UZP: Jak w specustawie stosować prawo zamówień publicznych?
REKLAMA
REKLAMA
Urząd Zamówień Publicznych opublikował informację na temat wyłączeń stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przewidzianych w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy.
REKLAMA
Publikacja specustawy
W sobotę 12 marca br. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Jak przypomina UZP, przewidziano w niej następujące wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Jak stosować prawo zamówień publicznych do art. 12 specustawy?
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy - nie stosuje się przepisów ustawy Pzp do zamówień publicznych niezbędnych do:
• zapewnienia pomocy, o której mowa w art. 12 ust. 1–4, 18 i 19 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne,
• informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy
UZP zaznacza, że „udzielając powyższych zamówień, zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 12 ust. 6, podając:
- nazwę i adres siedziby zamawiającego;
- datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
- opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
- cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
- wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
- nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa”.
Jak stosować prawo zamówień publicznych do art. 8 specustawy?
Kolejne wyłączenie stosowania Pzp przewidziane jest w art. 8 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Zgodnie z nim przepisy dotyczące wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy Pzp oraz obowiązku zamieszczania informacji o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych zawarte w art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy stosuje się również do zamówień publicznych niezbędnych do:
• realizacji zadań, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, przez organy gmin,
• zakupu sprzętu i usług, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy
Jak stosować prawo zamówień publicznych do art. 26 specustawy?
Jak podaje UZP, zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp również do zamówień publicznych niezbędnych do:
• zapewnienia prawa do świadczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1–4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy,
• dofinansowania, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
UZP zwraca uwagę, że w tym przypadku, zgodnie art. 26 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, podmiot udzielający powyższego zamówienia w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono tego zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o jego udzieleniu, w której podaje te same informacje co w przypadku zastosowania art. 12 ust. 7.
Jak stosować prawo zamówień publicznych do art. 80 specustawy?
Kolejny przypadek wyłączenia stosowania Pzp opisany jest w art. 80 pkt 5 lit. c ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w zakresie dodawanego w art. 112 ust. 5 w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1108 i 1918). I tak zgodnie z nim Pzp nie stosuje się do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia opieki medycznej i pomocy, o których mowa w art. 112 ust. 1 tej ustawy, przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Art. 82 specustawy a prawo zamówień publicznych
Ostatni wymieniony przez UZP przypadek, gdy nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, dotyczy art. 82 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w zakresie dodawanego art. 7c ust. 1 w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261).
Zgodnie z nim do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń, o których mowa w art. 7a ust. 1 tej ustawy, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.
W tym przypadku, stosownie do art. 7c ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym, zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 7c ust. 1 tej ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje te same informacje co w przypadku zastosowania art. 12 ust. 7.
Specustawa weszła w życie 24 lutego 2022 r.
UZP przypomniał również, że zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, ustawa ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 24 lutego 2022 r., z wyjątkiem: art. 12 ust. 10–16, art. 72 oraz art. 89, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia oraz art. 95, który wchodzi w życie z dniem 27 marca 2022 r. Oznacza to, że ww. regulacje obowiązują z mocą wsteczną, tj. od dnia 24 lutego 2022 r.
REKLAMA
REKLAMA