REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie procedury wyłaniania firm holowniczych muszą stosować starostowie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RL
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przy wyznaczaniu firm usuwających pojazdy i prowadzących parkingi strzeżone dla takich pojazdów mają zastosowanie przepisy dotyczące zamówień publicznych? Jakie są uprawnienia starosty, a jakie rady powiatu? Czy starosta zawsze powinien wyznaczyć więcej niż jedną firmę holowniczą?

TOMASZ SIEMONIAK

REKLAMA

REKLAMA

sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji

Zgodnie art. 130a ust. 5e prawa o ruchu drogowym wyznaczenie jednostki usuwającej pojazd oraz prowadzącej parking strzeżony, na którym umieszcza się usunięty pojazd, następuje poprzez wybór najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem warunków określonych w art. 130a ust. 5b i 5d prawa o ruchu drogowym. Powyższe przepisy wyznaczają zatem zasady wyboru podmiotów mających wykonywać zadania w zakresie usuwania pojazdów i prowadzenia parkingu strzeżonego. Są to zasady określone w sposób odrębny od zasad przyznawania zamówienia publicznego, określonych w ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655). Niestosowanie przepisów prawa zamówień publicznych wynika z istoty przedmiotu jej regulacji. Zgodnie bowiem z art. 1 ustawy określa ona zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie. Stosownie do art. 2 pkt 13 wymienionej ustawy zamówieniami publicznymi są umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Definicja ta kładzie nacisk na element odpłatności zawieranej umowy jako formalnoprawnej podstawy udzielenia zamówienia publicznego. Czynność prawna jest odpłatna w przypadku, gdy każda ze stron uzyskuje jakąś korzyść majątkową. Działalność jednostek wyznaczonych przez starostę polegająca na usuwaniu pojazdów i prowadzeniu parkingów strzeżonych nie jest finansowana ze środków publicznych (usługi te nie są opłacane przez powiat). Zgodnie bowiem z art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela i stosownie do art. 130a ust. 5c ustawy umieszczany jest na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Przewidziane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym procedury wydają się zapewniać rozwiązanie godzące aspekt cenowy z innymi istotnymi czynnikami wymienionymi w art. 130a ust. 5b i 5d tej ustawy. Należy rozróżnić wyznaczenie jednostki przez starostę od wydanej na podstawie art. 130a ust. 6 prawa o ruchu drogowym uchwały rady powiatu o wysokości opłat stanowiącej akt prawa miejscowego i określającej wysokość opłat pobieranych przez wyznaczone jednostki.

W przedmiotowej regulacji prawnej wydaje się nie występować sprzeczność czy też niespójność przepisów określających kompetencje rady powiatu i starosty. Starosta bowiem dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty, natomiast rada powiatu - jak wskazano powyżej - nadaje ustalonym opłatom moc wiążącą poprzez uwzględnienie w akcie prawa miejscowego, przy czym nie istnieją przesłanki prawne nakazujące uwzględnienie w uchwale rady powiatu ceny zaproponowanej w wybranej ofercie.

REKLAMA

Nie ma normatywnych przesłanek nakazujących staroście wybór nie jednego, ale kilku podmiotów do usuwania pojazdów oraz do prowadzenia parkingu strzeżonego. Mimo iż w wymienionych przepisach określona jest przesłanka konieczności zachowania warunków konkurencji przy wyznaczaniu przez starostę jednostki do usuwania pojazdów i do prowadzenia parkingu strzeżonego, to jednak stosownie do art. 130a ust. 5e zdanie trzecie ustawy Prawo o ruchu drogowym starosta nie jest zobowiązany do wyznaczenia kilku jednostek, ale może wyznaczyć więcej niż jedną jednostkę. Wykładnia taka, zwłaszcza przy skonfrontowaniu z treścią art. 130a ust. 5b i 5d ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie budzi wątpliwości co do posiadania przez starostę jedynie możliwości w wyżej wymienionym zakresie. Wydaje się, że ewentualne zobowiązanie starosty w sposób generalny do wyznaczenia przynajmniej kilku podmiotów nie byłoby celowe. Nie można wykluczyć, iż w konkretnych okolicznościach wybór tylko jednego podmiotu może być nie tylko zasadny, ale też jedynie możliwy. Sam fakt, iż wpłynęła tylko jedna oferta i jedna oferta została wybrana, nie przekreśla prawidłowości przeprowadzonych procedur (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 124).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RL

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 130a ust. 5e, 5b i 5d ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).

• Art. 1 i art. 2 pkt 13 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA