Zmiany budżetu wymagają zgody zarządu
REKLAMA
REKLAMA
STAN FAKTYCZNY
REKLAMA
Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2007 rok. Jednocześnie burmistrz miasta chciał, aby RIO stwierdziła nieważności przedmiotowej uchwały w całości bądź w części. Wskazał, że w uchwale rada miejska zmieniła zapis dotyczący zakresu upoważnienia do dokonywania zmian w budżecie w stosunku do zaproponowanego przez burmistrza w projekcie tej uchwały. RIO zajęła stanowisko, iż organ stanowiący przy podejmowaniu uchwały budżetowej i dokonywaniu jej zmian jest związany formalnie i merytorycznie inicjatywą uchwałodawczą organu wykonawczego w tym zakresie.
UZASADNIENIE
Spór między kolegium RIO a radą miasta nie dotyczy ustaleń stanu faktycznego, lecz sposobu rozumienia prawa, tj. przepisów art. 179 i art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 179 ustawy o finansach publicznych przygotowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei przepis art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może wprowadzać w projekcie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego. Zdaniem sądu przepisy te dotyczą dwojakiego rodzaju kompetencji: prawa do podejmowania inicjatywy uchwałodawczej (przygotowania projektu budżetu), a także prawa do podejmowania uchwał. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym kompetencje do uchwalania budżetu gminy posiada rada gminy W przepisie tym brak jest ograniczenia kompetencji rady gminy do kształtowania ostatecznej treści podejmowanej uchwały budżetowej. Uzupełnienie tego przepisu stanowi art. 52 ust. 1a ustawy samorządowej. Wynika z niego, że bez zgody wójta rada gminy nie może wprowadzać w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów. Podobna regulacja zawarta jest też w przywoływanym na wstępnie przepisie art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Rada gminy zatem jest ograniczona w kształtowaniu treści uchwały budżetowej tylko w takim zakresie, jaki wyraźnie wynika z ustawy o finansach publicznych. Zdaniem sądu, gdyby przyjąć, że rada gminy nie może bez zgody organu wykonawczego wprowadzać żadnych zmian w przedłożonym jej projekcie budżetu, wówczas przepis ten byłby martwy. W konsekwencji zaskarżona uchwała kolegium RIO narusza przepisy art. 179 i art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych poprzez błędną ich wykładnię, polegającą na przyjęciu, że rada gminy nie mogła dokonać zmian w przedłożonym jej przez burmistrza projekcie budżetu, mimo że nie powodowały one zmniejszenia dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenia deficytu budżetowego gminy.
SYGN. AKT I SA/Bk 361/07
ŁUKASZ SOBIECH
REKLAMA
REKLAMA