REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebny jest nowy wskaźnik zadłużenia dla samorządu terytorialnego

_ ŁZ
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Można i trzeba limitować poziom zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego w oparciu o ustawowo określony algorytm, ale liczony indywidualnie dla każdej jednostki, zależny od jej faktycznej zdolności do obsługi zadłużenia.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

KATARZYNA KUNIEWICZ

Katedra Finansów Publicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski

REKLAMA

Limitowany jest zarówno poziom spłat związanych z występującą w ciągu roku obsługą zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego (najwyżej 15 proc. planowanych na dany rok budżetowy dochodów), jak i poziom długu jednostki liczony na koniec roku budżetowego (nie więcej niż 60 proc. dochodów budżetu jednostki). Poziomy: odpowiednio 15 proc. i 60 proc., są ustalane niezależnie od wielkości budżetu jednostki samorządu terytorialnego i jej rzeczywistej zdolności do spłaty zadłużenia. Ten brak różnicowania - podnoszony często w dyskusjach - jako zaleta i dowód uniwersalizmu limitów, jest w rzeczywistości jedną z ich najpoważniejszych wad. Warto zauważyć, że powyższe limity mogą ulec dalszemu ograniczeniu z powodów niezależnych od prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego polityki zadłużenia. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia, gdy państwowy dług publiczny przekroczy granicę 50 proc. produktu krajowego brutto. Restrykcyjność tych rozwiązań jest niezrozumiała w świetle analizy udziału sektora samorządowego w tworzeniu długu państwowego, który od 1999 roku nie przekroczył poziomu 5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Próbę zmiany tych przepisów podjęto w 2006 roku. W Ministerstwie Finansów powstała wówczas formuła nowego zindywidualizowanego wskaźnika zadłużenia opartego na wyniku części bieżącej budżetu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Zespół pracujący nad nowym wskaźnikiem przyjął za podstawę swoich prac fakt, iż każda jednostka samorządu terytorialnego gospodaruje w innych warunkach, stąd uchwalany przez organ stanowiący budżet charakteryzuje znaczna odrębność. Nie oznacza to jednak, że wyznaczanie dopuszczalnego poziomu zadłużania się poszczególnych samorządów według jednolitych, sprawiedliwych zasad jest niemożliwe. Można i trzeba limitować poziom zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego w oparciu o ustawowo określony algorytm, ale liczony indywidualnie dla każdej jednostki, zależny od jej faktycznej zdolności do obsługi zadłużenia.

Ogromną zaletą takiej formuły jest możliwość wpływania przez jednostkę samorządu terytorialnego na wysokość nadwyżki części bieżącej budżetu poprzez prowadzoną przez nią politykę w zakresie wydatków bieżących. Dzięki nowemu wskaźnikowi oczywista stawała się bezpośrednia zależność pomiędzy wzrostem wydatków bieżących i uszczupleniem zdolności jednostki samorządu terytorialnego do spłaty zadłużenia. Z drugiej strony redukcja wydatków bieżących przekładała się na zwiększenie zdolności jednostki do spłaty zadłużenia i jej możliwości inwestycyjne. W projekcie ustawy o finansach publicznych zapisany został również zakaz uchwalania budżetu, w którym wydatki bieżące są wyższe od dochodów bieżących, co oznaczało, że część bieżąca budżetu musiała być przynajmniej zrównoważona.

Możliwość wprowadzenia nowego wskaźnika jeszcze na początku 2007 roku wydawała się bardzo realna z uwagi na wprowadzone pod koniec 2006 roku zmiany w ustawie o finansach publicznych, które miały przygotować samorządy do liczenia nowego wskaźnika. Obecnie budżety wszystkich jednostek samorządu terytorialnego muszą być uchwalane w podziale na część bieżącą (dochody i wydatki bieżące) i majątkową (dochody i wydatki majątkowe). Władze samorządowe nie boją się już wyniku części bieżącej budżetu. Niestety wraz z wycofaniem z prac w Sejmie nowej ustawy o finansach publicznych (decyzja rządu z 27 listopada 2007 r.) wdrożenie formuły nowego wskaźnika zadłużenia w najbliższym czasie wydaje się mało prawdopodobne, mimo że nowy wskaźnik jest prostym i sprawdzonym w Europie narzędziem podnoszenia efektywności gospodarowania środkami publicznymi pozostającymi w dyspozycji jednostek samorządu terytorialnego.

ŁZ

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA