek przedłożenia zarządzenia wojewodzie; ewentualny bieg sprawy w zakresie nadzoru toczyć się powinien od chwili publikacji.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA