REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy do zatrudnienia na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wymagany jest dwuletni staż pracy? Jakie niezbędne wymagania musi spełnić osoba zatrudniana na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego (starostwie powiatowym)? Czy starostwo powiatowe, stawiając w ogłoszeniu o naborze na audytora wewnętrznego wymagania niezbędne wykraczające ponad te, które są określone w ustawie o finansach publicznych (np. co najmniej 2-letni staż pracy na stanowiskach określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych), nie tworzy nieuprawnionych barier dla osób, które chciałyby ubiegać się o zatrudnienie, jednak nie spełniają tego warunku?

 

Odpowiedź

Audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić równocześnie wymagania z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Uzasadnienie

Kwalifikacje zawodowe audytora wewnętrznego w jednostce samorządowej określają jednocześnie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z wykazem stanowisk zawartym w tabeli VI załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, stanowisko audytora wewnętrznego zostało zaliczone do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Podstawowe wymagania kwalifikacyjne określa art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Do wymagań tych należą:

 

-posiadanie obywatelstwa polskiego,

 

-posiadanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku,

 

-pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych,

 

-stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,

 

-brak prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne,

 

-nieposzlakowana opinia,

 

-posiadanie łącznie co najmniej 2-letniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządowych, w    służbie cywilnej, w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi lub w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, bądź na kierowniczych stanowiskach państwowych,

 

-wykształcenie wyższe.

 

Każdy kandydat na kierownicze stanowisko urzędnicze w samorządzie musi spełniać powyższe wymagania. Kwalifikacje wskazane w art. 58 ustawy o finansach publicznych są natomiast kwalifikacjami zawodowymi, bez posiadania których dana osoba, nawet spełniająca warunki z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, nie będzie mogła być zatrudniona.

Oznacza to, że audytor wewnętrzny w jednostce samorządowej, jaką jest starostwo powiatowe, musi spełnić jednocześnie wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych, dotyczące kierowniczych stanowisk urzędniczych - w tym także 2-letni staż pracy na stanowiskach wskazanych w cytowanym wyżej przepisie, oraz wymagania zawodowe audytora wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych z art. 58 ustawy o finansach publicznych. Skoro osoba taka powinna jednocześnie spełniać warunki z obydwu ustaw, to nie można twierdzić, że tworzone są dodatkowe i bezprawne bariery w dostępie do tego stanowiska.

Michał Culepa

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

 

Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA