REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Justyna Kyć
Wykonawcy należący do tej samej grupy kaitałowej, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Wykonawcy należący do tej samej grupy kaitałowej, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na fakt, iż na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że uczciwa konkurencja nie zostanie zachwiana poprzez udział dwóch lub więcej podmiotów z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu, wykonawcy powinni dokładnie opisać w jaki sposób zamierzają realizować zamówienie. Przydatne może być też wykazanie, że wykonawcy, choć należą do tej samej grupy kapitałowej, konkurują ze sobą na danym rynku.

Wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej

Analiza przepisu art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p. prowadzi do wniosku, że ustawodawca wprowadza domniemanie zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu, w którym uczestniczą co najmniej dwa podmioty z tej samej grupy kapitałowej. Mimo to, ustawodawca nie wyklucza całkowicie możliwości ich udziału w jednym postępowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady zatem wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej powinni zostać wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, chyba że wykażą, że istniejące pomiędzy nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji.

Aby umożliwić zamawiającym przeprowadzenie weryfikacji, czy powiązania kapitałowe prowadzą do naruszenia konkurencji, ustawodawca daje im narzędzie w postaci możliwości żądania od wykonawców wyjaśnień w zakresie ich wzajemnych powiązań. Niestety brak w p.z.p. wskazówek co do charakteru i treści tych wyjaśnień oraz przede wszystkim sposobu, w jaki wykonawcy mogą wykazać, że złożenie przez nich odrębnych ofert nie powoduje zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu. W szczególności ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć przez „wykazanie”, a mianowicie czy jest to to samo co „udowodnienie” czy też raczej „uprawdopodobnienie”. P.z.p. nie wymaga również tego, by wykonawca „wykazał” brak powiązań w oparciu o dokumenty urzędowe.

Brak wreszcie w ustawie wskazówek dla zamawiającego w zakresie tego, jakimi kryteriami powinien się on kierować przy ocenie, czy spełnione zostały przesłanki do wykluczenia wykonawcy. Art. 24b ust. 2 p.z.p. mówi jedynie o tym, iż zamawiający przy ocenie wyjaśnień bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności wpływ powiązań między wykonawcami należącymi do tej samej grupy kapitałowej na ich zachowania w postępowaniu oraz zachowanie uczciwej konkurencji.

REKLAMA

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone w art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p. domniemanie powoduje, że na wykonawcach spoczywa ciężar dowód w zakresie wykazania braku wpływu wzajemnych powiązań na uczciwą konkurencję. Jednakże, w przypadku złożenia przez wykonawców wyjaśnień, o których mowa w art. 24b ust. 2 p.z.p., to zamawiający będzie musiał uzasadnić swoją ocenę tych wyjaśnień. W praktyce powinno to wyglądać w ten sposób, że w zawiadomieniu o dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający wskazuje dlaczego uznał (lub nie uznał) wyjaśnień wykonawców za wystarczające dla obalenia domniemania zachwiania uczciwej konkurencji.
Wpływ na wynik badania może mieć m.in. to, czy pomiędzy ofertami wykonawców występują różnice mogące świadczyć o samodzielności ich przygotowania oraz o podejmowaniu niezależnych decyzji. Na ocenę wiarygodności wyjaśnień wykonawców może wpłynąć również to, że wykonawcy wezwani do złożenia wyjaśnień, składają oświadczenia o identycznej treści.

Przedmiotem wyjaśnień składanych przez wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej powinny być ich relacje i to w zakresie, w jakim mają one potencjalny, a niekoniecznie realny wpływ na zachwianie uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w badanym postępowaniu. Wyjaśnienia powinny przy tym rozstrzygać wszelkie wątpliwości, tak, by zamawiający nie musiał ich następnie samodzielnie interpretować. Z uwagi na fakt, iż na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że uczciwa konkurencja nie zostanie zachwiana poprzez udział dwóch lub więcej podmiotów z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu, wykonawcy powinni dokładnie opisać w jaki sposób zamierzają realizować zamówienie. Przydatne może być też wykazanie, że wykonawcy, choć należą do tej samej grupy kapitałowej, konkurują ze sobą na danym rynku. Przy dokonywaniu oceny wyjaśnień złożonych przez wykonawców, zamawiający powinien mieć na względzie całokształt okoliczności – wykonawcy składają wszak w postępowaniu odpisy z KRS, na podstawie których ustalić można powiązania osobowe pomiędzy nimi. Zamawiający może również posiadać wiedzę na temat poszczególnych wykonawców, wynikającą z innych prowadzonych przez niego postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Te wszystkie okoliczności należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w przedmiocie wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia. Jeśli mając na względzie całokształt okoliczności, zamawiający dojdzie do wniosku, że wyjaśnienia wykonawców są niewiarygodne bądź nie rozstrzygają jego wszelkich wątpliwości co do zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to ma on obowiązek wykluczyć tych wykonawców z postępowania. Należy jednakże mieć na uwadze, że przepis zakazujący udziału wykonawców z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu jest niedoskonały w tym sensie, że precyzuje w jaki sposób wykonawcy powinni wykazać, że ich udział w postępowaniu nie naruszy uczciwej konkurencji. Również orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej jest w tym zakresie jeszcze skąpe. Zamawiający powinni zatem liczyć z możliwością złożenia przez niezadowolonych wykonawców odwołania do KIO. Aby się przed tym zabezpieczyć, zamawiający może jedynie w sposób przekonujący uzasadnić swoje wątpliwości wynikające z analizy treści wyjaśnień złożonych przez wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej.

Zobacz również: Umowa o podwykonawstwo - definicja

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA