REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy aktualizujące należności w sektorze finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stanisława Szlachta
Odpisy aktualizujące należności.
Odpisy aktualizujące należności.
Monkey Business Images
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę prawną dokonywania odpisów aktualizujących należności w sektorze finansów publicznych stanowi rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zgodnie z tym rozporządzeniem, odpisów aktualizujących należności dokonuje się zgodnie z uor.

Odpisy aktualizujące należności

Odpisy aktualizujące należności są dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wartość odpisów aktualizujących należności pomniejsza należności wykazywane w bilansie. W bilansie wykazujemy bowiem należności w wartości netto, co wskazuje na realność majątku jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Należności za rok 2012 wynoszą 20 000 zł,

Dokonane odpisy aktualizujące wynoszą 1 560 zł,

REKLAMA

W bilansie wykażemy kwotę 18 440 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawozdawczości budżetowej, czyli w sprawozdaniu Rb-27S, wykazujemy kwoty brutto (tj. kwotę 20 000 zł) w kolumnie „Przypisy należności”.

Masz pytania? Podyskutuj na Forum!

Poniżej przedstawione są przykłady księgowań odpisów aktualizujących należności.

Przykład
Kontrahent ma zapłacić instytucji pomocy społecznej kwotę 20 000 zł (jednostka nie jest czynnym podatnikiem VAT). Zgodnie z uofp naliczono odsetki za zwłokę w wysokości 1000 zł za opóźnienie w zapłacie. Po analizie dokumentacji dokonano odpisu aktualizującego należności w wysokości 50% należności. Dłużnik zwrócił się z prośbą o umorzenie długu. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego umorzono należność w wysokości 50%, resztę należności rozkładając na raty.

SCHEMAT. Umorzenie części należności i dokonanie odpisu aktualizującego należności 




Objaśnienia do schematu:

1. Wystawiono fakturę za usługę 20 000 zł – Wn 221, Ma 720.
2. Naliczono odsetki za zwłokę 1000 zł – Wn 221, Ma 750.
3. Odpis aktualizujący należności:
a) należność główna 10 000 zł – Wn 761, Ma 290,
b) odsetki za zwłokę 500 zł – Wn 751, Ma 290.
4. Umorzenie należności:
a) należność główna 10 000 zł – Wn 761, Ma 221,
b) odsetki za zwłokę 500 zł – Wn 751, Ma 221.
5. W związku z rozłożeniem pozostałej części należności na raty wyksięgowano odpis aktualizujący należności:
a) należność główna 10 000 zł – Wn 290, Ma 760,
b) odsetki za zwłokę 500 zł – Wn 290, Ma 750.
Analityka jest prowadzona według kontrahentów i klasyfikacji budżetowej do kont rozrachunkowych, tj. do konta 221 i konta 290, oraz według klasyfikacji budżetowej do kont 720, 750, 751, 760, 761 z możliwością prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego „rachunku zysków i strat”. 

Zobacz również:

Przykład

Były pracownik instytucji pomocy społecznej zalega z zapłatą dopłaty do wczasów na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na kwotę 200 zł. Wobec spełnienia warunków określonych w polityce rachunkowości dokonano odpisu aktualizującego należności w 100%.

SCHEMAT. Ewidencja odpisów dotyczących należności zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Objaśnienie do schematu:

1. Na podstawie sporządzonego dowodu księgowego „PK” zaewidencjonowano odpis aktualizujący należności zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 200 zł – Wn 851, Ma 290.

Analityka do konta 290 jest prowadzona według kontrahentów. 

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Instytucji Pomocy Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA