REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Piłat

REKLAMA

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 39 ust. 4 pkt 2 upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, mając na względzie potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wypełniając tę delegację ustawową, Minister Finansów 10 marca 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych), które weszło w życie 6 kwietnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do wydatków poniesionych od początku roku 2010.

Straciło moc prawną rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, wydane na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2 „starej” ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych stanowi – poza klasyfikacją budżetową – dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kodów interwencji funduszy strukturalnych.

REKLAMA

Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań obliczane są krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Corocznie zbierane od wymienionych jednostek kwoty wydatków strukturalnych, zagregowane w skali kraju, określają krajowy poziom wydatków strukturalnych. Zostaną wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości tych wydatków w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 15 przywołanego rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.

Klasyfikację wydatków strukturalnych ustalono według obszarów i kodów wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do nowego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych. Klasyfikacji tej podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kodów.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym – pytania i odpowiedzi >>

Nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do następujących jednostek sektora finansów publicznych:

● jednostek samorządu terytorialnego,

● dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały),

● samorządowych zakładów budżetowych,

● państwowych i samorządowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

● agencji wykonawczych,

● instytucji gospodarki budżetowej,

● dysponentów państwowych funduszy celowych,

● uczelni publicznych,

● Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszy oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych,

● Narodowego Funduszu Zdrowia,

● innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w instytucjach kultury >>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1277) – nieobowiązująca

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511) – nieobowiązujące

● Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA