REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Justyna Kyć
Wykonawcy należący do tej samej grupy kaitałowej, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Wykonawcy należący do tej samej grupy kaitałowej, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na fakt, iż na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że uczciwa konkurencja nie zostanie zachwiana poprzez udział dwóch lub więcej podmiotów z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu, wykonawcy powinni dokładnie opisać w jaki sposób zamierzają realizować zamówienie. Przydatne może być też wykazanie, że wykonawcy, choć należą do tej samej grupy kapitałowej, konkurują ze sobą na danym rynku.

Wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej

Analiza przepisu art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p. prowadzi do wniosku, że ustawodawca wprowadza domniemanie zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu, w którym uczestniczą co najmniej dwa podmioty z tej samej grupy kapitałowej. Mimo to, ustawodawca nie wyklucza całkowicie możliwości ich udziału w jednym postępowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady zatem wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej powinni zostać wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, chyba że wykażą, że istniejące pomiędzy nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji.

Aby umożliwić zamawiającym przeprowadzenie weryfikacji, czy powiązania kapitałowe prowadzą do naruszenia konkurencji, ustawodawca daje im narzędzie w postaci możliwości żądania od wykonawców wyjaśnień w zakresie ich wzajemnych powiązań. Niestety brak w p.z.p. wskazówek co do charakteru i treści tych wyjaśnień oraz przede wszystkim sposobu, w jaki wykonawcy mogą wykazać, że złożenie przez nich odrębnych ofert nie powoduje zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu. W szczególności ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć przez „wykazanie”, a mianowicie czy jest to to samo co „udowodnienie” czy też raczej „uprawdopodobnienie”. P.z.p. nie wymaga również tego, by wykonawca „wykazał” brak powiązań w oparciu o dokumenty urzędowe.

Brak wreszcie w ustawie wskazówek dla zamawiającego w zakresie tego, jakimi kryteriami powinien się on kierować przy ocenie, czy spełnione zostały przesłanki do wykluczenia wykonawcy. Art. 24b ust. 2 p.z.p. mówi jedynie o tym, iż zamawiający przy ocenie wyjaśnień bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności wpływ powiązań między wykonawcami należącymi do tej samej grupy kapitałowej na ich zachowania w postępowaniu oraz zachowanie uczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wprowadzone w art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p. domniemanie powoduje, że na wykonawcach spoczywa ciężar dowód w zakresie wykazania braku wpływu wzajemnych powiązań na uczciwą konkurencję. Jednakże, w przypadku złożenia przez wykonawców wyjaśnień, o których mowa w art. 24b ust. 2 p.z.p., to zamawiający będzie musiał uzasadnić swoją ocenę tych wyjaśnień. W praktyce powinno to wyglądać w ten sposób, że w zawiadomieniu o dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający wskazuje dlaczego uznał (lub nie uznał) wyjaśnień wykonawców za wystarczające dla obalenia domniemania zachwiania uczciwej konkurencji.
Wpływ na wynik badania może mieć m.in. to, czy pomiędzy ofertami wykonawców występują różnice mogące świadczyć o samodzielności ich przygotowania oraz o podejmowaniu niezależnych decyzji. Na ocenę wiarygodności wyjaśnień wykonawców może wpłynąć również to, że wykonawcy wezwani do złożenia wyjaśnień, składają oświadczenia o identycznej treści.

Przedmiotem wyjaśnień składanych przez wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej powinny być ich relacje i to w zakresie, w jakim mają one potencjalny, a niekoniecznie realny wpływ na zachwianie uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w badanym postępowaniu. Wyjaśnienia powinny przy tym rozstrzygać wszelkie wątpliwości, tak, by zamawiający nie musiał ich następnie samodzielnie interpretować. Z uwagi na fakt, iż na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że uczciwa konkurencja nie zostanie zachwiana poprzez udział dwóch lub więcej podmiotów z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu, wykonawcy powinni dokładnie opisać w jaki sposób zamierzają realizować zamówienie. Przydatne może być też wykazanie, że wykonawcy, choć należą do tej samej grupy kapitałowej, konkurują ze sobą na danym rynku. Przy dokonywaniu oceny wyjaśnień złożonych przez wykonawców, zamawiający powinien mieć na względzie całokształt okoliczności – wykonawcy składają wszak w postępowaniu odpisy z KRS, na podstawie których ustalić można powiązania osobowe pomiędzy nimi. Zamawiający może również posiadać wiedzę na temat poszczególnych wykonawców, wynikającą z innych prowadzonych przez niego postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Te wszystkie okoliczności należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w przedmiocie wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia. Jeśli mając na względzie całokształt okoliczności, zamawiający dojdzie do wniosku, że wyjaśnienia wykonawców są niewiarygodne bądź nie rozstrzygają jego wszelkich wątpliwości co do zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to ma on obowiązek wykluczyć tych wykonawców z postępowania. Należy jednakże mieć na uwadze, że przepis zakazujący udziału wykonawców z tej samej grupy kapitałowej w jednym postępowaniu jest niedoskonały w tym sensie, że precyzuje w jaki sposób wykonawcy powinni wykazać, że ich udział w postępowaniu nie naruszy uczciwej konkurencji. Również orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej jest w tym zakresie jeszcze skąpe. Zamawiający powinni zatem liczyć z możliwością złożenia przez niezadowolonych wykonawców odwołania do KIO. Aby się przed tym zabezpieczyć, zamawiający może jedynie w sposób przekonujący uzasadnić swoje wątpliwości wynikające z analizy treści wyjaśnień złożonych przez wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej.

Zobacz również: Umowa o podwykonawstwo - definicja

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA