REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji
Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

REKLAMA

REKLAMA

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne?

Według CBA, w celu zapewnienia wykonywania zadań z zakresu przeciwdziałania korupcji, należy utworzyć w instytucji stanowisko (nazwa dowolna, np. pełnomocnik, koordynator, doradca itp.) do spraw przeciwdziałania korupcji. Zgadzam się z opinią CBA, że niezbędne jest skoncentrowanie kompetencji w odniesieniu do tego obszaru, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko rozmycia odpowiedzialności za prawidłową realizację polityki antykorupcyjnej w danym urzędzie. Według starej zasady, że jak odpowiada wielu to nie odpowiada nikt. Przy czym należy pamiętać, że ta osoba odpowiada za system antykorupcyjny, a nie za to czy do korupcji w podmiocie dojdzie czy też nie.

REKLAMA

REKLAMA

Chciałbym zwrócić uwagę, że osoba ds. przeciwdziałania korupcji powinna mieć zapewnione odpowiednie zasoby, co np. w większych instytucjach może oznaczać, że powinna ona stać na czele odpowiedniej komórki organizacyjnej (np. departamentu, działu, sekcji itd.).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

CBA, w wytycznych, jako podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji, wymienia:

REKLAMA

  1. kształtowanie kultury organizacyjnej i budowanie świadomości w zakresie ryzyka korupcyjnego, oraz promowanie kultury uczciwości w instytucji,
  2. dbanie o zachowanie zasad etyki oraz promowanie zachowań zgodnych z normami prawnymi i etycznymi,
  3. tworzenie i wdrażanie efektywnej polityki antykorupcyjnej oraz innych, zbieżnych rozwiązań,
  4. zapewnienie w działaniu instytucji zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisami o charakterze antykorupcyjnym oraz wewnętrznymi regulacjami,
  5. prowadzenie oceny ryzyka korupcyjnego,
  6. szkolenie personelu w zakresie przeciwdziałania korupcji.

CBA, stawia więc przez pracownikiem ds. przeciwdziałania korupcji bardzo ambitne cele. Są one możliwe do realizacji, o ile m.in. zostanie wybrana odpowiednia osoba, będzie miała wsparcie najwyższego kierownictwa, zostanie odpowiednia umocowana i będzie miała odpowiednie zasoby. W innym przypadku to według mnie będzie misja niemożliwa do wykonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka osoba powinna pełnić funkcję pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według wytycznych CBA?

W wytycznych CBA wskazuje, że funkcję pełnomocnika ds. przeciwdziałania korupcji może pełnić osoba:

  1. reprezentująca nienaganne standardy etyczne, ciesząca się zaufaniem oraz szacunkiem współpracowników oraz kierownictwa,
  2. znająca strukturę i sposób funkcjonowania instytucji oraz obowiązujące w niej procedury wewnętrzne,
  3. posiadająca doświadczenie zawodowe oraz wymaganą wiedzę merytoryczną (np. w stosowaniu prawa, kontroli, audycie itp.).

Powyższe wymagania można by uzupełnić lub uszczegółowić ale najważniejsze wymagania wobec osoby na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji zostały wymienione.

Co w wytycznych CBA pisze o uprawnieniach i odpowiedzialności pracownika ds. przeciwdziałania korupcji?

Należy się zgodzić z postulatami CBA, że pracownikowi odpowiedzialnemu za przeciwdziałanie korupcji należy zapewnić odpowiedni stopień niezależności i samodzielności celem efektywnego realizowania zadań. Tak jak pisałem wcześniej, osoba taka powinna posiadać szerokie uprawnienia. Oczywiście osoba na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji, w równie dużym stopniu (adekwatnym do uprawnień) ponosić będzie odpowiedzialność, m.in. w zakresie:

  1. planowania i wdrażania polityki antykorupcyjnej w instytucji,
  2. udzielania porad i formułowania wytycznych w odniesieniu do polityki antykorupcyjnej oraz na temat ryzyka korupcyjnego i rozwiązań służących jego minimalizacji,
  3. przyjmowania oraz procedowania zgłoszeń dotyczących podejrzeń korupcji lub nieprawidłowości w instytucji,
  4. nadzoru i kontroli w obszarze przeciwdziałania korupcji w instytucji, w szczególności oceny realizacji strategii działań antykorupcyjnych oraz stosowania się do zaleceń właściwych organów, np. Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Komu powinien, według wytycznych CBA, podlegać pracownik ds. przeciwdziałania korupcji?

Według CBA, pracownik do spraw przeciwdziałania korupcji powinien podlegać bezpośrednio kierownikowi instytucji oraz składać mu okresowe sprawozdania z realizacji strategii działań antykorupcyjnych, w tym zarządzania działaniami antykorupcyjnymi w jednostce.

Czy według CBA, osobie na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji można powierzyć inne obowiązki?

Według CBA, zadania z zakresu przeciwdziałania korupcji mogą być powierzone pracownikowi jako jedyny obszar jego obowiązków lub mogą stanowić dodatkową ich część. CBA zaleca, by w sytuacji gdy pracownik realizuje również inne zadania, rozważyć ich redukcję, jak również przyznanie mu odpowiedniej gratyfikacji, np. w formie stałego dodatku specjalnego. Według CBA, podejmując decyzję w tej sprawie należy wziąć pod uwagę m.in. wielkość instytucji, ryzyko korupcyjne czy skalę kontaktów instytucji z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami czy lobbystami.

Na koniec chciałbym zwrócić Państwa uwagę, że wybór odpowiedniej osoby na stanowisko ds. przeciwdziałania korupcji jest kluczowy. Oczywiście jeżeli zabraknie np. zaangażowania najwyższego kierownictwa to ta osoba najpewniej nie będzie w stanie wykonać swego zadania. Ale zaangażowanie najwyższego kierownictwa i odpowiednia osoba na tym stanowisku to ważna część przepisu na sukces.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA