REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola nad samorządami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

REKLAMA

Nie rzadziej niż raz na trzy lata kontrolowana będzie realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W tym czasie samorządy mogą także zostać skontrolowane doraźnie jeśli pojawią się przypuszczenia iż nie wywiązują się z ustawowych zadań.

Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie sprawuje wojewoda, zobowiązany do monitorowania, wspomagania i kontroli wykonywania wymienionych zadań – stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

REKLAMA

REKLAMA

Wojewoda będzie obserwował:

- czy jednostki samorządu wywiązują się z obowiązku udzielania świadczeń - a więc czy świadczenia są rzeczywiście dostępne,

- jaki jest poziom usług świadczonych przez samorządy,

REKLAMA

- jak działają jednostki podległe nadzorowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie mówi także o obowiązkowej działalności wojewody polegającej na wspomaganiu samorządów w realizacji zadań. Wojewoda powinien zatem inspirować samorządy do działania, motywować je do tego by działały intensywnie i udoskonalały wdrażane przez siebie rozwiązania.

Dalsza część aktywności wojewody polegać będzie na podejmowaniu działań kontrolnych. Kontrolę wykona w imieniu wojewody zespół inspektorów, którzy działać powinni na podstawie opracowanego wcześniej rocznego planu kontroli. Plan kontroli przygotowany przez inspektorów zatwierdzony zostanie przez dyrektora wydziału urzędu wojewódzkiego właściwego do spraw pomocy społecznej.

Wyjątkiem od powyższej zasady będą kontrole doraźne - przeprowadzone w każdym czasie, bez związku z rocznym planem.

Rozporządzenie wymienia 4 rodzaje kontroli:

- kompleksowa - całościowa kontrola pracy jednostki, przeprowadzana nie rzadziej niż raz na 3 lata,

- problemowa - w trakcie której badane są wybrane sfery działania danej jednostki,

- doraźna - wszczynana w oparciu o informacje sugerujące nieprawidłowości w danej jednostce,

- sprawdzająca - podjęta w celu zweryfikowania wcielenia zaleceń pokontrolnych.

O przedmiocie i terminie rozpoczęcia kontroli wojewoda zawiadomi organ założycielski oraz kierownika jednostki podlegającej kontroli na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Jedynie w przypadku kontroli doraźnej nie ma wymogu wcześniejszego powiadomienia. Kontrola doraźna, jako jedyna, może zostać przeprowadzona poza godzinami pracy urzędu i w dni wolne od pracy. W trakcie jej wykonywania nie jest też wymagana obecność kierownika jednostki.

Rozporządzenie określa katalog podmiotów, które mogą stać się obiektem działań kontrolnych. Są wśród nich urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie – w zakresie zadań realizowanych na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a także jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Kontroli mogą zostać poddane nawet niepubliczne podmioty – jeśli wykonują zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.

Określono też zasady wyłączenia inspektora od udziału w działaniach kontrolnych w sytuacji gdy wyniki kontroli mogłyby dotyczyć:

- jego praw i obowiązków,

- praw i obowiązków małżonka lub konkubenta,

- praw i obowiązków krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Inspektor zostanie także wyłączony od udziału w czynnościach kontrolnych jeśli jego zachowanie wzbudzi uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

O wyłączeniu zadecyduje wojewoda.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 126, Poz. 718 z 17 czerwca 2011) obowiązuje od 2 lipca 2011 r.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA