REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola nad samorządami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

REKLAMA

Nie rzadziej niż raz na trzy lata kontrolowana będzie realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W tym czasie samorządy mogą także zostać skontrolowane doraźnie jeśli pojawią się przypuszczenia iż nie wywiązują się z ustawowych zadań.

Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie sprawuje wojewoda, zobowiązany do monitorowania, wspomagania i kontroli wykonywania wymienionych zadań – stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

REKLAMA

REKLAMA

Wojewoda będzie obserwował:

- czy jednostki samorządu wywiązują się z obowiązku udzielania świadczeń - a więc czy świadczenia są rzeczywiście dostępne,

- jaki jest poziom usług świadczonych przez samorządy,

REKLAMA

- jak działają jednostki podległe nadzorowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie mówi także o obowiązkowej działalności wojewody polegającej na wspomaganiu samorządów w realizacji zadań. Wojewoda powinien zatem inspirować samorządy do działania, motywować je do tego by działały intensywnie i udoskonalały wdrażane przez siebie rozwiązania.

Dalsza część aktywności wojewody polegać będzie na podejmowaniu działań kontrolnych. Kontrolę wykona w imieniu wojewody zespół inspektorów, którzy działać powinni na podstawie opracowanego wcześniej rocznego planu kontroli. Plan kontroli przygotowany przez inspektorów zatwierdzony zostanie przez dyrektora wydziału urzędu wojewódzkiego właściwego do spraw pomocy społecznej.

Wyjątkiem od powyższej zasady będą kontrole doraźne - przeprowadzone w każdym czasie, bez związku z rocznym planem.

Rozporządzenie wymienia 4 rodzaje kontroli:

- kompleksowa - całościowa kontrola pracy jednostki, przeprowadzana nie rzadziej niż raz na 3 lata,

- problemowa - w trakcie której badane są wybrane sfery działania danej jednostki,

- doraźna - wszczynana w oparciu o informacje sugerujące nieprawidłowości w danej jednostce,

- sprawdzająca - podjęta w celu zweryfikowania wcielenia zaleceń pokontrolnych.

O przedmiocie i terminie rozpoczęcia kontroli wojewoda zawiadomi organ założycielski oraz kierownika jednostki podlegającej kontroli na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Jedynie w przypadku kontroli doraźnej nie ma wymogu wcześniejszego powiadomienia. Kontrola doraźna, jako jedyna, może zostać przeprowadzona poza godzinami pracy urzędu i w dni wolne od pracy. W trakcie jej wykonywania nie jest też wymagana obecność kierownika jednostki.

Rozporządzenie określa katalog podmiotów, które mogą stać się obiektem działań kontrolnych. Są wśród nich urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie – w zakresie zadań realizowanych na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a także jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Kontroli mogą zostać poddane nawet niepubliczne podmioty – jeśli wykonują zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.

Określono też zasady wyłączenia inspektora od udziału w działaniach kontrolnych w sytuacji gdy wyniki kontroli mogłyby dotyczyć:

- jego praw i obowiązków,

- praw i obowiązków małżonka lub konkubenta,

- praw i obowiązków krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Inspektor zostanie także wyłączony od udziału w czynnościach kontrolnych jeśli jego zachowanie wzbudzi uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

O wyłączeniu zadecyduje wojewoda.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 126, Poz. 718 z 17 czerwca 2011) obowiązuje od 2 lipca 2011 r.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA