REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytorów obowiązują międzynarodowe standardy

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy w jednostkach sektora finansów publicznych muszą stosować międzynarodowe standardy. Ich znajomość weryfikowana jest również podczas egzaminu na audytora wewnętrznego (CIA) przeprowadzanego przez Międzynarodowy Instytut Audytorów.

Wszyscy audytorzy wewnętrzni jednostek sektora finansów publicznych mają ustawowy obowiązek przestrzegania Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA.

REKLAMA

Standardy audytu

Zgodnie z międzynarodowymi standardami, zadania audytowe powinny być wykonywane z biegłością oraz należytą starannością zawodową.

REKLAMA

- Po pierwsze, kompetencje audytorów wewnętrznych, niezbędne do prowadzenia ich indywidualnych obowiązków, obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i doświadczenie zawodowe. Audytorzy wewnętrzni mogą i powinni wykonywać tylko takie zadania, w zakresie których posiadają odpowiednią wiedzę lub doświadczenie - twierdzi dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young.

Z uwagi na szeroki zakres działalności audytu wewnętrznego, personel komórki audytu wewnętrznego kolektywnie musi posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Niewątpliwie wszyscy audytorzy powinni być biegli przede wszystkim w technikach i metodyce audytu wewnętrznego. Powinni również dobrze rozumieć zagadnienia związane z zarządzaniem i kontrolą wewnętrzną - dodaje Agnieszka Bryl.

Ponadto w przypadku braku kompetencji specjalistycznych, niezbędnych do prowadzenia zadań audytowych wśród pracowników komórki audytu wewnętrznego, standardy nakazują pozyskiwanie odpowiedniej pomocy i wsparcia merytorycznego od osób lub podmiotów zewnętrznych, z zachowaniem zasad niezależności i obiektywizmu - twierdzi ekspert z Ernst & Young. W przypadkach szczególnych, gdy nie jest możliwe pozyskanie pomocy zewnętrznej, a w komórce audytu wewnętrznego brakuje odpowiednich kwalifikacji, kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien odmówić przyjęcia i realizacji danego zadania audytowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotną kwestią poruszaną w standarach jest rola audytorów wewnętrznych w wykrywaniu i prowadzeniu dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości.

- Należy pamiętać, że od audytorów wewnętrznych nie oczekuje się posiadania specjalistycznych umiejętności wykrywania i prowadzenia dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości, powinni oni umieć identyfikować symptomy zagrożenia np. oszustwami - podkreśla dr Agnieszka Bryl.

Kodeks etyki

REKLAMA

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, zwraca uwagę, że biegłość audytorów wewnętrznych jest na tyle istotna, że znalazła się również w Kodeksie Etyki IIA. Kodeks ten składa się z czterech zasad ogólnych i dwunastu zasad postępowania. Te ostatnie opisują normy zachowań, jakich oczekuje się od audytorów wewnętrznych. Zasady postępowania są pomocne przy stosowaniu zasad ogólnych w praktyce i służą jako wytyczne etycznego działania audytorów wewnętrznych.

Ekspert wyjaśnia, że jedną z czterech zasad ogólnych, opisanych w kodeksie, są kompetencje. Zgodnie z tą zasadą audytorzy wewnętrzni wykorzystują wiedzę, umiejętności i doświadczenie konieczne do świadczenia usług audytu wewnętrznego.

- Audytorzy wewnętrzni, jak to zostało wcześniej powiedziane, nie powinni podejmować się zadań, do wykonania których brakuje im wiedzy, umiejętności lub doświadczenia. Nie mogą zatem przeprowadzać np. audytu zamówień publicznych, jeśli nigdy wcześniej takimi zamówieniami się nie zajmowali lub nie mają odpowiedniego doświadczenia w audycie - twierdzi Katarzyna Włodarska. Dodaje również, że należy przy tym pamiętać, że samo zdanie egzaminów na audytora wewnętrznego nie jest równoznaczne z doświadczeniem. Niezbędna jest jeszcze praktyka zawodowa, najlepiej pod okiem doświadczonego audytora lub kontrolera wewnętrznego. W praktyce ten postulat jest często trudny do spełnienia, gdyż spora część audytorów wewnętrznych w sektorze publicznym pracuje nie w zespołach, lecz na stanowiskach jednoosobowych i nie miała wcześniej żadnych doświadczeń audytowych.

Katarzyna Włodarska twierdzi również, że drugim aspektem biegłości, wynikającym z Kodeksu Etyki IIA, jest konieczność stałego podwyższania kompetencji zawodowych oraz skuteczności i jakości świadczonych usług. Wymaga to ciągłego rozwoju: zarówno zdobywania wiedzy, jak i doskonalenia warsztatu audytora. Podwyższanie kompetencji zawodowych nie musi się wiązać stricte z audytem wewnętrznym.

- Mogą to być na przykład studia podyplomowe z funduszy europejskich albo z rachunkowości, kursy komputerowe, zajęcia doskonalące umiejętności komunikacji lub prezentacji, itp. - wyjaśnia ekspert Ernst & Young Academy of Business. Najważniejsze, by te różne umiejętności były przydatne w pracy zawodowej audytora.

Biegłość w pytaniach

Warto pamiętać, że temat - biegłość audytorów wewnętrznych - może się pojawić na egzaminach CIA (część pierwsza i druga) oraz CGAP zarówno w kontekście Standardów IIA, jak i Kodeksu Etyki IIA.

Jak twierdzi Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, pytania egzaminacyjne zawierają najczęściej krótkie scenariusze i sprawdzają nie tyle znajomość tekstu standardów i/lub kodeksu, ale zastosowanie w praktyce opisanych tam zasad.

- Pytania mogą dotyczyć również tzw. poradników, które szerzej opisują kwestie zawarte w Standardach. W przypadku biegłości najczęściej sprawdzana jest znajomość poradnika 1210-1 Biegłość oraz 1210.A1-1 Pozyskiwanie usług wspierających lub uzupełniających audyt wewnętrzny - wyjaśnia Angelika Rokicka-Buczek. Dodaje, że jeżeli chodzi o znajomość standardów i związanych z nimi poradników, najczęściej egzaminowane są następujące zagadnienia:

• kompetencje wymagane od każdego audytora: w jakim zakresie audytor powinien być biegły, jakie zagadnienia powinien rozumieć, a o jakich tylko mieć pojęcie;

• kolektywna biegłość zespołu audytu wewnętrznego: tworzenie zespołu audytorów lub przyjmowanie nowych osób do istniejącego zespołu;

• korzystanie z pomocy ekspertów, w sytuacji gdy w zespole brakuje pewnych umiejętności lub wiedzy: ekspertami mogą być zarówno osoby pracujące w organizacji, ale poza audytem wewnętrznym, jak i eksperci zewnętrzni (rzeczoznawcy, aktuariusze, konsultanci itp.);

• umiejętności komunikacji: jakie kwestie audytor powinien umieć przekazać kierownictwu i audytowanym;

• wymóg ciągłego rozwoju zawodowego.

Angelika Rokicka-Buczek wyjaśnia również, że pytania z Kodeksu Etyki IIA najczęściej dotyczą wymogu posiadania odpowiedniej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Sprawdzana jest świadomość, że audytor wewnętrzny nie powinien brać się za zagadnienia, na których się nie zna lub nie ma wystarczającego doświadczenia (np. przesłuchanie podejrzanego o oszustwo, w sytuacji gdy w organizacji istnieją odpowiednie służby zajmujące się takimi sprawami). Drugim egzaminowanym zagadnieniem jest kwestia doskonalenia zawodowego (podobnie jak przy standardach).n

KTO MOŻE BYĆ AUDYTOREM WEWNĘTRZNYM

Audytorem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych mogą być osoby posiadające: certyfikat audytora wewnętrznego wydany przez Ministerstwo Finansów, Certified Internal Auditor (CIA), Certified Government Auditing Professional (CGAP), Certified Information Systems Auditor (CISA), Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), Certified Fraud Examiner (CFE), Certification in Control Self Assessment (CCSA), Certified Financial Services Auditor (CFSA) lub Chartered Financial Analyst (CFA).

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostałeś wiadomość o ogromnych podwyżkach cen energii? Ministerstwo Klimatu wydało oświadczenie

W ostatnim czasie pojawiły się grafiki i posty w mediach społecznościowych, które wykorzystują wizerunki znanych osób i zawierają linki wyłudzające dane. Te fałszywe informacje sugerują, że można uniknąć ogromnych podwyżek cen energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomina, że od 1 lipca 2024 r. obowiązuje ustawa o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. 

Uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych już w 2025 r. Znamy szczegóły projektu

Pojawią się uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych. Ministerstwo rolnictwo przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w formie płatności ekologicznych w ramach Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027.

Prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju Warszawy wyznaczą jej politykę przestrzenną na najbliższe 20 lat

Stołeczny Ratusz poinformował o rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym miasta. Dokumenty muszą być gotowe do końca 2025 r.

Warszawa rozpoczęła prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju określającymi nową politykę przestrzenną miasta

Wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska poinformowała, że już wkrótce rozpoczną się prace nad strategią rozwoju Warszawy 2040 oraz planem ogólnym. To dokumenty, które określą, w jakim kierunku powinna się rozwijać stolica przez najbliższe 20 lat.

REKLAMA

Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Pokryją to zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki? [budżetówka, emeryci, renciści]

Podwyżka opłat za odbiór śmieci o 100% w Radomiu. Jest to niestety zapowiedź tego, co będzie się działo prawdopodobnie w całej Polsce. W przypadku wody podwyżka opłat, to 33%. A za ścieki 40%. W przyszłym roku budżetówka dostanie tylko 4,1 podwyżki a emeryci przeskoczą 7%. 

Wiemy, jak wyglądają etykiety dla aptek sprzedających pigułkę "dzień po"

Na stronie Naczelnej Izby Aptekarskiej dostępne są zatwierdzone projekty naklejek dla aptek biorących udział w pilotażowej sprzedaży pigułek antykoncepcyjnych. Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał, że takie informacje o aptekach nie naruszają zakazu reklamy obowiązującego w tych placówkach.

Kolejne zmiany dla uczniów w roku szkolnym 2024/25. Modernizacja testów sprawnościowych

Wtorkowa konferencja prasowa przyniosła ważne zapowiedzi dotyczące programu testów sprawnościowych uczniów. Minister sportu, Sławomir Nitras, ogłosił zmiany, a szefowa MEN, Barbara Nowacka, podkreśliła potrzebę modernizacji.

Zmiany w maturach 2025 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało uchylenie przepisów dotyczących składania wstępnych deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego. Zdaniem resortu, dwukrotne gromadzenie tych danych przez szkoły jest już nieuzasadnione. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego. Co to oznacza? 

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy. Zmiany dotyczą również świadczenia Dobry Start

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy została już podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Na czym polegają zmiany w przyznawaniu świadczenia Dobry start i kiedy zaczną obowiązywać?

Asystenci międzykulturowi nowym zawodem w szkołach. Czy to oznacza nowy przedmiot w roku szkolnym 2024/25?

Wiceministra edukacji Joanna Mucha poinformowała o nowym projekcie, nad którym pracuje resort edukacji. Chodzi o dofinansowanie samorządom zatrudnienia asystentów międzykulturowych. 

REKLAMA