REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak restrukturyzować zobowiązania dłużników gmin

_ AM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie efekty można osiągnąć dzięki restrukturyzacji należności przysługujących samorządom terytorialnym? Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując i przeprowadzając restrukturyzację długów?

ANDRZEJ BIELSKI

REKLAMA

REKLAMA

wicedyrektor wydziału podatków i opłat Urzędu Miejskiego w Krakowie

W codziennej praktyce pracownicy gmin borykają się z problemem odzyskiwania przysługujących jednostce należności. Dochodzenie wierzytelności na drodze sądowej, a po uzyskaniu tytułu wykonawczego poprzez egzekucję prowadzoną przez komornika, w istotny sposób wydłuża okres oczekiwania gmin na należne im środki pieniężne. Doświadczenie wskazuje również na stosunkowo niską efektywność tych działań. Wymaga to od pracowników samorządów konieczności opracowania mechanizmów (procedur) windykacyjnych, w istotny sposób zwiększających płynność w zakresie ściągania należnych wierzytelności. Jednym z tych sposobów jest restrukturyzacja zobowiązań dłużników.

Restrukturyzację należy rozumieć jako szereg czynności, których punktem wyjścia są negocjacje z dłużnikiem, a ich efektem określona czynność prawna reformująca pierwotny stosunek zobowiązaniowy. Efektem tak rozumianej restrukturyzacji jest najczęściej odroczenie terminu zapłaty, rozłożenie zaległości na raty, a także częściowe umorzenie zobowiązania. Ważne jest, aby wydłużenie terminu spłaty należnych gminom kwot wiązało się z dodatkowym ich zabezpieczeniem (osobowym lub rzeczowym), co w istotny sposób wzmacnia pozycję wierzyciela.

REKLAMA

Zasada legalizmu - jako podstawowa zasada działania organów administracji publicznej - stwarza określone ramy dla przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. I tak zasady umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty należności pieniężnych, przypadających jednostkom samorządu terytorialnego, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, określa art. 43 ustawy o finansach publicznych. Szczegółowe zasady, tryb udzielania tych ulg określa organ stanowiący jednostki. Jest oczywiste - zważywszy na art. 2 par. 4 Ordynacji podatkowej - że do udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych będą miały zastosowanie przepisy uchwał podejmowanych przez rady gmin. Ponieważ, określając przesłanki udzielania ulg, posłużono się klauzulami generalnymi (ważny interes), de facto przenosi to ciężar interpretacji tych przesłanek na praktykę stosowania prawa. Daje to gminie pewną elastyczność w procesach restrukturyzacji zobowiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tutaj przypomnieć, iż np. niezgodne z uchwałą umorzenie części lub całości wierzytelności może stanowić przesłankę zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zasadniczym celem restrukturyzacji jest zwiększenie efektywności czynności windykacyjnych. Prowadzanie z dłużnikiem negocjacji, czynienie sobie wzajemnych ustępstw jest często najtańszym oraz efektywnym sposobem odzyskania należnych jednostkom samorządu terytorialnego kwot.

Przepisy uchwały rady gminy nie będą miały zastosowania do należności przypadającej jednostce z tytułu realizacji zadań z zakresu zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych. W odniesieniu do tych wierzytelności podstawą udzielenia ulgi będzie art. 42 ustawy o finansach publicznych. Należy dodatkowo podkreślić, iż w ramach tej grupy należności mogą pojawić się wierzytelności, co do których zasady umarzania, odraczania i rozkładania na raty określają odrębne przepisy. Wówczas na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy o finansach publicznych wyłączone jest jej stosowanie.

Przy udzielaniu przedsiębiorcom ulg w spłacie zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym przypadającym jednostkom samorządu terytorialnego należy pamiętać, iż działania te muszą odbywać się zgodnie z przepisami ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

AM

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA