Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych
REKLAMA
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 39 ust. 4 pkt 2 upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, mając na względzie potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wypełniając tę delegację ustawową, Minister Finansów 10 marca 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych), które weszło w życie 6 kwietnia 2010 r.
REKLAMA
REKLAMA
Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do wydatków poniesionych od początku roku 2010.
Straciło moc prawną rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, wydane na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2 „starej” ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych stanowi – poza klasyfikacją budżetową – dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kodów interwencji funduszy strukturalnych.
REKLAMA
Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).
Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań obliczane są krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Corocznie zbierane od wymienionych jednostek kwoty wydatków strukturalnych, zagregowane w skali kraju, określają krajowy poziom wydatków strukturalnych. Zostaną wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości tych wydatków w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 15 przywołanego rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.
Klasyfikację wydatków strukturalnych ustalono według obszarów i kodów wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do nowego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych. Klasyfikacji tej podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kodów.
Czytaj także: Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym – pytania i odpowiedzi >>
Nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do następujących jednostek sektora finansów publicznych:
● jednostek samorządu terytorialnego,
● dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały),
● samorządowych zakładów budżetowych,
● państwowych i samorządowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
● agencji wykonawczych,
● instytucji gospodarki budżetowej,
● dysponentów państwowych funduszy celowych,
● uczelni publicznych,
● Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszy oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych,
● Narodowego Funduszu Zdrowia,
● innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.
Czytaj także: Wydatki strukturalne w instytucjach kultury >>
PODSTAWY PRAWNE
● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)
● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1277) – nieobowiązująca
● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)
● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511) – nieobowiązujące
● Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999
REKLAMA
REKLAMA