REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bilans z wykonania budżetu za 2007 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym sprawozdaniem finansowym, obok sprawozdań budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, jest bilans z wykonania budżetu. Do 30 kwietnia 2008 r. zarządy jednostek samorządu terytorialnego powinny przekazać do regionalnej izby obrachunkowej bilans z wykonania budżetu za ubiegły rok.

Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządza się według wzoru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020). Bilans z wykonania budżetu podpisują członkowie zarządu i skarbnik.

REKLAMA

REKLAMA

Aktywa w bilansie

Standardowy układ informacji bilansu z wykonania budżetu w aktywach obejmuje:

I. Środki pieniężne,

II. Należności i rozliczenia,

REKLAMA

III. Inne aktywa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakres środków pieniężnych wykazywanych w bilansie wchodzą środki pieniężne budżetu, środki pieniężne funduszy pomocowych oraz pozostałe środki pieniężne.

Środki pieniężne budżetu to środki pozyskane z tytułu gromadzonych dochodów na podstawie stosownych regulacji prawnych czy w przypadku np. gmin w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Budżety jednostek samorządu terytorialnego mogą być uzupełniane środkami pozyskanymi z funduszy pomocowych Unii Europejskiej na dofinansowanie różnego rodzaju projektów, jak też pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z UE. Środki te podlegają wykazaniu na odrębnych rachunkach bankowych.

Do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku, służy konto 137 „Rachunki środków funduszy pomocowych”.

Środki pieniężne

Inne środki pieniężne obejmują środki pieniężne w drodze, tj. środki pieniężne otrzymane z innych budżetów, kwot wpłaconych przez inkasentów za pośrednictwem poczty z tytułu dochodów budżetowych.

Stosownie do przyjętej techniki księgowania w jednostce samorządu terytorialnego, ewidencji tych środków można dokonywać na bieżąco lub wyłącznie na przełomie okresów sprawozdawczych. Do tej ewidencji służy konto 140 „Inne środki pieniężne”.

Na koncie 140 ujmuje się w szczególności:

• środki otrzymane z innych budżetów, w przypadku gdy środki te zostały przekazane w poprzednim okresie sprawozdawczym i są objęte wyciągiem bankowym z datą następnego okresu sprawozdawczego,

• kwoty wpłacane przez inkasentów za pośrednictwem poczty lub bezpośrednio do banku z tytułu dochodów budżetowych, w wypadku potwierdzenia wpłaty przez bank w następnym okresie sprawozdawczym,

• przelewy dochodów budżetowych zrealizowanych przez bank płatnika w okresie sprawozdawczym i objętych wyciągami bankowymi z rachunku bieżącego budżetu w następnym okresie sprawozdawczym.

Pozycja bilansu, która obejmuje należności i rozliczenia, prezentowana jest w podziale na:

• należności finansowe krótko- i długoterminowe,

• należności od budżetów,

• pozostałe należności i rozliczenia.

Należności wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego określane są mianem krótkoterminowych. Jeżeli jednak termin zwrotu należności przekracza 12 miesięcy od dnia bilansowego, zalicza się je do należności długoterminowych.

Należności długoterminowe powstają w wyniku długotrwałych rozliczeń z budżetem z tytułu mienia likwidowanych i prywatyzowanych albo sprzedawanych przedsiębiorstw i należności z tytułu sprzedanych nieruchomości zabezpieczonej hipoteką, jak również należności z tytułu udzielonych pożyczek długoterminowych.

Do ewidencji należności finansowych, w tym z tytułu udzielonych pożyczek służy konto 250 „Należności finansowe”.

Należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE, ewidencjonowane są na koncie 257 „Należności z tytułu prefinansowania”.

Należności od budżetów przedstawiają stan rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Są to także dochody tych jednostek z tytułu udziału w podatkach dochodowych od osób fizycznych.

Rozrachunki z innymi budżetami ewidencjonowane są w jednostkach samorządowych na koncie 224 „Rozrachunki budżetu”. Są to w szczególności:

• rozliczenia dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu,

• rozrachunki z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów,

• rozrachunki z tytułu dotacji i subwencji,

• rozrachunki z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa.

Grupa pozostałych należności i rozliczeń obejmuje stan dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostki budżetowe i objęte sprawozdaniami budżetowymi, a które nie zostały przekazane na konto 133 „Rachunek budżetu”.

Z kolei inne aktywa stanowią wydatki przypadające na przyszłe okresy, czyli rozliczenia międzyokresowe czynne.

Pasywa w bilansie

Układ informacji w pasywach bilansu z wykonania budżetu obejmuje:

I. Zobowiązania,

II. Aktywa netto budżetu,

III. Inne pasywa.

Zobowiązania stanowią wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki.

W bilansie dzieli się je na:

• finansowe (krótko- i długoterminowe),

• wobec budżetów,

• pozostałe zobowiązania.

Zobowiązania finansowe dotyczą wydania aktywów finansowych albo wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na niekorzystnych warunkach.

W sytuacji jednostek samorządu terytorialnego, zobowiązania te mogą dotyczyć kredytów bankowych, zaciągniętych pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych (instrumentów finansowych).

Ewidencję zobowiązań zaliczonych do finansowych, z wyjątkiem kredytów bankowych, a w szczególności z tytułu zaciągniętych pożyczek i wyemitowanych instrumentów finansowych, prowadzi się na koncie 260 „Zobowiązania finansowe”.

Do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek otrzymanych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE, służy konto 268 „Zobowiązania z tytułu prefinansowania”.

Zobowiązania wobec budżetów obejmują dochody związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz niewykorzystane dotacje na te zadania.

W grupie pozostałych zobowiązań może wystąpić m.in. równowartość środków pobranych od wykonawców robót jako zabezpieczenie należytego ich wykonania. Aktywa netto to aktywa jednostki pomniejszone o zobowiązania odpowiadające wartościowo funduszowi własnemu. W przypadku aktywów netto budżetu jest to wynik wykonania budżetu, którym może być deficyt lub nadwyżka.

W pozycji bilansu, jakimi są inne pasywa, ujmuje się m.in. środki z prywatyzacji w kwocie stanowiącej różnicę między przychodami i rozchodami oraz rozliczenia międzyokresowe przychodów, np. otrzymane dotacje lub subwencje oświatowe dotyczące następnego roku budżetowego.

Należy pamiętać, że pod bilansem z wykonania budżetu zamieszcza się informacje uzupełniające w odniesieniu m.in. do udzielonych i otrzymanych gwarancji i poręczeń.

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA