REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na kim ciąży obowiązek opracowania harmonogramu realizacji budżetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie harmonogramu w jednostkach, w których łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego przekroczy 40 000 tys. zł, jest obowiązkowe. Jednak nadal nie wszystkie jednostki go realizują, co może być uznane za powtarzające się naruszenie zapisów ustawy przez organ wykonawczy.

Do opracowania harmonogramów realizacji budżetu zarówno budżetu państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego obligują zapisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Należy zwrócić uwagę, że uofp nie zawiera definicji harmonogramu realizacji budżetu. Natomiast na podstawie regulacji ustawowych można uznać, że jest to dokument prognostyczno-planistyczny, który stanowi podstawę prawidłowej realizacji zarówno budżetu państwa, jak i budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poszczególnych miesiącach roku budżetowego.

REKLAMA

REKLAMA

Celem harmonogramu jest zestawienie przewidywanych dochodów budżetowych w danym okresie z wydatkami budżetowymi, które zostały zaplanowane do zrealizowania w tym samym okresie. Umożliwia on również racjonalne gospodarowanie środkami pochodzącymi z przychodów, bądź też przesunięcie planowanych wydatków w czasie.

Minister Finansów w porozumieniu z dysponentami części budżetowych opracowuje harmonogram realizacji budżetu państwa (art. 129 ust. 1 uofp). Harmonogram realizacji budżetu państwa obejmuje:

• prognozę dochodów budżetu państwa w poszczególnych miesiącach roku,

• wielkość wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram realizacji wydatków podlega aktualizacji na wniosek dysponenta części budżetowej. O harmonogramie realizacji budżetu państwa dysponent części budżetowej może poinformować podległe i nadzorowane jednostki.

REKLAMA

Tryb opracowywania i treść harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego reguluje art. 186 ust. 5 i 6 uofp. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wówczas informuje o nim podległe i nadzorowane jednostki. Natomiast obowiązkowe jest opracowanie harmonogramu w jednostce, która gromadzi znaczne środki publiczne lub dokonuje znacznych wydatków publicznych.

Kwota znacznych środków lub znacznych wydatków, która obliguje do sporządzenia harmonogramu oraz przeprowadzania audytu wewnętrznego, została określona w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W tym przypadku obowiązek sporządzenia harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego powstaje, gdy łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego lub kwota wydatków i rozchodów środków publicznych, dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, wynosi 40 000 tys. zł.

Harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego obejmuje:

• prognozowane dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego w podziale na poszczególne miesiące roku,

• wielkość wydatków, planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Podstawę opracowania harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi układ wykonawczy budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Należy zwrócić uwagę, że opracowanie harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy do kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego poprzez zarządzenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w gminach lub uchwałę zarządu w powiecie i województwie (patrz: wzór). Z zapisów uofp nie wynikają inne postanowienia dotyczące tego harmonogramu. Wydaje się jednak konieczne, aby organ, który go opracował, dokonywał także jego zmian wraz ze zmianami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również na wniosek jednostek organizacyjnych. Organ wykonawczy powinien poinformować podległe i nadzorowane jednostki o dokonanych zmianach, tak jak i o harmonogramie.

Wzór. Zarządzenie w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sporządzany harmonogram nie tylko umożliwia racjonalne zarządzanie budżetem jednostki samorządu terytorialnego, ale również przyczynia się do realizacji jednej z zasad wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest zasada terminowości.

Załączniki do zarządzenia mogą być sporządzane również w innym układzie.

Wzór. Załączniki do zarządzenia w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krystyna GĄsiorek

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 112, poz. 763)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

REKLAMA

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

REKLAMA