REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia
Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia

REKLAMA

REKLAMA

Wytyczne CBA dla administracji publicznej poruszają też tematykę szkoleń. Według mnie jest to bardzo słuszne. Zwykle się mawia, że najsłabszym elementem systemu jest człowiek. Ja dodaję, że człowiek jest też najsilniejszym elementem systemu. O ile go przeszkolimy.

Dlaczego jednym z komponentów systemów antykorupcyjnych są szkolenia?

W wytycznych CBA również wskazuje, że podstawą prawidłowego funkcjonowania systemy antykorupcyjnego (obejmującego rozwiązania organizacyjne i prawne) jest odpowiednio przygotowana do tego kadra.

REKLAMA

Co powinien znać pracownik, by właściwie wykonywać swe obowiązki?

Według CBA, aby właściwie wykonywać powierzone obowiązki, pracownik powinien znać:

  1. określone przepisy prawa powszechnie obowiązującego, których znajomość wymagana jest na danym stanowisku,
  2. wewnętrzne procedury obowiązujące w danym urzędzie,
  3. przyjęty w urzędzie tryb postępowania oraz kulturę organizacyjną.

Co powinien obejmować cykl szkoleniowy dla nowo zatrudnionych pracowników aby zapewnić skuteczność systemowi antykorupcyjnemu?

CBA, w wytycznych wskazuje, że cykl szkoleniowy dla nowo zatrudnionych pracowników aby zapewniało skuteczność systemowi antykorupcyjnemu, powinien obejmować m.in. następujące zagadnienia:

  1. etyka jako podstawowy element kształtowania. właściwych postaw pracowników urzędu (uzupełnienie może stanowić dostępny online program szkoleniowy Szefa Służby Cywilnej),
  2. kultura uczciwości w urzędzie (pojęcia takie jak: publiczne/państwowe, dobro wspólne itp.),
  3. misja służby publicznej i etos zawodowy,
  4. rola i specyfika urzędu w odniesieniu do działania na rzecz obywateli i ekonomizacji działalności sektora publicznego.

Czy według wytycznych CBA urzędnicy powinni być jeszcze z czegoś przeszkoleni?

Według wytycznych CBA, po zapoznaniu się z kwestiami podstawowymi i ich opanowaniu urzędnicy powinni zostać przeszkoleni w zakresie przeciwdziałania korupcji. Jako uzupełnienie CBA proponuje szkolenia dostępne na platformie e-learningowej CBA.

Co powinno uwzględniać i objaśniać, według wytycznych CBA, szkolenie antykorupcyjne?

Z wytycznych wynika, że szkolenie antykorupcyjne powinno uwzględniać i objaśniać m.in. następujące zagadnienia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. korupcja,
  2. konflikt interesów,
  3. osoba pełniąca funkcję publiczną,
  4. związek z pełnieniem funkcji publicznej,
  5. osoba pełniąca najwyższe rządowe funkcje wykonawcze na poziomie krajowym/centralnym (ang. person entrusted with top executive functions, PTEF),
  6. funkcjonariusz publiczny,
  7. działanie na szkodę interesu publicznego,
  8. sprzedajność urzędnicza (korzyść majątkowa, korzyść osobista, przyjęcie korzyści, przyjęcie obietnicy itd.),
  9. czynność służbowa,
  10. przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków,
  11. zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa,
  12. sposoby postępowania w przypadku zaistnienia korupcji itp.

Czy według CBA należy jeszcze o czymś pamiętać w zakresie szkoleń.

Należy się zgodzić z postulatami CBA, że:

  1. wszystkie szkolenia powinny mieć możliwe praktyczne zastosowanie (sugeruje się formę warsztatów),
  2. szkolenia powinny być obligatoryjne, powszechne (obejmować wszystkich pracowników) i cykliczne (powtarzane co najmniej co dwa lata dla każdego z pracowników). Chciałbym podobnie jak CBA podkreślić, że tylko systematyczna działalność szkoleniowa będzie efektywna i pozwoli zminimalizować ryzyka.

Czy wytyczne CBA mówią coś o szkoleniu kadry kierowniczej?

Podobnie jak CBA, podkreślam, że skuteczność systemów, w tym systemu antykorupcyjnego zależy od przykładu kierownictwa. Dawanie dobrego przykładu podwładnym jest obowiązkiem kadry kierowniczej. Dlatego według CBA, szkolenie antykorupcyjne dla kadry kierowniczej powinno zostać uzupełnione o co najmniej dwa moduły:

  1. rola przełożonego w przeciwdziałaniu korupcji,
  2. rola instytucji w przeciwdziałaniu korupcji.

Osobiście rozszerzyłbym program szkoleń dla kadry kierowniczej o jeszcze parę modułów.

Na zakończenie chciałbym podkreślić, że nie ma efektywnych systemów bez cyklicznych szkoleń pracowników. Dlatego szkolenia to najlepsza inwestycja w bezpieczeństwo.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA