Uchwała budżetowa JST- elementy obligatoryjne i fakultatywne
REKLAMA
W uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego mogą się znaleźć wyłącznie postanowienia wymagane lub dopuszczane przez ustawę o finansach publicznych.
REKLAMA
Uchwała budżetowa składa się z budżetu JST oraz normatywnie określonych załączników.
Uchwała budżetowa JST – elementy obligatoryjne
Do elementów obligatoryjnych uchwały budżetowej należy określenie:
- łącznej kwoty planowanych dochodów i planowanych wydatków budżetu;
- kwoty planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu JST wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu JST;
- łącznej kwoty planowanych przychodów i rozchodów budżetu JST;
- limitu zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych;
- kwoty wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez JST;
- szczególnych zasad wykonywania budżetu JST w roku budżetowym, wynikających z odrębnych ustaw;
- uprawnień jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;
- innych postanowień, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego JST.
Obligatoryjność elementów uchwały budżetowej należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli określone zdarzenie lub zjawisko pojawia się w działalności jednostki samorządu terytorialnego, to powinno znajdować swoje odzwierciedlenie w treści uchwały budżetowej.
Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa
Uchwała budżetowa JST – elementy fakultatywne
REKLAMA
Fakultatywne elementy uchwały budżetowej, specyficzne dla danej uchwały budżetowej ze względu na status prawny danej JST lub zakres jej działalności, wymienia również ustawa o finansach publicznych. Uchwała budżetowa może zatem zawierać upoważnienia dla zarządu JST do:
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu JST oraz na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć określonych w WPF. Upoważnienie dla organu wykonawczego powinno określać kwoty zobowiązań z poszczególnych tytułów (kredyty, pożyczki, papiery wartościowe), do zaciągnięcia których uprawniony jest organ wykonawczy. Ma ono to znaczenie, że bez jego zawarcia w uchwale budżetowej organ wykonawczy nie będzie uprawniony do zaciągania krótkoterminowych zobowiązań ze wskazanych tytułów. Kompetencje w tym zakresie pozostaną przy organie stanowiącym;
- dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 258. Upoważnienie w uchwale budżetowej ograniczone jest do planu wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami.
Wymienione elementy bądź stanowią fakultatywną treść uchwały budżetowej, bądź mogą być przedmiotem regulacji innych uchwał organu stanowiącego. Ich włączenie do treści uchwały budżetowej uzależnione jest od inicjatywy organu wykonawczego, mającego wyłączność inicjatywy uchwałodawczej w tym zakresie oraz od decyzji organu stanowiącego JST.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.),
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.