| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 39 ust. 4 pkt 2 upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, mając na względzie potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wypełniając tę delegację ustawową, Minister Finansów 10 marca 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych), które weszło w życie 6 kwietnia 2010 r.

Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do wydatków poniesionych od początku roku 2010.

Straciło moc prawną rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, wydane na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2 „starej” ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych stanowi – poza klasyfikacją budżetową – dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kodów interwencji funduszy strukturalnych.

Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).

Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań obliczane są krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Corocznie zbierane od wymienionych jednostek kwoty wydatków strukturalnych, zagregowane w skali kraju, określają krajowy poziom wydatków strukturalnych. Zostaną wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości tych wydatków w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 15 przywołanego rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

GKR Legal

Przejrzyste Zasady, Adekwatne Doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »