Klasyfikowanie środków przekazanych przez Ministerstwo Edukacji
REKLAMA
REKLAMA
MINISTERSTWO FINANSÓW WYJAŚNIA
REKLAMA
PROBLEM
Jak należy klasyfikować w powiecie środki uzyskiwane z Ministerstwa Edukacji Narodowej na zadania finansowane przy udziale środków unijnych?
MINISTERSTWO FINANSÓW INFORMUJE
REKLAMA
Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.
W przypadku przekazania środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, z budżetu powiatu do gminy na realizację określonych zadań, powinny zostać ujęte w budżecie powiatu we właściwym dziale i rozdziale w paragrafie 231 - Dotacje celowe przekazane gminie na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, a w przypadku inwestycji w paragrafie 661 - Dotacje celowe przekazane gminie na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, z odpowiednią czwartą cyfrą.
REKLAMA
W budżetach gmin po stronie dochodów powyższe środki powinny zostać ujęte w tym samym dziale i rozdziale, w którym zostały przekazane przez powiat w paragrafie 232 - Dotacje celowe otrzymane z powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, bądź w paragrafie 662 - Dotacje celowe otrzymane z powiatu na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego z odpowiednią czwartą cyfrą.
Natomiast w przypadku realizacji projektu, gdzie szkoła wyższa występuje jako instytucja wdrażająca i przekazuje środki do gminy, powiatu czy też samorządu województwa, wówczas w budżetach jednostek samorządu terytorialnego środki te należy ujmować w paragrafie 246 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych bądź w paragrafie 628 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych, z odpowiednią czwartą cyfrą.
Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 20 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 249, poz. 1832), w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. nr 116, poz. 1206 ze zm.), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmieniającej, tj. ustawę z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie. Jak wynika z powyższego, do projektów realizowanych z udziałem środków unijnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006, stosuje się przepisy dotychczasowe, w tym również klasyfikację budżetową. Paragraf 200 - Dotacje rozwojowe oraz środki na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej oraz 620 - Dotacje rozwojowe, pomimo iż obowiązują od l stycznia 2007 r., powinny być stosowane do ewidencjonowania dochodów i wydatków realizowanych w ramach projektów przyjętych w Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 (NSS). Ponadto Ministerstwo Finansów podkreśla, iż w ramach realizacji programów współfinansowanych ze środków unijnych starostwo powiatowe nie może występować jako instytucja wdrażająca.
Na podstawie pisma Ministerstwa Finansów departament finansów samorządu terytorialnego ST1-4834-603/2007/1111.
RL
REKLAMA
REKLAMA