REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje jako źródło finansowania działalności samorządu terytorialnego

Adam Błaszko
doktor nauk prawnych; radca prawny
Finanse w samorządach/ Fot. Fotolia
Finanse w samorządach/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Emisja obligacji to jedna z form pozyskania środków finansowych na działalność jednostek samorządu terytorialnego, i to zarówno tę podstawową, w zakresie której pozyskane środki z emisji służą pokryciu powstałego niedoboru finansowego, jak i pozyskania nowych środków na inwestycje.

Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), jednost­ki samorządu terytorialnego mogą emitować papiery wartościowe na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów i wyprzedzające finansowanie działań fi­nansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Obligacje komunalne

Obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Przez papiery wartościowe emitowane w serii rozumie się papiery wartościowe reprezentujące prawa majątko­we podzielone na określoną liczbę równych jednostek. Świadczenie może mieć charakter pieniężny lub niepie­niężny.

Emisja obligacji odbywa się na podstawie ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (dalej: ustawa o obli­gacjach), która określa zasady emisji, zbywania, nabywa­nia i wykupu obligacji.

Na podstawie art. 89 ust. 1 uofp obligacje mogą być emitowane przez jednostki sektora finansów publicz­nych, takie jak:

REKLAMA

  • gminy,
  • powiaty,
  • województwa,
  • związki tych jednostek oraz m.st. Warszawa.

Wskazane jednostki występują w tym wypadku w roli emitentów obligacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą emisji obligacji jest uchwała właściwego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialne­go, np. rady gminy, o emisji obligacji wydana w przypad­ku samorządu gminnego na podstawie przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy o obligacjach. Uchwała powinna określać m.in.:

  • ilość i wartość nominalną obligacji,
  • adresatów emisji, czyli podmioty, które mogą nabyć obligacje,
  • termin emisji obligacji,
  • oznaczenie serii i jej wartość (jeśli emisja odbywa się w seriach),
  • cenę emisyjną,
  • termin wykupu obligacji.

Istotną kwestią z punktu widzenia zadań księgowe­go jednostki jest „zgranie" uchwały o emisji obligacji z budżetem jednostki i wieloletnią prognozą finansową (dalej: WPF). Uchwała emitująca obligacje powinna określać, że zarówno wydatki związane z emisją ob­ligacji jak i wykupem zostaną zabezpieczone w pla­nach finansowych jednostki. Oznacza to, że dochody z emisji obligacji, jak też wydatki z tym związane znajdą odzwierciedlenie w budżetach tych jednostek.

Zobacz również: W jaki sposób przekazać dotację dla przedszkola specjalnego

U podstaw takiego działania leży zasada uprzednio- ści budżetu, która obliguje osoby odpowiedzialne za fi­nanse jednostki do ujmowania w jej planach finansowych wszystkich dochodów i wydatków. W praktyce, mając na uwadze podział kompetencji w ramach działalności jednostki samorządu terytorialnego i zapisy wskazanej wcześniej regulacji art. 233 uofp, ciężar odpowiedniego przygotowania zarówno uchwały o emisji obligacji jak i zmian budżetów i WPF spoczywa faktycznie na księgo­wym/skarbniku jednostki.

Generalną zasadą jest odpowiedzialność emitenta całym majątkiem za zobowiązania wynikające z ob­ligacji - art. 8 ust. 1 ustawy o obligacjach, wyjątkiem są tzw. obligacje przychodowe określone w art. 8 ust. 2 ustawy o obligacjach.

Emisja obligacji komunalnych związana jest z szere­giem czynności, które składają się na procedurę emisji tego rodzaju papierów wartościowych. Z praktycznego punktu widzenia nie jest możliwe powierzenie procesu emisji obligacji księgowemu jednostki bez wsparcia pro­fesjonalnego podmiotu zewnętrznego, często nazywane­go doradcą czy agentem emisji. Zazwyczaj w rolę taką wciela się bank lub profesjonalny podmiot zajmujący się obsługą prawną czy księgową tego rodzaju transakcji.

Poręczenia udzielone na podstawie ustawy o obligacjach

Na podstawie art. 6 ustawy o obligacjach jednostki sa­morządu terytorialnego oraz m.st. Warszawa mogą poręczać zobowiązania wynikające z obligacji emi­towanych przez inne jednostki samorządu terytorial­nego, związki tych jednostek oraz m.st. Warszawę, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjne, w których dana jednostka samorządu terytorial­nego lub m.st. Warszawa dysponuje odpowiednio ponad 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub walnym zgromadzeniu, przedsiębiorstwa, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego lub m.st. Warszawa, do wysokości 15% dochodów jed­nostki samorządu terytorialnego planowanych w roku, w którym następuje udzielenie poręczenia.

Udzielenie poręczenia wymaga uchwały odpowied­nio organu stanowiącego jednostki samorządu terytorial­nego lub rady m.st. Warszawy.

Uchwała jako sprawa z zakresu finansów jednostki samorządu terytorialnego podlega ocenie pod kątem le­galności przez kolegium właściwej regionalnej izby ob­rachunkowej (dalej: RIO).

Obowiązki związane z emisją obligacji

Zgodnie z przepisem art. 91 uofp, suma zaciągnię­tych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemi­towanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki sa­morządu terytorialnego.

W przypadku zamiaru emisji przez jednostkę samo­rządu terytorialnego papierów wartościowych (obligacji) na wskazany cel zarząd tej jednostki jest obowiązany uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej o możli­wości wykupu papierów wartościowych.

Ustawodawca wprowadził prawny obowiązek uzy­skania przez jednostkę opinii RIO o możliwości wy­kupu emitowanych papierów wartościowych. Opinia RIO w zakresie możliwości wykupu papierów wartoś­ciowych (obligacji) wydawana jest przez składy orzeka­jące składające się z 3 członków Kolegium RIO. Opinia przybiera formę uchwały składu orzekającego i odnosi się przede wszystkim do oceny możliwości wykupu obli­gacji w oparciu o tzw. prognozę kwoty długu.

Uzyskanie opinii jest warunkiem ubiegania się o zaciągnięcie zobowiązania finansowego. W prakty­ce zdarza się niestety tak, że opinie nie są wydawane ze względu na brak wniosku zainteresowanego. Jest to czę­sta nieprawidłowość zauważana w trakcie kontroli go­spodarki finansowej przeprowadzonej przez RIO. Zdarza się także, że z wnioskiem o opinię jednostki występują już po zaciągnięciu zobowiązania i otrzymaniu środków finansowych. Taka praktyka jest niedopuszczalna.

Zwrot: W przypadku ubiegania się przez jednostkę samorządu terytorialnego o kredyt lub pożyczkę (...) a także w przypadku zamiaru emisji przez jednostkę samorządu terytorialnego papierów wartościowych, zawarty w art. 91 ust. 2 uofp wprowadza przesłankę uprzedniości uzyskania opinii. Dyspozycja tego przepi­su wyrażająca się w obowiązku uzyskania opinii regio­nalnej izby obrachunkowej nie pozostawia wątpliwości co do tego, kiedy z takim wnioskiem należy się zwrócić. Organem właściwym do wystąpienia z wnioskiem jest zarząd jednostki będącej w przyszłości benefi­cjentem pozyskanych środków.

Wniosek o wydanie opinii o możliwości wykupu obligacji powinien być spójny z treścią uchwały o emi­sji obligacji wydanej na podstawie art. 18 ust 1 pkt 9b ustawy o samorządzie gminnym, tj. kompetencji do rady gminy do emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta.

Wymogi formalne dotyczące wniosku

Przepisy prawa nie precyzują wymogów formalnych dotyczących wniosku o wydanie opinii o możliwości wykupu papierów wartościowych (obligacji), wymogi te zweryfikowała praktyka. Pomocne mogą być również wskazówki RIO w tym zakresie. Treść wniosku wraz z załącznikiem w postaci prognozy kwoty długu obejmu­jącego okres wykupu obligacji powinna umożliwić skła­dowi orzekającemu RIO wydanie opinii, która w istocie stanowi ocenę kondycji finansowej jednostki wyrażającej się w możliwości wykupu obligacji.

Ze strony praktycznej minimum treści wniosku to wskazanie kwoty wykupu papierów wartościowych oraz celu zaciąganego zobowiązania, który powinien być zgodny m.in. z przepisem art. 89 uofp.

Szczególnie należy tutaj uważać na pewną kon­sekwencję, jaka musi leżeć u podstaw sporządzania wniosku. W praktyce często zdarza się, że wnioskujący o wydanie opinii wskazują jako podstawę finansowa­nie planowanego deficytu budżetu jednostki samorzą­du terytorialnego, a taki deficyt nie jest zaplanowany w uchwale budżetowej w okresie złożenia wniosku; działanie to stanowi w tym wypadku istotne naruszenie przepisu art. 89 ust.1 pkt 2 uofp.

W przypadku papierów wartościowych, skład orze­kający wypowiada się o możliwości wykupu papierów wartościowych ze środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie. Przy emisji obligacji przychodowych do­konywana jest ocena rentowności inwestycji, która ma być sfinansowana przychodami z emisji takich obligacji lub wartości majątku przedsięwzięcia. Regionalna izba obrachunkowa nie ocenia rentowności inwestycji, z któ­rych są spłacane, co odbywa się niejako poza budżetem.

Znaczenie ma tutaj przepis art. 23b ust. 7 ustawy obligacjach, który stanowi, że środków z rachunku „obligacyjnego" oraz świadczeń emitenta należnych obligatariuszom od emitenta obligacji w wykonaniu zo­bowiązań wynikających z tych obligacji nie uwzględnia się przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek sa­morządu terytorialnego, o których mowa w art. 243 uofp.

Moim zdaniem, nie zwalnia to jednak emitenta z uzyskania opinii RIO o możliwości wykupu takich ob­ligacji, co na tle całości regulacji w zakresie obligacji przychodowych jest zagadnieniem problemowym.

Praktyka działania jednostek samorządu teryto­rialnego powoduje niekiedy konieczność dokonania restrukturyzacji posiadanego zadłużenia czy zaciągnię­tych wcześniej zobowiązań. Pojawienie się nieprzewi­dzianych wydatków, ograniczenie wpływów zaplano­wanych pierwotnie czy też nieprzewidziane zdarzenia powodujące zmianę wskaźników zadłużenia wymagają dokonania działań modyfikujących strukturę zadłużenia konieczność wzmożenia dyscypliny finansowej. Dzia­łaniem leżącym u podstaw restrukturyzacji zadłużenia jest także prowadzenie działań optymalizacyjnych w za­kresie dochodów i wydatków jednostki.

Zaciągane zobowiązania finansowe na pokrycie wy­stępującego w ciągu roku przejściowego deficytu budże­tu jednostki samorządu terytorialnego, które nie wyma­ga uzyskania opinii RIO o możliwości spłaty, może ulec przekształceniu w zobowiązanie finansowania planowa­nego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych poży­czek i kredytów czy wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

W tym wypadku następuje realizacja przesłanek usta­wowych nakazujących uzyskanie opinii regionalnej izby obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki, lub wykupu papierów wartościowych (art. 91 ust. 2 uofp). Przepis ten ma charakter bezwzględnie obowiązujący, na co wskazuje zwrot: Zarząd tej jednostki jest obowiąza­ny uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej. Tym samym należy zwrócić się do właściwej RIO o wymaganą przepisami prawa opinię.

Polecamy serwis: Finanse

Ewidencja emisji i wykupu obligacji komunalnych

Przychodem jednostki samorządu terytorialnego jest przychód z emisji obligacji, którym jest kwota uzyska­na z tytułu przejęcia transzy obligacji przez konkretny podmiot lub uzyskana w wyniku zaoferowania takich papierów wartościowych w ofercie publicznej.

Rozchodem budżetu jednostki samorządu tery­torialnego jest z kolei kwota przeznaczona na wykup emitowanych obligacji w konkretnym okresie rozlicze­niowym, gdy wykup ten się odbywa.

Przychód w postaci środków pieniężnych wpływa­jących na rachunek bankowy ewidencjonowany jest za­pisem:

  • Wn 133 „Rachunek budżetu"
  • Ma 260 „Zobowiązania finansowe".

Z kolei wykup obligacji w postaci rozchodu środ­ków finansowych przewidzianych na ten cel ewidencjo­nujemy zapisem odwrotnym:

  • Wn 260 „Zobowiązania finansowe"
  • Ma 133 „Rachunek budżetu".

ADAM BŁASZKO - radca prawny, członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, wcześniej członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego, były pracownik izby i urzędu skarbowego

PODSTAWY PRAWNE

art. 6, art. 8, art. 23a, art. 23b ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 730)
art. 89 ust. 1, art. 90, art. 91, art. 233, art. 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 911)
art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)
art. 63 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyj­nego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 183)
załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w spra­wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budże­towych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA