REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na kim ciąży obowiązek opracowania harmonogramu realizacji budżetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie harmonogramu w jednostkach, w których łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego przekroczy 40 000 tys. zł, jest obowiązkowe. Jednak nadal nie wszystkie jednostki go realizują, co może być uznane za powtarzające się naruszenie zapisów ustawy przez organ wykonawczy.

Do opracowania harmonogramów realizacji budżetu zarówno budżetu państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego obligują zapisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Należy zwrócić uwagę, że uofp nie zawiera definicji harmonogramu realizacji budżetu. Natomiast na podstawie regulacji ustawowych można uznać, że jest to dokument prognostyczno-planistyczny, który stanowi podstawę prawidłowej realizacji zarówno budżetu państwa, jak i budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poszczególnych miesiącach roku budżetowego.

REKLAMA

REKLAMA

Celem harmonogramu jest zestawienie przewidywanych dochodów budżetowych w danym okresie z wydatkami budżetowymi, które zostały zaplanowane do zrealizowania w tym samym okresie. Umożliwia on również racjonalne gospodarowanie środkami pochodzącymi z przychodów, bądź też przesunięcie planowanych wydatków w czasie.

Minister Finansów w porozumieniu z dysponentami części budżetowych opracowuje harmonogram realizacji budżetu państwa (art. 129 ust. 1 uofp). Harmonogram realizacji budżetu państwa obejmuje:

• prognozę dochodów budżetu państwa w poszczególnych miesiącach roku,

REKLAMA

• wielkość wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram realizacji wydatków podlega aktualizacji na wniosek dysponenta części budżetowej. O harmonogramie realizacji budżetu państwa dysponent części budżetowej może poinformować podległe i nadzorowane jednostki.

Tryb opracowywania i treść harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego reguluje art. 186 ust. 5 i 6 uofp. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wówczas informuje o nim podległe i nadzorowane jednostki. Natomiast obowiązkowe jest opracowanie harmonogramu w jednostce, która gromadzi znaczne środki publiczne lub dokonuje znacznych wydatków publicznych.

Kwota znacznych środków lub znacznych wydatków, która obliguje do sporządzenia harmonogramu oraz przeprowadzania audytu wewnętrznego, została określona w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W tym przypadku obowiązek sporządzenia harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego powstaje, gdy łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego lub kwota wydatków i rozchodów środków publicznych, dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, wynosi 40 000 tys. zł.

Harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego obejmuje:

• prognozowane dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego w podziale na poszczególne miesiące roku,

• wielkość wydatków, planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Podstawę opracowania harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi układ wykonawczy budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Należy zwrócić uwagę, że opracowanie harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy do kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego poprzez zarządzenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w gminach lub uchwałę zarządu w powiecie i województwie (patrz: wzór). Z zapisów uofp nie wynikają inne postanowienia dotyczące tego harmonogramu. Wydaje się jednak konieczne, aby organ, który go opracował, dokonywał także jego zmian wraz ze zmianami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również na wniosek jednostek organizacyjnych. Organ wykonawczy powinien poinformować podległe i nadzorowane jednostki o dokonanych zmianach, tak jak i o harmonogramie.

Wzór. Zarządzenie w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sporządzany harmonogram nie tylko umożliwia racjonalne zarządzanie budżetem jednostki samorządu terytorialnego, ale również przyczynia się do realizacji jednej z zasad wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest zasada terminowości.

Załączniki do zarządzenia mogą być sporządzane również w innym układzie.

Wzór. Załączniki do zarządzenia w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krystyna GĄsiorek

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 112, poz. 763)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA