Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy
REKLAMA
REKLAMA
Czy zamawiający może uzależnić poprawienie omyłki w ofercie od ustalenia stopnia przyczynienia się wykonawcy do jej powstania?
Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych
REKLAMA
Zamawiający może poprawić w ofercie wykonawcy oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. W przypadku tych dwóch pierwszych rodzajów omyłek, możliwość ich poprawienia nie budzi większych wątpliwości interpretacyjnych. Sprowadzają się one bowiem do poprawienia literówek w treści oferty oraz błędów arytmetycznych. Większych wątpliwości nastręcza ustalenie w jaki sposób należy poprawiać trzeci rodzaj omyłek, gdyż nie jest on sprecyzowany w taki sposób, aby móc bez interpretacji samej oferty ustalić czy dana omyłka może zostać poprawiona przez zamawiającego, czy też nie. W przypadku tego rodzaju omyłek bardzo często stosuje się metodę stopnia przyczynienia się wykonawcy do powstania omyłki. Jeżeli zamawiający ustali, że omyłka jest tak oczywista, że wykonawca dochowując należytej staranności nie powinien jej popełnić, to nie poprawia tej omyłki, ale odrzuca samą ofertę. W związku z powyższym powstaje w praktyce wątpliwość czy opisana metoda ustalania tego rodzaju omyłek jest dopuszczalna, skoro ustawa nie przewiduje, aby znikomy stopień przyczynienia się wykonawcy do powstania omyłki był warunkiem poprawienia jej przez zamawiającego.
REKLAMA
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 16 stycznia 2015 r., sygn. akt: KIO 2768/14 (LEX nr 1651242) stwierdziła, że: „stopień zawinienia (przyczynienia się) wykonawcy do powstania omyłki pozbawiony jest doniosłości prawnej, gdyż art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. nie uzależnia poprawienia omyłki od tego, czy wykonawca jest, czy nie jest winien jej powstania, jednak aby omyłka w treści oferty była możliwa do poprawienia, musi być tego rodzaju, by niezbędnej poprawy zamawiający mógł dokonać samodzielnie, a ponadto omyłka nie może być istotna.”
Wynika z powyższego, iż zamawiający nie może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego tylko powodu, że wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania. Brak jest bowiem podstawy prawnej do takich działań. Słusznie izba wskazała w powyższym wyroku, że jedynymi podstawami do niepoprawienia przez zamawiającego omyłki jest ustalenie, że nie jest możliwe samodzielne jej poprawienie przez niego lub omyłka tak jest istotna. Przesłanki odmowy poprawienia omyłki wynikają wprost z ustawy i tylko je winien badać zamawiający. Wszelkie inne stosowane przez zamawiającego przesłanki odmowy poprawienia omyłki są niedopuszczalne, gdyż ustawa nie przewiduje ich stosowania, o czym wielokrotnie zapomina zamawiający.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.