REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym w państwowych jednostkach budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Błaszczyńska
sprawozdanie
sprawozdanie
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się termin sporządzenia sprawozdań z wykonania wydatków w układzie zadaniowym za I półrocze 2013 r., a doświadczenia w tym temacie są niewielkie, gdyż będzie to dopiero trzecie sprawozdanie w tym zakresie od czasu wprowadzenia takiego obowiązku. W artykule wskazano elementy gwarantujące poprawność weryfikacji sporządzenia sprawozdania Rb-BZ1, poczynając od właściwej ewidencji wydatków i zobowiązań, po określenie procedur sprawdzających ich zgodność z innymi sprawozdaniami budżetowymi.

Od 2012 r. państwowe jednostki budżetowe są zobowiązane do sporządzania sprawozdań z wykonania planów finansowych w układzie klasyfikacji zadaniowej. Rodzaje i sposób sporządzania tych sprawozdań określa rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości zadaniowej). Sprawozdania w układzie zadaniowym sporządza się dwa razy w roku, tj. na dzień 30 czerwca i 31 grudnia.

REKLAMA

REKLAMA

Państwowe jednostki budżetowe sporządzają sprawozdanie Rb-BZ1, które obejmuje wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich, z wyszczególnieniem zobowiązań obu budżetów na koniec okresu sprawozdawczego.

Terminy sporządzania sprawozdań w tym zakresie podane są w „Kalendarium budżetowym”.

Zobacz również: Terminarz

REKLAMA

Wymagania ewidencyjne zapewniające prawidłowość sporządzenia sprawozdań Rb-BZ1

Dane wykazywane w sprawozdaniu Rb-BZ1 muszą oczywiście wynikać z ewidencji księgowej. Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont) daje pewną swobodę co do sposobu ujmowania w księgach rachunkowych wydatków w układzie zadaniowym. Może się to odbywać na kontach bilansowych, jako dalsze rozszerzenie stosowanych w jednostce kont księgowych, bądź pozabilansowo. Niezależnie od przyjętego sposobu księgowania istotne jest zapewnienie takiej szczegółowości ewidencji, która pozwoli na wykonanie obowiązków sprawozdawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezbędne minimum to wyodrębnienie w układzie klasyfikacji zadaniowej:

● wydatków majątkowych i pozostałych, w tym wydatków budżetu państwa finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej,

● wydatków finansowanych w formie zleceń płatności z budżetu środków europejskich,

● zobowiązań budżetu państwa i budżetu środków europejskich.

Dla ewidencji zarówno planu, jak i wydatków w układzie klasyfikacji zadaniowej rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont przewiduje jedno konto 990 „Plan finansowy wydatków w układzie zadaniowym”, a nie wskazuje konta dla zobowiązań, które przecież podlegają wykazaniu w sprawozdaniu Rb-BZ1. Dlatego też jednostki prowadzące pozabilansową ewidencję wydatków zadaniowych muszą wprowadzić do zakładowego planu kont konto pozabilansowe dla ewidencji zobowiązań budżetu państwa i budżetu środków europejskich, grupujące zobowiązania jednostki według klasyfikacji zadaniowej, np. konto 991.

Przykład

Konto pozabilansowe 991 „Zobowiązania w układzie zadaniowym” służy do ewidencji zobowiązań w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym, z podziałem na zobowiązania:

● budżetu państwa,

● budżetu środków europejskich.

Na stronie Ma konta 991 ujmuje się zaciągnięte zobowiązania, a na stronie Wn – wartość uregulowanych zobowiązań.

Saldo Ma konta 991 na koniec okresu sprawozdawczego oznacza stan nieuregulowanych zobowiązań, które podlegają wykazaniu w sprawozdaniu Rb-BZ1.

Mając na uwadze, że utworzenie konta dla ewidencji zobowiązań w układzie zadaniowym wynika z obowiązku sprawozdawczego, a sprawozdanie sporządza się dwa razy w roku, jednostka może przyjąć uproszczenie polegające na ujmowaniu na koncie pozabilansowym wyłącznie zobowiązań nieuregulowanych na koniec okresu sprawozdawczego. Warunkiem zastosowania tego rozwiązania będzie opisanie takiego sposobu ewidencji w polityce rachunkowości jednostki.

Weryfikacja poprawności sporządzenia sprawozdania Rb-BZ1

Wszystkie realizowane przez jednostkę wydatki budżetowe muszą być ewidencjonowane według klasyfikacji paragrafowej i równolegle według klasyfikacji zadaniowej. Są to te same wydatki, tylko w innym ujęciu klasyfikacyjnym, podobnie jak plan finansowy. W związku z tym musi zachodzić pełna zgodność sumy planowanych i wykonanych wydatków prezentowanych w sprawozdaniu Rb-BZ1 z wydatkami wykazanymi w sprawozdaniach budżetowych: Rb-28, Rb-28UE i Rb-28 Programy.

Dla uzyskania pewności, że sprawozdanie z wykonania planu wydatków w układzie zadaniowym zostało sporządzone poprawnie, należy przed jego zatwierdzeniem dokonać sprawdzenia prawidłowości poszczególnych jego elementów poprzez porównanie ich z danymi zawartymi w pozostałych wymienionych sprawozdaniach budżetowych.

W odniesieniu do kwoty zobowiązań wykazanych w Rb-BZ1, to nie będzie ona automatycznie sprawdzalna w zestawieniu ze sprawozdaniami Rb-28 i Rb-28UE, ponieważ w sprawozdaniu Rb-28UE nie wykazuje się takich danych.

Niemniej jednak w sprawozdaniu Rb-BZ1 należy wykazać wszystkie zobowiązania zaciągnięte przez jednostkę, a nieuregulowane na dzień sprawozdawczy, dotyczące zarówno budżetu krajowego, jak i budżetu środków europejskich. Oznacza to, że w sprawozdaniu Rb-BZ1 kwota zobowiązań może być tylko większa bądź równa sumie zobowiązań wykazanych w sprawozdaniu Rb-28 (równość wystąpi tylko w jednostce, która nie realizuje budżetu środków europejskich, bądź realizuje, ale nie ma z tego tytułu zobowiązań).

Weryfikując wzajemnie sprawozdania, trzeba mieć również na uwadze, że na dzień sprawozdawczy może zdarzyć się mylne uznanie lub obciążenie rachunku bieżącego wydatków państwowej jednostki budżetowej. Operacja taka musi zostać zaksięgowana na koncie 130 jako suma do wyjaśnienia, a następnie wykazana w sprawozdaniu Rb-28 pod symbolem 4990, zgodnie z § 13 ust. 4 instrukcji sporządzania sprawozdań, zawartej w załączniku nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Symbol 4990 nie jest paragrafem klasyfikacji budżetowej, a kwoty ujęte pod tym symbolem nie stanowią planowanego, celowego wydatku jednostki i podlegają wyjaśnieniu oraz rozliczeniu w następnym okresie sprawozdawczym.

Zobacz również: Klasyfikacja działów budżetowych

Jak sprawdzić zgodność danych wykazywanych w sprawozdaniu Rb-BZ1 z innymi sprawozdaniami budżetowymi

1. Wydatki majątkowe wykazane w sprawozdaniu Rb-BZ1 muszą być równe sumie wydatków w § 605* i 606* ujętych w sprawozdaniu Rb-28.

2. Wydatki pozostałe wykazane w sprawozdaniu Rb-BZ1 będą stanowiły różnicę między łączną sumą wydatków paragrafowych ujętych w sprawozdaniu Rb-28 i sumą wydatków majątkowych.

3. Kwoty wykazane w sprawozdaniu Rb-BZ1 w kolumnie „Finansowanie projektów z udziałem środków UE” muszą być równe sumie wydatków ujętych w sprawozdaniu Rb-28 Programy.

4. Wydatki budżetu środków europejskich muszą być równe sumie wydatków wykazanych w sprawozdaniu Rb-28UE.

*) czwarta cyfra paragrafu od 0 do 9 oznaczająca źródło finansowania wydatków, z wyjątkiem cyfry 7, zastrzeżonej dla wydatków dokonywanych w ramach płatności budżetu środków europejskich.

Podobnego rozwiązania nie przewiduje rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości zadaniowej, co oznacza, że mylne uznania i obciążenia rachunku bieżącego nie mogą być ujęte w ewidencji budżetu zadaniowego, a następnie w sprawozdaniu Rb-BZ1, w związku z tym może wystąpić różnica pomiędzy sprawozdaniem Rb-28 i Rb-BZ1 o kwotę wykazaną pod symbolem 4990 w sprawozdaniu Rb-28.

Zobacz również: Uchwała budżetowa JST- elementy obligatoryjne i fakultatywne

Oczywiście sytuacja taka może wystąpić wyłącznie w sprawozdaniach sporządzanych na dzień 30 czerwca, ponieważ w sprawozdaniu Rb-28 według stanu na 31 grudnia wykazuje się dane po uwzględnieniu operacji okresu przejściowego po zakończeniu roku budżetowego, w trakcie którego sumy do wyjaśnienia muszą zostać ostatecznie rozliczone.

Podstawy prawne

● rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz.U. Nr 298, poz. 1766)

● § 13 ust. 4 załącznika nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 215)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA