REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości co do bezstronności to podstawa wyłączenia z udziału w postępowaniu przetargowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Baran
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Sekretarz miasta jest płatnym publicystą lokalnego dziennika. Czy może być on przewodniczącym komisji przetargowej, która rozstrzyga, jaka gazeta wygra przetarg na publikowanie urzędowych ogłoszeń?

Odpowiedź

Nie. Powinien on zostać wyłączony z wykonywania czynności w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinny być bowiem zachowane przede wszystkim podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych, w tym zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Uzasadnienie

Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym zwłaszcza do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Mogą jej zostać powierzone również inne czynności w postępowaniu oraz związane z przygotowaniem postępowania. Do najistotniejszych zadań komisji przetargowej należą występowanie z wnioskiem o unieważnienie postępowania oraz przedstawianie kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy z postępowania, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty. Każdy członek komisji przetargowej dysponuje autonomią w zakresie podejmowania i wyrażania stanowisk oraz oświadczeń i opinii dotyczących przedmiotu jej pracy.

Żeby zapewnić poszanowanie podstawowych zasad udzielania zamówień, a także bezstronność działań komisji przetargowej, osoby uczestniczące w postępowaniu o udzielenie zamówienia (a więc i członkowie komisji przetargowej) mają obowiązek złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wymienionych w art. 17 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Przepis ten ma zapobiegać sytuacjom, gdy osoby uczestniczące w postępowaniu o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego miałyby jakiekolwiek powiązania z wykonawcami uczestniczącymi w postępowaniu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1, osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:

l ubiegają się o udzielenie tego zamówienia,

l pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,

l przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,

l pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób,

l zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

Jeżeli sekretarz miasta jest przewodniczącym komisji przetargowej, a jednym z wykonawców, którzy złożyli ofertę jest gazeta, w której publikuje on swoje artykuły, mamy do czynienia z zaistnieniem jednej z powyższych okoliczności, a mianowicie z sytuacją pozostawania przez przewodniczącego komisji przetargowej (płatnego publicystę) z wykonawcą (z gazetą) w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że mogłoby to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności. Należy podkreślić, że aby wskazana przesłanka zaistniała, nie musi zachodzić uzasadnione podejrzenie stronniczości. Do wyłączenia wystarczające jest, że określona sytuacja rodzi wątpliwości, a tak niewątpliwie byłoby w tym przypadku. Dlatego jeżeli doszło do przedstawionej sytuacji, zamawiający powinien wyłączyć sekretarza miasta ze składu komisji przetargowej.

Warto wiedzieć, że osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia powinny złożyć oświadczenie na podstawie art. 17 ust. 1 z chwilą powzięcia informacji o wykonawcach uczestniczących w danym postępowaniu. W zależności od trybu udzielania zamówienia może być ono zatem składane na różnym etapie postępowania. I tak oświadczenie składa się:

l w przetargu nieograniczonym - niezwłocznie po otwarciu ofert,

l w przetargu ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnym - po otwarciu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

l w negocjacjach bez ogłoszenia - na etapie wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu.

Jednocześnie należy podkreślić, że jeżeli osoba podlegająca wyłączeniu z postępowania dokonała jakichś czynności po powzięciu okoliczności skutkujących wyłączeniem (dowiedzeniu się, że jednym z wykonawców jest gazeta, w której odpłatnie zamieszcza swoje artykuły), czynności te muszą następnie ulec powtórzeniu. Nie dotyczy to jednak czynności otwarcia ofert oraz innych czynności faktycznych, które nie miały wpływu na wynik postępowania.

Rafał Baran

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA