REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na kim ciąży obowiązek opracowania harmonogramu realizacji budżetu

KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie harmonogramu w jednostkach, w których łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego przekroczy 40 000 tys. zł, jest obowiązkowe. Jednak nadal nie wszystkie jednostki go realizują, co może być uznane za powtarzające się naruszenie zapisów ustawy przez organ wykonawczy.

Do opracowania harmonogramów realizacji budżetu zarówno budżetu państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego obligują zapisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Należy zwrócić uwagę, że uofp nie zawiera definicji harmonogramu realizacji budżetu. Natomiast na podstawie regulacji ustawowych można uznać, że jest to dokument prognostyczno-planistyczny, który stanowi podstawę prawidłowej realizacji zarówno budżetu państwa, jak i budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poszczególnych miesiącach roku budżetowego.

REKLAMA

REKLAMA

Celem harmonogramu jest zestawienie przewidywanych dochodów budżetowych w danym okresie z wydatkami budżetowymi, które zostały zaplanowane do zrealizowania w tym samym okresie. Umożliwia on również racjonalne gospodarowanie środkami pochodzącymi z przychodów, bądź też przesunięcie planowanych wydatków w czasie.

Minister Finansów w porozumieniu z dysponentami części budżetowych opracowuje harmonogram realizacji budżetu państwa (art. 129 ust. 1 uofp). Harmonogram realizacji budżetu państwa obejmuje:

• prognozę dochodów budżetu państwa w poszczególnych miesiącach roku,

• wielkość wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram realizacji wydatków podlega aktualizacji na wniosek dysponenta części budżetowej. O harmonogramie realizacji budżetu państwa dysponent części budżetowej może poinformować podległe i nadzorowane jednostki.

REKLAMA

Tryb opracowywania i treść harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego reguluje art. 186 ust. 5 i 6 uofp. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wówczas informuje o nim podległe i nadzorowane jednostki. Natomiast obowiązkowe jest opracowanie harmonogramu w jednostce, która gromadzi znaczne środki publiczne lub dokonuje znacznych wydatków publicznych.

Kwota znacznych środków lub znacznych wydatków, która obliguje do sporządzenia harmonogramu oraz przeprowadzania audytu wewnętrznego, została określona w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W tym przypadku obowiązek sporządzenia harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego powstaje, gdy łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego lub kwota wydatków i rozchodów środków publicznych, dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, wynosi 40 000 tys. zł.

Harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego obejmuje:

• prognozowane dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego w podziale na poszczególne miesiące roku,

• wielkość wydatków, planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

Podstawę opracowania harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi układ wykonawczy budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Należy zwrócić uwagę, że opracowanie harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy do kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego poprzez zarządzenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w gminach lub uchwałę zarządu w powiecie i województwie (patrz: wzór). Z zapisów uofp nie wynikają inne postanowienia dotyczące tego harmonogramu. Wydaje się jednak konieczne, aby organ, który go opracował, dokonywał także jego zmian wraz ze zmianami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również na wniosek jednostek organizacyjnych. Organ wykonawczy powinien poinformować podległe i nadzorowane jednostki o dokonanych zmianach, tak jak i o harmonogramie.

Wzór. Zarządzenie w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sporządzany harmonogram nie tylko umożliwia racjonalne zarządzanie budżetem jednostki samorządu terytorialnego, ale również przyczynia się do realizacji jednej z zasad wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest zasada terminowości.

Załączniki do zarządzenia mogą być sporządzane również w innym układzie.

Wzór. Załączniki do zarządzenia w sprawie harmonogramu realizacji budżetu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krystyna GĄsiorek

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 112, poz. 763)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. Chyba w dominującej opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

REKLAMA

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA