REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a niewykonanie zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Wycisk

REKLAMA

Czy zapłata odsetek zasądzonych wyrokiem sądowym (postępowanie nakazowe) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

W przypadku braku terminowej zapłaty należności cywilnoprawnych wierzyciel może żądać zapłaty odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody, także w sytuacji gdy opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności (art. 481 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny).

REKLAMA

REKLAMA

Gdy dłużnik nie dokonuje dobrowolnie spłaty zobowiązania, wierzyciel może – jak to miało miejsce w sytuacji opisanej w pytaniu – wystąpić na drodze sądowej o wystawienie nakazu zapłaty (art. 4841–497 ustawy z 17 listopada 1974 r. – Kodeks postępowania cywilnego). Nakaz zapłaty obejmować może zarówno należność główną, jak i odsetki za brak terminowej spłaty należności.

Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, zgodnie z dyspozycją art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), zobowiązane są do dokonywania wydatków publicznych w wysokościach i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w razie niewykonania zobowiązania przez jednostkę sektora finansów publicznych

REKLAMA

W ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazano, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niewykonanie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat (art. 16 ust. 1),

2) dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do niewykonania zobowiązania jednostki, którego termin płatności upłynął, wskutek zaniedbania lub niewykonania obowiązków w zakresie kontroli zarządczej (art. 16 ust. 2).

Naruszenie zasady terminowej zapłaty zobowiązań oraz ewentualna zapłata odsetek za zwłokę zaliczone zostały w ustawie z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych) jako czyny naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Czytaj także: Przesłanki wyłączające odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych>>

W pierwszym przypadku wskazanym w ramce czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych jest ściśle związany z uszczupleniem środków publicznych, w związku z koniecznością zapłaty przez jednostkę sektora finansów publicznych ubocznych kosztów w postaci odsetek, kar (sankcji administracyjnych) i innych dodatkowych opłat w związku z niewykonaniem zobowiązania.

Aby można było mówić o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, muszą być łącznie spełnione następujące trzy przesłanki:

1) jednostka sektora finansów publicznych nie wykonała zobowiązania poprzez przykładowo jego nieterminową zapłatę,

2) jednostka sektora finansów publicznych zapłaciła kontrahentowi odsetki, kary lub dodatkowe opłaty,

3) pomiędzy niewykonaniem zobowiązania a zapłatą dodatkowych odsetek, kar lub opłat istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

Natomiast w drugim przypadku wskazanym w ramce, tj. kwestii uregulowanej w art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych związany jest z niewykonaniem zobowiązania pieniężnego jednostki sektora finansów publicznych oraz instytucją kontroli zarządczej.

Kontrola zarządcza została zdefiniowana w art. 68 uofp jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki sektora finansów publicznych w sposób zgodny z prawem, efektywny i terminowy.

Aby nastąpiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, muszą być spełnione kumulatywnie następujące warunki:

1) jednostka sektora finansów publicznych nie wykonała zobowiązania pieniężnego, którego termin płatności minął,

2) kierownik jednostki sektora finansów publicznych dopuścił do zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej,

3) pomiędzy niewykonaniem zobowiązania a zaniedbaniem lub niewypełnieniem obowiązków w zakresie kontroli zarządczej istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

Tak więc w sytuacji opisanej w pytaniu, jeżeli przez sąd został wystawiony nakaz zapłaty, obejmujący także odsetki za czas zwłoki, a nie doszło do jego zaspokojenia (zapłaty), nie możemy mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ponieważ nie nastąpiła jeszcze faktyczna zapłata odsetek przez jednostkę sektora finansów publicznych.

Można natomiast rozpatrywać, czy doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Należy jednak ustalić, czy niewykonanie zobowiązania przez jednostkę powstało w wyniku zaniedbania lub niedopełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej ze strony kierownika jednostki.

Czytaj także: Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.>>

O odpowiedzialności – zgodnie z dyspozycją art. 72 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, rozstrzyga się w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznej, na które składają się:

● postępowanie wyjaśniające prowadzone przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych,

● postępowanie przed komisją orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,

● ewentualne postępowanie odwoławcze przed Główną Komisją Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 155, poz. 1037)

• Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1307)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1020)

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

REKLAMA

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

REKLAMA

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA