REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia
Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia

REKLAMA

REKLAMA

Wytyczne CBA dla administracji publicznej poruszają też tematykę szkoleń. Według mnie jest to bardzo słuszne. Zwykle się mawia, że najsłabszym elementem systemu jest człowiek. Ja dodaję, że człowiek jest też najsilniejszym elementem systemu. O ile go przeszkolimy.

Dlaczego jednym z komponentów systemów antykorupcyjnych są szkolenia?

W wytycznych CBA również wskazuje, że podstawą prawidłowego funkcjonowania systemy antykorupcyjnego (obejmującego rozwiązania organizacyjne i prawne) jest odpowiednio przygotowana do tego kadra.

REKLAMA

REKLAMA

Co powinien znać pracownik, by właściwie wykonywać swe obowiązki?

Według CBA, aby właściwie wykonywać powierzone obowiązki, pracownik powinien znać:

  1. określone przepisy prawa powszechnie obowiązującego, których znajomość wymagana jest na danym stanowisku,
  2. wewnętrzne procedury obowiązujące w danym urzędzie,
  3. przyjęty w urzędzie tryb postępowania oraz kulturę organizacyjną.

Co powinien obejmować cykl szkoleniowy dla nowo zatrudnionych pracowników aby zapewnić skuteczność systemowi antykorupcyjnemu?

CBA, w wytycznych wskazuje, że cykl szkoleniowy dla nowo zatrudnionych pracowników aby zapewniało skuteczność systemowi antykorupcyjnemu, powinien obejmować m.in. następujące zagadnienia:

  1. etyka jako podstawowy element kształtowania. właściwych postaw pracowników urzędu (uzupełnienie może stanowić dostępny online program szkoleniowy Szefa Służby Cywilnej),
  2. kultura uczciwości w urzędzie (pojęcia takie jak: publiczne/państwowe, dobro wspólne itp.),
  3. misja służby publicznej i etos zawodowy,
  4. rola i specyfika urzędu w odniesieniu do działania na rzecz obywateli i ekonomizacji działalności sektora publicznego.

Czy według wytycznych CBA urzędnicy powinni być jeszcze z czegoś przeszkoleni?

Według wytycznych CBA, po zapoznaniu się z kwestiami podstawowymi i ich opanowaniu urzędnicy powinni zostać przeszkoleni w zakresie przeciwdziałania korupcji. Jako uzupełnienie CBA proponuje szkolenia dostępne na platformie e-learningowej CBA.

REKLAMA

Co powinno uwzględniać i objaśniać, według wytycznych CBA, szkolenie antykorupcyjne?

Z wytycznych wynika, że szkolenie antykorupcyjne powinno uwzględniać i objaśniać m.in. następujące zagadnienia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. korupcja,
  2. konflikt interesów,
  3. osoba pełniąca funkcję publiczną,
  4. związek z pełnieniem funkcji publicznej,
  5. osoba pełniąca najwyższe rządowe funkcje wykonawcze na poziomie krajowym/centralnym (ang. person entrusted with top executive functions, PTEF),
  6. funkcjonariusz publiczny,
  7. działanie na szkodę interesu publicznego,
  8. sprzedajność urzędnicza (korzyść majątkowa, korzyść osobista, przyjęcie korzyści, przyjęcie obietnicy itd.),
  9. czynność służbowa,
  10. przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków,
  11. zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa,
  12. sposoby postępowania w przypadku zaistnienia korupcji itp.

Czy według CBA należy jeszcze o czymś pamiętać w zakresie szkoleń.

Należy się zgodzić z postulatami CBA, że:

  1. wszystkie szkolenia powinny mieć możliwe praktyczne zastosowanie (sugeruje się formę warsztatów),
  2. szkolenia powinny być obligatoryjne, powszechne (obejmować wszystkich pracowników) i cykliczne (powtarzane co najmniej co dwa lata dla każdego z pracowników). Chciałbym podobnie jak CBA podkreślić, że tylko systematyczna działalność szkoleniowa będzie efektywna i pozwoli zminimalizować ryzyka.

Czy wytyczne CBA mówią coś o szkoleniu kadry kierowniczej?

Podobnie jak CBA, podkreślam, że skuteczność systemów, w tym systemu antykorupcyjnego zależy od przykładu kierownictwa. Dawanie dobrego przykładu podwładnym jest obowiązkiem kadry kierowniczej. Dlatego według CBA, szkolenie antykorupcyjne dla kadry kierowniczej powinno zostać uzupełnione o co najmniej dwa moduły:

  1. rola przełożonego w przeciwdziałaniu korupcji,
  2. rola instytucji w przeciwdziałaniu korupcji.

Osobiście rozszerzyłbym program szkoleń dla kadry kierowniczej o jeszcze parę modułów.

Na zakończenie chciałbym podkreślić, że nie ma efektywnych systemów bez cyklicznych szkoleń pracowników. Dlatego szkolenia to najlepsza inwestycja w bezpieczeństwo.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA