REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytorów obowiązują międzynarodowe standardy

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy w jednostkach sektora finansów publicznych muszą stosować międzynarodowe standardy. Ich znajomość weryfikowana jest również podczas egzaminu na audytora wewnętrznego (CIA) przeprowadzanego przez Międzynarodowy Instytut Audytorów.

Wszyscy audytorzy wewnętrzni jednostek sektora finansów publicznych mają ustawowy obowiązek przestrzegania Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA.

REKLAMA

REKLAMA

Standardy audytu

Zgodnie z międzynarodowymi standardami, zadania audytowe powinny być wykonywane z biegłością oraz należytą starannością zawodową.

- Po pierwsze, kompetencje audytorów wewnętrznych, niezbędne do prowadzenia ich indywidualnych obowiązków, obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i doświadczenie zawodowe. Audytorzy wewnętrzni mogą i powinni wykonywać tylko takie zadania, w zakresie których posiadają odpowiednią wiedzę lub doświadczenie - twierdzi dr Agnieszka Bryl, menedżer w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young.

Z uwagi na szeroki zakres działalności audytu wewnętrznego, personel komórki audytu wewnętrznego kolektywnie musi posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Niewątpliwie wszyscy audytorzy powinni być biegli przede wszystkim w technikach i metodyce audytu wewnętrznego. Powinni również dobrze rozumieć zagadnienia związane z zarządzaniem i kontrolą wewnętrzną - dodaje Agnieszka Bryl.

REKLAMA

Ponadto w przypadku braku kompetencji specjalistycznych, niezbędnych do prowadzenia zadań audytowych wśród pracowników komórki audytu wewnętrznego, standardy nakazują pozyskiwanie odpowiedniej pomocy i wsparcia merytorycznego od osób lub podmiotów zewnętrznych, z zachowaniem zasad niezależności i obiektywizmu - twierdzi ekspert z Ernst & Young. W przypadkach szczególnych, gdy nie jest możliwe pozyskanie pomocy zewnętrznej, a w komórce audytu wewnętrznego brakuje odpowiednich kwalifikacji, kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien odmówić przyjęcia i realizacji danego zadania audytowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotną kwestią poruszaną w standarach jest rola audytorów wewnętrznych w wykrywaniu i prowadzeniu dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości.

- Należy pamiętać, że od audytorów wewnętrznych nie oczekuje się posiadania specjalistycznych umiejętności wykrywania i prowadzenia dochodzeń w sprawach oszustw i nieprawidłowości, powinni oni umieć identyfikować symptomy zagrożenia np. oszustwami - podkreśla dr Agnieszka Bryl.

Kodeks etyki

Z kolei Katarzyna Włodarska, menedżer i wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, zwraca uwagę, że biegłość audytorów wewnętrznych jest na tyle istotna, że znalazła się również w Kodeksie Etyki IIA. Kodeks ten składa się z czterech zasad ogólnych i dwunastu zasad postępowania. Te ostatnie opisują normy zachowań, jakich oczekuje się od audytorów wewnętrznych. Zasady postępowania są pomocne przy stosowaniu zasad ogólnych w praktyce i służą jako wytyczne etycznego działania audytorów wewnętrznych.

Ekspert wyjaśnia, że jedną z czterech zasad ogólnych, opisanych w kodeksie, są kompetencje. Zgodnie z tą zasadą audytorzy wewnętrzni wykorzystują wiedzę, umiejętności i doświadczenie konieczne do świadczenia usług audytu wewnętrznego.

- Audytorzy wewnętrzni, jak to zostało wcześniej powiedziane, nie powinni podejmować się zadań, do wykonania których brakuje im wiedzy, umiejętności lub doświadczenia. Nie mogą zatem przeprowadzać np. audytu zamówień publicznych, jeśli nigdy wcześniej takimi zamówieniami się nie zajmowali lub nie mają odpowiedniego doświadczenia w audycie - twierdzi Katarzyna Włodarska. Dodaje również, że należy przy tym pamiętać, że samo zdanie egzaminów na audytora wewnętrznego nie jest równoznaczne z doświadczeniem. Niezbędna jest jeszcze praktyka zawodowa, najlepiej pod okiem doświadczonego audytora lub kontrolera wewnętrznego. W praktyce ten postulat jest często trudny do spełnienia, gdyż spora część audytorów wewnętrznych w sektorze publicznym pracuje nie w zespołach, lecz na stanowiskach jednoosobowych i nie miała wcześniej żadnych doświadczeń audytowych.

Katarzyna Włodarska twierdzi również, że drugim aspektem biegłości, wynikającym z Kodeksu Etyki IIA, jest konieczność stałego podwyższania kompetencji zawodowych oraz skuteczności i jakości świadczonych usług. Wymaga to ciągłego rozwoju: zarówno zdobywania wiedzy, jak i doskonalenia warsztatu audytora. Podwyższanie kompetencji zawodowych nie musi się wiązać stricte z audytem wewnętrznym.

- Mogą to być na przykład studia podyplomowe z funduszy europejskich albo z rachunkowości, kursy komputerowe, zajęcia doskonalące umiejętności komunikacji lub prezentacji, itp. - wyjaśnia ekspert Ernst & Young Academy of Business. Najważniejsze, by te różne umiejętności były przydatne w pracy zawodowej audytora.

Biegłość w pytaniach

Warto pamiętać, że temat - biegłość audytorów wewnętrznych - może się pojawić na egzaminach CIA (część pierwsza i druga) oraz CGAP zarówno w kontekście Standardów IIA, jak i Kodeksu Etyki IIA.

Jak twierdzi Angelika Rokicka-Buczek, wykładowca w Ernst & Young Academy of Business, pytania egzaminacyjne zawierają najczęściej krótkie scenariusze i sprawdzają nie tyle znajomość tekstu standardów i/lub kodeksu, ale zastosowanie w praktyce opisanych tam zasad.

- Pytania mogą dotyczyć również tzw. poradników, które szerzej opisują kwestie zawarte w Standardach. W przypadku biegłości najczęściej sprawdzana jest znajomość poradnika 1210-1 Biegłość oraz 1210.A1-1 Pozyskiwanie usług wspierających lub uzupełniających audyt wewnętrzny - wyjaśnia Angelika Rokicka-Buczek. Dodaje, że jeżeli chodzi o znajomość standardów i związanych z nimi poradników, najczęściej egzaminowane są następujące zagadnienia:

• kompetencje wymagane od każdego audytora: w jakim zakresie audytor powinien być biegły, jakie zagadnienia powinien rozumieć, a o jakich tylko mieć pojęcie;

• kolektywna biegłość zespołu audytu wewnętrznego: tworzenie zespołu audytorów lub przyjmowanie nowych osób do istniejącego zespołu;

• korzystanie z pomocy ekspertów, w sytuacji gdy w zespole brakuje pewnych umiejętności lub wiedzy: ekspertami mogą być zarówno osoby pracujące w organizacji, ale poza audytem wewnętrznym, jak i eksperci zewnętrzni (rzeczoznawcy, aktuariusze, konsultanci itp.);

• umiejętności komunikacji: jakie kwestie audytor powinien umieć przekazać kierownictwu i audytowanym;

• wymóg ciągłego rozwoju zawodowego.

Angelika Rokicka-Buczek wyjaśnia również, że pytania z Kodeksu Etyki IIA najczęściej dotyczą wymogu posiadania odpowiedniej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Sprawdzana jest świadomość, że audytor wewnętrzny nie powinien brać się za zagadnienia, na których się nie zna lub nie ma wystarczającego doświadczenia (np. przesłuchanie podejrzanego o oszustwo, w sytuacji gdy w organizacji istnieją odpowiednie służby zajmujące się takimi sprawami). Drugim egzaminowanym zagadnieniem jest kwestia doskonalenia zawodowego (podobnie jak przy standardach).n

KTO MOŻE BYĆ AUDYTOREM WEWNĘTRZNYM

Audytorem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych mogą być osoby posiadające: certyfikat audytora wewnętrznego wydany przez Ministerstwo Finansów, Certified Internal Auditor (CIA), Certified Government Auditing Professional (CGAP), Certified Information Systems Auditor (CISA), Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), Certified Fraud Examiner (CFE), Certification in Control Self Assessment (CCSA), Certified Financial Services Auditor (CFSA) lub Chartered Financial Analyst (CFA).

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA