REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytorów obowiązują międzynarodowe standardy

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy w jednostkach sektora finansów publicznych muszą stosować międzynarodowe standardy. Ich znajomość weryfikowana jest również podczas egzaminu na audytora wewnętrznego (CIA) przeprowadzanego przez Międzynarodowy Instytut Audytorów.

Wszyscy audytorzy wewnętrzni jednostek sektora finansów publicznych mają ustawowy obowiązek przestrzegania Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA.

REKLAMA

REKLAMA

Standardy audytu

Zgodnie z międzynarodowymi standardami, zadania audytowe powinny być wykonywane z biegłością oraz należytą starannością zawodową.

- Po pierwsze, kompetencje audytorów wewnętrznych, niezbędne do prowadzenia ich indywidualnych obowiązków, obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i doświadczenie zawodowe. Audytorzy wewnętrzni mogą i powinni wykonywać tylko takie zadania, w zakresie których posiadają odpowiednią wiedzę lub doświadczenie - twierdzi dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young.

Z uwagi na szeroki zakres działalności audytu wewnętrznego, personel komórki audytu wewnętrznego kolektywnie musi posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Niewątpliwie wszyscy audytorzy powinni być biegli przede wszystkim w technikach i metodyce audytu wewnętrznego. Powinni również dobrze rozumieć zagadnienia związane z zarządzaniem i kontrolą wewnętrzną - dodaje Agnieszka Bryl.

REKLAMA

Ponadto w przypadku braku kompetencji specjalistycznych, niezbędnych do prowadzenia zadań audytowych wśród pracowników komórki audytu wewnętrznego, standardy nakazują pozyskiwanie odpowiedniej pomocy i wsparcia merytorycznego od osób lub podmiotów zewnętrznych, z zachowaniem zasad niezależności i obiektywizmu - twierdzi ekspert z Ernst & Young. W przypadkach szczególnych, gdy nie jest możliwe pozyskanie pomocy zewnętrznej, a w komórce audytu wewnętrznego brakuje odpowiednich kwalifikacji, kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien odmówić przyjęcia i realizacji danego zadania audytowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotną kwestią poruszaną w standarach jest rola audytorów wewnętrznych w wykrywaniu i prowadzeniu dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości.

- Należy pamiętać, że od audytorów wewnętrznych nie oczekuje się posiadania specjalistycznych umiejętności wykrywania i prowadzenia dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości, powinni oni umieć identyfikować symptomy zagrożenia np. oszustwami - podkreśla dr Agnieszka Bryl.

Kodeks etyki

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, zwraca uwagę, że biegłość audytorów wewnętrznych jest na tyle istotna, że znalazła się również w Kodeksie Etyki IIA. Kodeks ten składa się z czterech zasad ogólnych i dwunastu zasad postępowania. Te ostatnie opisują normy zachowań, jakich oczekuje się od audytorów wewnętrznych. Zasady postępowania są pomocne przy stosowaniu zasad ogólnych w praktyce i służą jako wytyczne etycznego działania audytorów wewnętrznych.

Ekspert wyjaśnia, że jedną z czterech zasad ogólnych, opisanych w kodeksie, są kompetencje. Zgodnie z tą zasadą audytorzy wewnętrzni wykorzystują wiedzę, umiejętności i doświadczenie konieczne do świadczenia usług audytu wewnętrznego.

- Audytorzy wewnętrzni, jak to zostało wcześniej powiedziane, nie powinni podejmować się zadań, do wykonania których brakuje im wiedzy, umiejętności lub doświadczenia. Nie mogą zatem przeprowadzać np. audytu zamówień publicznych, jeśli nigdy wcześniej takimi zamówieniami się nie zajmowali lub nie mają odpowiedniego doświadczenia w audycie - twierdzi Katarzyna Włodarska. Dodaje również, że należy przy tym pamiętać, że samo zdanie egzaminów na audytora wewnętrznego nie jest równoznaczne z doświadczeniem. Niezbędna jest jeszcze praktyka zawodowa, najlepiej pod okiem doświadczonego audytora lub kontrolera wewnętrznego. W praktyce ten postulat jest często trudny do spełnienia, gdyż spora część audytorów wewnętrznych w sektorze publicznym pracuje nie w zespołach, lecz na stanowiskach jednoosobowych i nie miała wcześniej żadnych doświadczeń audytowych.

Katarzyna Włodarska twierdzi również, że drugim aspektem biegłości, wynikającym z Kodeksu Etyki IIA, jest konieczność stałego podwyższania kompetencji zawodowych oraz skuteczności i jakości świadczonych usług. Wymaga to ciągłego rozwoju: zarówno zdobywania wiedzy, jak i doskonalenia warsztatu audytora. Podwyższanie kompetencji zawodowych nie musi się wiązać stricte z audytem wewnętrznym.

- Mogą to być na przykład studia podyplomowe z funduszy europejskich albo z rachunkowości, kursy komputerowe, zajęcia doskonalące umiejętności komunikacji lub prezentacji, itp. - wyjaśnia ekspert Ernst & Young Academy of Business. Najważniejsze, by te różne umiejętności były przydatne w pracy zawodowej audytora.

Biegłość w pytaniach

Warto pamiętać, że temat - biegłość audytorów wewnętrznych - może się pojawić na egzaminach CIA (część pierwsza i druga) oraz CGAP zarówno w kontekście Standardów IIA, jak i Kodeksu Etyki IIA.

Jak twierdzi Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, pytania egzaminacyjne zawierają najczęściej krótkie scenariusze i sprawdzają nie tyle znajomość tekstu standardów i/lub kodeksu, ale zastosowanie w praktyce opisanych tam zasad.

- Pytania mogą dotyczyć również tzw. poradników, które szerzej opisują kwestie zawarte w Standardach. W przypadku biegłości najczęściej sprawdzana jest znajomość poradnika 1210-1 Biegłość oraz 1210.A1-1 Pozyskiwanie usług wspierających lub uzupełniających audyt wewnętrzny - wyjaśnia Angelika Rokicka-Buczek. Dodaje, że jeżeli chodzi o znajomość standardów i związanych z nimi poradników, najczęściej egzaminowane są następujące zagadnienia:

• kompetencje wymagane od każdego audytora: w jakim zakresie audytor powinien być biegły, jakie zagadnienia powinien rozumieć, a o jakich tylko mieć pojęcie;

• kolektywna biegłość zespołu audytu wewnętrznego: tworzenie zespołu audytorów lub przyjmowanie nowych osób do istniejącego zespołu;

• korzystanie z pomocy ekspertów, w sytuacji gdy w zespole brakuje pewnych umiejętności lub wiedzy: ekspertami mogą być zarówno osoby pracujące w organizacji, ale poza audytem wewnętrznym, jak i eksperci zewnętrzni (rzeczoznawcy, aktuariusze, konsultanci itp.);

• umiejętności komunikacji: jakie kwestie audytor powinien umieć przekazać kierownictwu i audytowanym;

• wymóg ciągłego rozwoju zawodowego.

Angelika Rokicka-Buczek wyjaśnia również, że pytania z Kodeksu Etyki IIA najczęściej dotyczą wymogu posiadania odpowiedniej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Sprawdzana jest świadomość, że audytor wewnętrzny nie powinien brać się za zagadnienia, na których się nie zna lub nie ma wystarczającego doświadczenia (np. przesłuchanie podejrzanego o oszustwo, w sytuacji gdy w organizacji istnieją odpowiednie służby zajmujące się takimi sprawami). Drugim egzaminowanym zagadnieniem jest kwestia doskonalenia zawodowego (podobnie jak przy standardach).n

KTO MOŻE BYĆ AUDYTOREM WEWNĘTRZNYM

Audytorem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych mogą być osoby posiadające: certyfikat audytora wewnętrznego wydany przez Ministerstwo Finansów, Certified Internal Auditor (CIA), Certified Government Auditing Professional (CGAP), Certified Information Systems Auditor (CISA), Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), Certified Fraud Examiner (CFE), Certification in Control Self Assessment (CCSA), Certified Financial Services Auditor (CFSA) lub Chartered Financial Analyst (CFA).

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA