REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencyjne kredyty z linii zagranicznych dla gmin

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Inwestycje realizowane przez gminy można sfinansować z preferencyjnych kredytów oferowanych przez Bank Ochrony Środowiska, Bank Gospodarstwa Krajowego, BISE i Bank BPH. Chodzi o kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Rady Europy. Zalety tych kredytów to niskie oprocentowanie, około 5 proc. w skali roku, oraz długi okres kredytowania, do 20 lat.


Z finansowania kredytowego oferowanego przez BOŚ, BGK, BISE i BPH, z linii dwóch banków zagranicznych, mogą skorzystać jednostki wszystkich szczebli samorządu terytorialnego - gminy, miasta, powiaty oraz województwa. Kredyt mogą otrzymać także spółki komunalne oraz przedsiębiorstwa prywatne świadczące usługi komunalne lub inne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Z tego rodzaju finansowania mogą skorzystać również podmioty świadczące usługi publiczne (np. szkoły, publiczne ośrodki zdrowia). Na kredyt mogą liczyć także związki międzygminne. Możliwe jest finansowanie projektów realizowanych przez inne podmioty, o ile dane przedsięwzięcie służy rozwojowi regionu, a z jego efektów korzysta pośrednio lub bezpośrednio społeczność lokalna. Ubiegając się o środki z linii kredytowych, o których mowa, podobnie, jak przy innych formach kredytowania, trzeba pamiętać o procedurach prawa zamówień publicznych.

Według informacji BGK na sto samorządów, które otrzymały dofinansowanie z linii kredytowej EBI, aż 34,8 proc. były to urzędy marszałkowskie i prawie 33 proc. gminy miejskie, a blisko 14 proc. to gminy wiejskie. Inne banki krajowe nie ujawniły podobnej statystyki.

Jakie dofinansowanie

Wysokość minimalna kredytu to 40 tys. euro, zaś maksymalna 25 mln euro. We wszystkich przypadkach wysokość dofinansowania nie może być większa niż 50 proc. kosztów projektu lub zadania inwestycyjnego. Jeżeli natomiast projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy strukturalnych, to dotacja wraz z kredytem nie może łącznie przekroczyć 90 proc. wartości projektu.

Kredyty z obu linii podlegają standardowej procedurze kredytowej obowiązującej w danym banku. Potencjalny kredytobiorca powinien więc złożyć wniosek do jednego z oddziałów banku wraz z załącznikami. Tymi dokumentami są m.in.: opinia banków prowadzących rachunek, stosowne zaświadczenie z ZUS-u, odpowiednia uchwała organu samorządu terytorialnego oraz opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Obszary wiejskie

W ramach modernizacji obszarów wiejskich, tj. terenów, na których udział zatrudnionych w rolnictwie stanowi co najmniej 10 proc. ogółu zatrudnionych oraz dochód na mieszkańca jest niższy od średniej krajowej, finansowane mogą być projekty proekologiczne, takie jak budowa i modernizacja sieci wodociągowo-kanalizacyjne, sieci dostaw gazu i elektryczności, sieci telekomunikacyjne i budowa dróg. Podobne przedsięwzięcia mogą być sfinansowane także na zaniedbanych terenach miejskich oraz na innych obszarach zurbanizowanych. Finansowane są także inwestycje polegające na rewitalizacji miast lub innych obiektów ważnych dla regionu kraju lub społeczności lokalnej. Wszystkie inwestycje finansowane w ramach linii kredytowej EBI lub CBE muszą być zgodne z przepisami o ochronie środowiska.

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI

Bank Gospodarstwa Krajowego: www.bgk.com.pl,

Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych: www.bise.pl,

Bank BPH: www.pbh.pl,

Bank Ochrony Środowiska: www.bosbank.pl.

Plusy kredytów

Kredyty zarówno z linii kredytowej EBI, jak i CBE, są udzielane przez polskie banki komercyjne na podobnych warunkach i zasadach. Podobne są także cele finansowania.

Preferencyjność kredytów udzielanych w ramach linii kredytowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz z Banku Rady Europy (CEB) polega przede wszystkim na długim okresie finansowania, do 15 lat, a w Banku BPH nawet do 20 lat. Niskie jest także oprocentowanie. Stawki oprocentowania w skali roku oparte są na stawce WIBOR 3M plus marża procentowa banku i w zależności od kształtowania WIBOR, może ona wynosić w granicach nawet 5 proc. w skali roku. Dla przykładu aktualne oprocentowanie w BGK (obowiązujące od 15 grudnia 2006 r. do 14 marca 2007 r.) wynosi dla kredytów złotowych 4,65 proc., w tym marża BGK - 0,6 proc., a dla kredytów udzielanych w euro - 4,20. Niestety, BGK obecnie z powodu wyczerpania środków wstrzymał udzielanie kredytów z linii kredytowej EBI. Bank stara się obecnie o pozyskanie nowych środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Zaletami tych kredytów są także stosunkowo krótki okres rozpatrywania wniosku kredytowego, szeroki zakres przedmiotu finansowania, możliwość refinansowania poniesionych wydatków oraz długi okres finansowania inwestycji. Wadą zaś jest to, że skrupulatnie jest badane przedsięwzięcie pod kątem przestrzegania przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska.

PRZYKŁAD: KORZYŚCI Z KREDYTÓW

Kredyty z obu linii kredytowych - EBI i CBE - mogą być ważnym elementem uzupełniającym przy finansowaniu projektów finansowanych ze środków unijnych. Uzupełniają wkład własny: Gmina nie musi posiadać 50-proc. wkładu własnego, a wystarczy tylko 10 proc. Może być np. tak, że 40 proc. to środki z kredytu, 50 proc. to dotacje, a tylko 10 proc. udział własny gminy w finansowaniu przedsięwzięcia.

NA CO KREDYT

W ramach kredytów udzielanych z linii kredytowej CBE, jak też EBI można sfinansować inwestycje samorządowe np.:

l edukację, służbę zdrowia, modernizację zaniedbanych obszarów wiejskich oraz miejskich (rewitalizacja miast i terenów poprzemysłowych i powojskowych oraz pegeerowskich),

l pomoc o charakterze społeczno-kulturalnym, tj. infrastrukturę usług komunalnych, taką jak zaopatrzenie w wodę pitną mieszkańców gminy, zaopatrzenie w gaz, modernizację sieci elektrycznej, budowę dróg oraz systemy odprowadzania ścieków,

l ochronę środowiska, takie jak: utylizacja odpadów stałych i uzdatnianie wody, oczyszczalnie ścieków i kanalizację, kontrolę zanieczyszczenia powietrza, produkcję energii odnawialnej, energooszczędne oświetlenie, np. ulic i gmachów użyteczności publicznej.

l podstawowe usługi medyczne,

l oświatowe, czyli np. zadania realizowane przez szkoły gminne,

l przedsięwzięcia na terenach rekreacyjnych i wystawowych.



Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl



PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627 oraz Dz.U. nr 115, poz. 1229 ze zm.).

l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r nr 142, poz. 1591).

l Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA