Wieloletnia prognoza finansowa
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek sporządzania wieloletniej prognozy finansowej (WPF) wynika z art. 227 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przygotowywana przez jednostki samorządu terytorialnego WPF obejmuje ocenę poziomu przyszłych dochodów, wydatków wraz z ich strukturą, wyniku finansowego oraz poziomu zadłużenia.
REKLAMA
Tabela 1. Prognoza dochodów, wydatków i bilansu budżetów samorządowych na lata 2014–2017 (w mln zł)
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Dochody ogółem |
198 556 |
188 987 |
181 759 |
182 667 |
Wydatki ogółem |
212 736 |
187 444 |
177 110 |
176 770 |
Wynik |
-14 180 |
1 543 |
4 649 |
5 895 |
Źródło: Dane z WPF sporządzonych przez JST na lata 2014–2017 (stan bazy z 6 listopada 2014 r.), Ministerstwo Finansów
Zobacz wideoszkolenie: Jak uniknąć błędów w ewidencji księgowej jsfp
REKLAMA
Jak wskazują dane (patrz: tabela 1), prognozy dotyczące perspektyw rozwoju sytuacji budżetowej samorządów są relatywnie optymistyczne. O ile jeszcze na koniec roku 2014 przewidywany był wynik budżetowy samorządów na poziomie nieco ponad -14 mld zł, o tyle w roku 2015 wynik ten ma być już dodatni (ok. 1,5 mld zł). Co więcej, bilans budżetu w kolejnych latach ma się dalej poprawiać. Kolejno w latach 2016 i 2017, według prognoz nadwyżka budżetowa ma wynieść ponad 4,6 mld zł oraz niemal 6 mld zł.
Warto sobie jednak zadać pytanie, skąd taka zmiana. Otóż okazuje się, że odpowiada za nią spadek wydatków samorządowych, i to aż o 17% w całym badanym okresie (z niemal 213 mld zł do niemal 177 mld zł). Maleć będą także dochody, choć w dużo mniejszym stopniu, bo o około 8% (ze 198,5 mld zł do 182,5 mld zł).
Konsekwencją wygospodarowania nadwyżek budżetowych będzie prognozowany spadek ogólnego zadłużenia JST (patrz: tabela 2). O ile w roku 2014 ma ono jeszcze wynieść ok. 75 mld zł, o tyle rok później spadnie o ponad 2 mld zł, do poziomu około 72,7 mld zł. Większe spadki nastąpią w latach 2016 i 2017, o ok. 5 mld zł. Oznacza to prognozowany spadek całkowitego zadłużenia w skali całego badanego okresu o niemal 18%.
Zobacz również: Odpowiedzialność członków zarządu spółek komunalnych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Tabela 2. Prognozowane zadłużenie JST w latach 2014–2017 (w mln zł)
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Zadłużenie |
75 037 |
72 747 |
67 727 |
61 708 |
Źródło: Dane z WPF sporządzonych przez JST na lata 2014–2017 (stan bazy z 6 listopada 2014 r.), Ministerstwo Finansów
Jak wspomniano, dość zaskakująca jest prognoza mówiąca o nadwyżkach budżetowych począwszy od 2015 roku. Skąd jednak ma się ona brać? Dane wskazują, że pojawienie się nadwyżek budżetowych będzie wynikać nie z przyrostu dochodów (te wzrosną dopiero w roku 2017 w stosunku do 2016), lecz ze znaczącego spadku wydatków, i to tych najbardziej dochodotwórczych (patrz: tabela 3). Biorąc pod uwagę stronę dochodową, warto zauważyć, że o ile dochody bieżące będą z roku na rok nieznacznie wzrastać (ok. 1–3%), o tyle radykalnie spadną dochody majątkowe. Będą one spadać z roku na rok o 25–50% (pozycja dotacje oraz środki przeznaczone na inwestycje), co należy ocenić bardzo negatywnie. O 25–30% maleć będą też dochody ze sprzedaży majątku. Jeszcze bardziej niż dochody będą spadać wydatki. Ich coroczny spadek wyniesie ok. 12% w roku 2015 i ponad 5% w roku 2016. W największym stopniu zmniejszą się wydatki majątkowe, co ponownie należy uznać za bardzo zły znak. Spadek ten z roku na rok wyniesie około jednej trzeciej. Wyhamuje dopiero pod koniec badanego okresu, jednak wciąż będzie duży (ok. 10%). Pozostałe typy wydatków podlegać będą fluktuacjom rzędu +/- 10%. Największe zmiany to wzrost o 45% wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji, jak też wzrost o 12% nakładów na obsługę długu w roku 2015.
Tabela 3. Źródła dochodów i wydatków dla JST prognoza na lata 2014–2017 (ujęcie dynamiczne)
Wyszczególnienie |
2015/2014 |
2016/2015 |
2017/2016 |
w% |
|||
1. DOCHODY OGÓŁEM |
95,2 |
96,2 |
100,5 |
1.1. Dochody bieżące |
99,4 |
101,1 |
102,2 |
– podatek dochodowy od osób fizycznych |
102,4 |
103,6 |
102,9 |
– podatek dochodowy od osób prawnych |
102,4 |
103,5 |
102,9 |
– podatek od nieruchomości |
101,7 |
102,6 |
101,8 |
– subwencja ogólna |
101,1 |
101,9 |
100,9 |
– dotacje i środki na cele bieżące |
84,2 |
96,5 |
99,4 |
1.2. Dochody majątkowe, w tym: |
70,9 |
55,9 |
76,2 |
– ze sprzedaży majątku |
71,9 |
74,2 |
76,5 |
– dotacje oraz środki przeznaczone na inwestycje |
68,5 |
50,8 |
74,9 |
2. WYDATKI OGÓŁEM |
88,1 |
94,5 |
99,8 |
2.1. Wydatki bieżące |
95,7 |
100,7 |
101,3 |
– wydatki bieżące z tytułu poręczeń i gwarancji |
145,5 |
104,4 |
97,8 |
– wydatki na obsługę długu |
111,8 |
96,8 |
93,8 |
– wydatki bieżące na wynagrodzenia i składki od nich naliczane |
99,1 |
101,2 |
100,4 |
– wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST |
96,2 |
100,6 |
99,1 |
2.2. Wydatki majątkowe |
65,1 |
66,7 |
89,9 |
3. WYNIK DEFICYT/NADWYŻKA |
– |
– |
– |
4. Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi |
163,6 |
105,4 |
110,6 |
5. Różnica między skorygowanymi dochodami bieżącymi a pomniejszonymi wydatkami bieżącymi |
90,7 |
102,2 |
109,5 |
6. ZADŁUŻENIE |
96,9 |
93,1 |
91,1 |
Źródło: Dane z WPF sporządzonych przez JST na lata 2014–2017 (stan bazy z 6 listopada 2014 r.), Ministerstwo Finansów
Jedyną pozytywną wiadomością, która wynika z najnowszej WPF, jest fakt prognozowanego znaczącego spadku zadłużenia samorządów. Złe wiadomości są jednak dalece bardziej znaczące. Zadłużenie JST w roku 2014 to zaledwie ok. 10% zadłużenia sektora finansów publicznych. Jeśli więc gdzieś należy szukać oszczędności, to raczej w budżecie centralnym. Co więcej, głównym źródłem spadku wydatków samorządowych są zmniejszające się wydatki majątkowe, czyli te, które w największym stopniu przynoszą przyrost dochodu w gospodarce. Przyczyny takiej sytuacji są złożone. Wynikają one, z jednej strony, z zakończenia poprzedniej perspektywy unijnej, z drugiej jednak, powodem jest restrykcyjna polityka państwa wobec zadłużenia samorządów. O tyle trudno ją zrozumieć, że poza wyjątkami zadłużone są raczej zamożne JST, które nie mają problemów z regulowaniem swoich zobowiązań. Co więcej, warto pamiętać, że budżet centralny na inwestycje wydaje ok. 5% swoich zasobów, a budżety samorządowe niemal 25%, zatem, relatywnie ujmując, to właśnie samorządom w większym stopniu zawdzięczamy przyrost PKB w ostatnich latach. Kontynuacja nakładania na JST nadmiernych obostrzeń finansowych może rodzić zagrożenie związane z wykorzystaniem nowych środków z UE, które spłyną do nas za okres 2014–2020. Obniżenie nakładów inwestycyjnych samorządów skutkować będzie też spadkiem i tak niezbyt imponującego wzrostu gospodarczego, a także wzrostem stopy bezrobocia ze wszystkimi tego negatywnymi skutkami w sferze zarówno finansowej, jak i społecznej.
RAFAŁ OSIŃSKI
Autor jest ekonomistą specjalizującym się w tematyce finansów samorządowych
Podstawa prawna
● art. 227 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1877)
Polecamy serwis: Finanse
REKLAMA
REKLAMA