REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie procedury wyłaniania firm holowniczych muszą stosować starostowie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RL
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przy wyznaczaniu firm usuwających pojazdy i prowadzących parkingi strzeżone dla takich pojazdów mają zastosowanie przepisy dotyczące zamówień publicznych? Jakie są uprawnienia starosty, a jakie rady powiatu? Czy starosta zawsze powinien wyznaczyć więcej niż jedną firmę holowniczą?

TOMASZ SIEMONIAK

REKLAMA

sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji

REKLAMA

Zgodnie art. 130a ust. 5e prawa o ruchu drogowym wyznaczenie jednostki usuwającej pojazd oraz prowadzącej parking strzeżony, na którym umieszcza się usunięty pojazd, następuje poprzez wybór najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem warunków określonych w art. 130a ust. 5b i 5d prawa o ruchu drogowym. Powyższe przepisy wyznaczają zatem zasady wyboru podmiotów mających wykonywać zadania w zakresie usuwania pojazdów i prowadzenia parkingu strzeżonego. Są to zasady określone w sposób odrębny od zasad przyznawania zamówienia publicznego, określonych w ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655). Niestosowanie przepisów prawa zamówień publicznych wynika z istoty przedmiotu jej regulacji. Zgodnie bowiem z art. 1 ustawy określa ona zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie. Stosownie do art. 2 pkt 13 wymienionej ustawy zamówieniami publicznymi są umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Definicja ta kładzie nacisk na element odpłatności zawieranej umowy jako formalnoprawnej podstawy udzielenia zamówienia publicznego. Czynność prawna jest odpłatna w przypadku, gdy każda ze stron uzyskuje jakąś korzyść majątkową. Działalność jednostek wyznaczonych przez starostę polegająca na usuwaniu pojazdów i prowadzeniu parkingów strzeżonych nie jest finansowana ze środków publicznych (usługi te nie są opłacane przez powiat). Zgodnie bowiem z art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela i stosownie do art. 130a ust. 5c ustawy umieszczany jest na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Przewidziane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym procedury wydają się zapewniać rozwiązanie godzące aspekt cenowy z innymi istotnymi czynnikami wymienionymi w art. 130a ust. 5b i 5d tej ustawy. Należy rozróżnić wyznaczenie jednostki przez starostę od wydanej na podstawie art. 130a ust. 6 prawa o ruchu drogowym uchwały rady powiatu o wysokości opłat stanowiącej akt prawa miejscowego i określającej wysokość opłat pobieranych przez wyznaczone jednostki.

REKLAMA

W przedmiotowej regulacji prawnej wydaje się nie występować sprzeczność czy też niespójność przepisów określających kompetencje rady powiatu i starosty. Starosta bowiem dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty, natomiast rada powiatu - jak wskazano powyżej - nadaje ustalonym opłatom moc wiążącą poprzez uwzględnienie w akcie prawa miejscowego, przy czym nie istnieją przesłanki prawne nakazujące uwzględnienie w uchwale rady powiatu ceny zaproponowanej w wybranej ofercie.

Nie ma normatywnych przesłanek nakazujących staroście wybór nie jednego, ale kilku podmiotów do usuwania pojazdów oraz do prowadzenia parkingu strzeżonego. Mimo iż w wymienionych przepisach określona jest przesłanka konieczności zachowania warunków konkurencji przy wyznaczaniu przez starostę jednostki do usuwania pojazdów i do prowadzenia parkingu strzeżonego, to jednak stosownie do art. 130a ust. 5e zdanie trzecie ustawy Prawo o ruchu drogowym starosta nie jest zobowiązany do wyznaczenia kilku jednostek, ale może wyznaczyć więcej niż jedną jednostkę. Wykładnia taka, zwłaszcza przy skonfrontowaniu z treścią art. 130a ust. 5b i 5d ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie budzi wątpliwości co do posiadania przez starostę jedynie możliwości w wyżej wymienionym zakresie. Wydaje się, że ewentualne zobowiązanie starosty w sposób generalny do wyznaczenia przynajmniej kilku podmiotów nie byłoby celowe. Nie można wykluczyć, iż w konkretnych okolicznościach wybór tylko jednego podmiotu może być nie tylko zasadny, ale też jedynie możliwy. Sam fakt, iż wpłynęła tylko jedna oferta i jedna oferta została wybrana, nie przekreśla prawidłowości przeprowadzonych procedur (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 124).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RL

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 130a ust. 5e, 5b i 5d ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).

• Art. 1 i art. 2 pkt 13 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA