REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie nowego P.z.p. zrezygnowano z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania sesji otwarcia ofert. W rezultacie z końcem 2020 roku społeczność zamówień publicznych pożegna „jawne otwarcia ofert” i towarzyszące im spotkania zamawiających z wykonawcami w trakcie których następowało otwieranie kopert/plików z ofertami.

Otwarcie ofert dziś i jutro

Aktualnie, materię otwarcia ofert reguluje art. 86 P.z.p., którego następcami będą art. 221 i 222 nowego P.z.p.

REKLAMA

Regulowana materia

art. 86 P.z.p.

art. 221 i 222 nowego P.z.p.

Obowiązek zapewnienia tajności oferty przed terminem otwarcia ofert

Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu otwarcia (art. 86 ust. 1 P.z.p.)

Zamawiający zapewnia, aby z zawartością ofert nie można było zapoznać się przed upływem terminu ich otwarcia (art. 221 nowego P.z.p.)

Wymogi dotyczące otwarcia ofert i moment podjęcia czynności

Otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia (art. 86 ust. 2 P.z.p.

Otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert (art. 222 ust. 1 nowego P.z.p.)

Awaria systemu

Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii (art. 222 ust. 2 nowego P.z.p.)

Informacja o zmianie terminu otwarcia ofert

Zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania (art. 222 ust. 3 nowego P.z.p.)

Podanie kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia

Bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 P.z.p.)

Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 nowego P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego w tracie sesji otwarcia ofert

Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego po otwarciu ofert

Niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informacje dotyczące:

1) kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;

2) firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie;

3) ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o:

1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte;

2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach (art. 222 ust. 5 nowego P.z.p.)

Powyższe zestawienie ukazuje, że ustawodawca nie tylko zrezygnował z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania jawnej i otwartej dla publiczności sesji otwarcia ofert, ale również w szerszym niż aktualnie zakresie dostosował wskazaną materię do zinformatyzowanej rzeczywistości.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Wyjątki od elektronizacji a sesja otwarcia ofert

Pomimo zasadności zrezygnowania z sesji otwarcia ofert, która stała się zbędna w szczególności wobec elektronicznego zabezpieczania ofert (szyfrowania), po pierwsze należy wskazać, ze w początkowym okresie obowiązywania nowych regulacji, wprowadzone zmiany mogą zostać przyjęte przez niektórych wykonawców ze zdziwieniem, które może generować po stronie zamawiających, konieczność przekonania pretendentów o istnieniu podstaw prawnych do niedozwolenia im w uczestniczeniu w otwarciu ofert. Nieprzewidziane dozwolenie wykonawcy na udział w otwarciu ofert może być kwalifikowane jako naruszenie reguły równego traktowania wykonawców, poprzez uprzywilejowanie jednego z nich. Zważając na powyższe zasadne jest wyraźne podkreślenie ww. kwestii w SWZ a nawet opublikowanie stosownej informacji na stronie internetowej na której zamieszczane są informacje dotyczące postępowania. Powyższe zjawisko, immanentnie związane ze zmianami, z pewnością będzie miało charakter przejściowy.

Po drugie należy zastanowić się czy zamawiający jest uprawniony do przeprowadzenia sesji otwarcia ofert na starych zasadach np. w sytuacji w której odstąpi w trybie art. 65 nowego P.z.p. od użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert. Przychylając się do odpowiedzi pozytywnej, należy wskazać na uzasadnienie projektu ustawy, w którym wskazano, że „ustawa nie wymaga od zamawiającego, tak jak ma to miejsce w dotychczasowym stanie prawnym, publicznego otwarcia ofert, ale również nie wyłącza takiej możliwości. Otwarcie ofert oznacza możliwość zapoznania się osób upoważnionych po stronie zamawiającego z treścią ofert.” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 63). W sytuacji w której zamawiający odstąpi od stosowania narzędzi komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert, przeprowadzenie tradycyjnej sesji otwarcia ofert, będzie uzasadnione dodatkowo zasadami prawa zamówień publicznych w tym zasadą przejrzystości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie katalogu informacji przekazywanych po otwarciu ofert

Katalog informacji publikowanych przez zamawiającego po otwarciu ofert, zakodowany w art. 222 ust. 5 nowego P.z.p. zawiera mniej pozycji niż przewidziany w art. 86 ust. 5 nowego P.z.p. Zamawiający po otwarciu ofert, nie tylko nie będzie musiał publikować informacji o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (którą to informację zamieści na stronie przez otwarciem ofert), ale również nie będzie zobowiązany to informowania o wynikających z ofert:

  1. terminach wykonania zamówienia,
  2. okresach gwarancji,
  3. warunkach płatności.

Redukcję katalogu informacji zamieszczanych po otwarciu ofert należy uznać za zasadną, m.in. w celu ograniczenia zakresu w jakim zamawiający muszą formułować zwrot „zgodnie z SIWZ” (SWZ), albowiem wskazane parametry w konkretnym postępowaniu nie były kształtowane przez wykonawcę. Zasadne mogłoby być jednak zobowiązanie zamawiających do zamieszczania informacji o wszystkich parametrach oferty ocenianych z wykorzystaniem mierników transakcyjno-kontraktowych przewidzianych w SWZ (kryteriów oceny ofert). Praktyka w tym zakresie kształtuje się bowiem w sposób zróżnicowany.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA