REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Piłat

REKLAMA

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 39 ust. 4 pkt 2 upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, mając na względzie potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wypełniając tę delegację ustawową, Minister Finansów 10 marca 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych), które weszło w życie 6 kwietnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do wydatków poniesionych od początku roku 2010.

Straciło moc prawną rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, wydane na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2 „starej” ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych stanowi – poza klasyfikacją budżetową – dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kodów interwencji funduszy strukturalnych.

REKLAMA

Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań obliczane są krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Corocznie zbierane od wymienionych jednostek kwoty wydatków strukturalnych, zagregowane w skali kraju, określają krajowy poziom wydatków strukturalnych. Zostaną wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości tych wydatków w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 15 przywołanego rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.

Klasyfikację wydatków strukturalnych ustalono według obszarów i kodów wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do nowego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych. Klasyfikacji tej podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kodów.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym – pytania i odpowiedzi >>

Nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do następujących jednostek sektora finansów publicznych:

● jednostek samorządu terytorialnego,

● dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały),

● samorządowych zakładów budżetowych,

● państwowych i samorządowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

● agencji wykonawczych,

● instytucji gospodarki budżetowej,

● dysponentów państwowych funduszy celowych,

● uczelni publicznych,

● Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszy oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych,

● Narodowego Funduszu Zdrowia,

● innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w instytucjach kultury >>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1277) – nieobowiązująca

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511) – nieobowiązujące

● Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA