REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wartość kredytów a zasady organizacji przetargów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

Gmina zamierza przeprowadzić postępowanie przetargowe na udzielenie dwóch kredytów. Jednego na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, a drugiego na pokrycie własnych należności. Szacunkowa wartość zamówienia każdego z kredytów jest poniżej progu określonego w art. 11 ust. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Natomiast szacunkowa wartość obydwu kredytów łącznie jest powyżej tego progu. Czy przeprowadzenie dwóch postępowań na każdy z kredytów oddzielnie w trybie procedury krajowej nie będzie stanowiło podziału zamówienia w celu pominięcia tzw. procedury europejskiej?

Odpowiedź Wartość zamówienia publicznego stanowi – zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) – całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Jednocześnie zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów Pzp dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Należy zauważyć, że w przedmiotowym przypadku wartość każdego kredytu jest mniejsza od progu unijnego, co powodowałoby obowiązek stosowania tzw. procedury uproszczonej (krajowej) z publikacją ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (dalej: BZP). Niemniej jednak łączna wartość zamówień na te dwa kredyty jest większa od progu unijnego. Dlatego w celu stwierdzenia, czy zamawiający może przy udzieleniu zamówienia na kredyt na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i na kredyt na pokrycie własnych należności nie stosować przepisów Pzp, należy ustalić, czy wymienione zamówienia są przedmiotowo tożsame.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie Przy ustaleniu tożsamości przedmiotowej zamówień należy brać pod uwagę przede wszystkim przeznaczenie zamawianych usług (czy jest takie samo czy nie) oraz ich dostępność u jednego wykonawcy. Z odrębnymi zamówieniami ma się do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie i nie jest możliwy jego zakup u tego samego wykonawcy. W przeciwnym razie, tzn. gdy udzielane zamówienia (tu na kredyt) mają to samo przeznaczenie oraz dodatkowo istnieje możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy, zamawiający powinien rozważyć, czy nie ma w tym przypadku do czynienia z zamówieniami udzielanymi w częściach, a tym samym z obowiązkiem sumowania ich wartości. Oczywiście, o ile istnieje pomiędzy nimi związek czasowy, tzn. zamawiający, planując udzielanie zamówienia, jest w stanie przewidzieć konieczność udzielenia kolejnego.

W mojej ocenie, w odniesieniu do opisanych w pytaniu zamówień, dopuszczalne byłoby przyjęcie, że nie ma się do czynienia z jednym zamówieniem w rozumieniu Pzp. Przeznaczenie (cel) jednego kredytu (tj. na pokrycie własnych należności) jest inne niż drugiego kredytu (tj. na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). To oznacza, że wartość każdego kredytu można oszacować oddzielnie i zastosować do jego udzielenia przepisy właściwe dla tego szacunku, tj. procedurę krajową z zamieszczeniem ogłoszenia w BZP, a nie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zamawiający może także przyjąć bardziej rygorystyczne podejście (choć nie wydaje się to konieczne, ale być może uzna je za bardziej „bezpieczne”), czyli przyjąć, że ma do czynienia z zamówieniem na kredyt udzielanym w częściach, z których każda (w odniesieniu do danego rodzaju kredytu) stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia. Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia reguluje art. 32 ust. 4 Pzp, zgodnie z którym, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.

REKLAMA

Podstawa prawna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 87, poz. 484)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA