REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie nowego P.z.p. zrezygnowano z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania sesji otwarcia ofert. W rezultacie z końcem 2020 roku społeczność zamówień publicznych pożegna „jawne otwarcia ofert” i towarzyszące im spotkania zamawiających z wykonawcami w trakcie których następowało otwieranie kopert/plików z ofertami.

Otwarcie ofert dziś i jutro

Aktualnie, materię otwarcia ofert reguluje art. 86 P.z.p., którego następcami będą art. 221 i 222 nowego P.z.p.

REKLAMA

Regulowana materia

art. 86 P.z.p.

art. 221 i 222 nowego P.z.p.

Obowiązek zapewnienia tajności oferty przed terminem otwarcia ofert

Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu otwarcia (art. 86 ust. 1 P.z.p.)

Zamawiający zapewnia, aby z zawartością ofert nie można było zapoznać się przed upływem terminu ich otwarcia (art. 221 nowego P.z.p.)

Wymogi dotyczące otwarcia ofert i moment podjęcia czynności

Otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia (art. 86 ust. 2 P.z.p.

Otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert (art. 222 ust. 1 nowego P.z.p.)

Awaria systemu

Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii (art. 222 ust. 2 nowego P.z.p.)

Informacja o zmianie terminu otwarcia ofert

Zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania (art. 222 ust. 3 nowego P.z.p.)

Podanie kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia

Bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 P.z.p.)

Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 nowego P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego w tracie sesji otwarcia ofert

Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego po otwarciu ofert

Niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informacje dotyczące:

1) kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;

2) firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie;

3) ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o:

1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte;

2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach (art. 222 ust. 5 nowego P.z.p.)

Powyższe zestawienie ukazuje, że ustawodawca nie tylko zrezygnował z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania jawnej i otwartej dla publiczności sesji otwarcia ofert, ale również w szerszym niż aktualnie zakresie dostosował wskazaną materię do zinformatyzowanej rzeczywistości.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Wyjątki od elektronizacji a sesja otwarcia ofert

Pomimo zasadności zrezygnowania z sesji otwarcia ofert, która stała się zbędna w szczególności wobec elektronicznego zabezpieczania ofert (szyfrowania), po pierwsze należy wskazać, ze w początkowym okresie obowiązywania nowych regulacji, wprowadzone zmiany mogą zostać przyjęte przez niektórych wykonawców ze zdziwieniem, które może generować po stronie zamawiających, konieczność przekonania pretendentów o istnieniu podstaw prawnych do niedozwolenia im w uczestniczeniu w otwarciu ofert. Nieprzewidziane dozwolenie wykonawcy na udział w otwarciu ofert może być kwalifikowane jako naruszenie reguły równego traktowania wykonawców, poprzez uprzywilejowanie jednego z nich. Zważając na powyższe zasadne jest wyraźne podkreślenie ww. kwestii w SWZ a nawet opublikowanie stosownej informacji na stronie internetowej na której zamieszczane są informacje dotyczące postępowania. Powyższe zjawisko, immanentnie związane ze zmianami, z pewnością będzie miało charakter przejściowy.

Po drugie należy zastanowić się czy zamawiający jest uprawniony do przeprowadzenia sesji otwarcia ofert na starych zasadach np. w sytuacji w której odstąpi w trybie art. 65 nowego P.z.p. od użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert. Przychylając się do odpowiedzi pozytywnej, należy wskazać na uzasadnienie projektu ustawy, w którym wskazano, że „ustawa nie wymaga od zamawiającego, tak jak ma to miejsce w dotychczasowym stanie prawnym, publicznego otwarcia ofert, ale również nie wyłącza takiej możliwości. Otwarcie ofert oznacza możliwość zapoznania się osób upoważnionych po stronie zamawiającego z treścią ofert.” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 63). W sytuacji w której zamawiający odstąpi od stosowania narzędzi komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert, przeprowadzenie tradycyjnej sesji otwarcia ofert, będzie uzasadnione dodatkowo zasadami prawa zamówień publicznych w tym zasadą przejrzystości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie katalogu informacji przekazywanych po otwarciu ofert

Katalog informacji publikowanych przez zamawiającego po otwarciu ofert, zakodowany w art. 222 ust. 5 nowego P.z.p. zawiera mniej pozycji niż przewidziany w art. 86 ust. 5 nowego P.z.p. Zamawiający po otwarciu ofert, nie tylko nie będzie musiał publikować informacji o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (którą to informację zamieści na stronie przez otwarciem ofert), ale również nie będzie zobowiązany to informowania o wynikających z ofert:

  1. terminach wykonania zamówienia,
  2. okresach gwarancji,
  3. warunkach płatności.

Redukcję katalogu informacji zamieszczanych po otwarciu ofert należy uznać za zasadną, m.in. w celu ograniczenia zakresu w jakim zamawiający muszą formułować zwrot „zgodnie z SIWZ” (SWZ), albowiem wskazane parametry w konkretnym postępowaniu nie były kształtowane przez wykonawcę. Zasadne mogłoby być jednak zobowiązanie zamawiających do zamieszczania informacji o wszystkich parametrach oferty ocenianych z wykorzystaniem mierników transakcyjno-kontraktowych przewidzianych w SWZ (kryteriów oceny ofert). Praktyka w tym zakresie kształtuje się bowiem w sposób zróżnicowany.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

REKLAMA

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

REKLAMA

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA