REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji
Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

REKLAMA

REKLAMA

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne?

Według CBA, w celu zapewnienia wykonywania zadań z zakresu przeciwdziałania korupcji, należy utworzyć w instytucji stanowisko (nazwa dowolna, np. pełnomocnik, koordynator, doradca itp.) do spraw przeciwdziałania korupcji. Zgadzam się z opinią CBA, że niezbędne jest skoncentrowanie kompetencji w odniesieniu do tego obszaru, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko rozmycia odpowiedzialności za prawidłową realizację polityki antykorupcyjnej w danym urzędzie. Według starej zasady, że jak odpowiada wielu to nie odpowiada nikt. Przy czym należy pamiętać, że ta osoba odpowiada za system antykorupcyjny, a nie za to czy do korupcji w podmiocie dojdzie czy też nie.

REKLAMA

Chciałbym zwrócić uwagę, że osoba ds. przeciwdziałania korupcji powinna mieć zapewnione odpowiednie zasoby, co np. w większych instytucjach może oznaczać, że powinna ona stać na czele odpowiedniej komórki organizacyjnej (np. departamentu, działu, sekcji itd.).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

CBA, w wytycznych, jako podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji, wymienia:

  1. kształtowanie kultury organizacyjnej i budowanie świadomości w zakresie ryzyka korupcyjnego, oraz promowanie kultury uczciwości w instytucji,
  2. dbanie o zachowanie zasad etyki oraz promowanie zachowań zgodnych z normami prawnymi i etycznymi,
  3. tworzenie i wdrażanie efektywnej polityki antykorupcyjnej oraz innych, zbieżnych rozwiązań,
  4. zapewnienie w działaniu instytucji zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisami o charakterze antykorupcyjnym oraz wewnętrznymi regulacjami,
  5. prowadzenie oceny ryzyka korupcyjnego,
  6. szkolenie personelu w zakresie przeciwdziałania korupcji.

CBA, stawia więc przez pracownikiem ds. przeciwdziałania korupcji bardzo ambitne cele. Są one możliwe do realizacji, o ile m.in. zostanie wybrana odpowiednia osoba, będzie miała wsparcie najwyższego kierownictwa, zostanie odpowiednia umocowana i będzie miała odpowiednie zasoby. W innym przypadku to według mnie będzie misja niemożliwa do wykonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka osoba powinna pełnić funkcję pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według wytycznych CBA?

W wytycznych CBA wskazuje, że funkcję pełnomocnika ds. przeciwdziałania korupcji może pełnić osoba:

  1. reprezentująca nienaganne standardy etyczne, ciesząca się zaufaniem oraz szacunkiem współpracowników oraz kierownictwa,
  2. znająca strukturę i sposób funkcjonowania instytucji oraz obowiązujące w niej procedury wewnętrzne,
  3. posiadająca doświadczenie zawodowe oraz wymaganą wiedzę merytoryczną (np. w stosowaniu prawa, kontroli, audycie itp.).

Powyższe wymagania można by uzupełnić lub uszczegółowić ale najważniejsze wymagania wobec osoby na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji zostały wymienione.

Co w wytycznych CBA pisze o uprawnieniach i odpowiedzialności pracownika ds. przeciwdziałania korupcji?

Należy się zgodzić z postulatami CBA, że pracownikowi odpowiedzialnemu za przeciwdziałanie korupcji należy zapewnić odpowiedni stopień niezależności i samodzielności celem efektywnego realizowania zadań. Tak jak pisałem wcześniej, osoba taka powinna posiadać szerokie uprawnienia. Oczywiście osoba na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji, w równie dużym stopniu (adekwatnym do uprawnień) ponosić będzie odpowiedzialność, m.in. w zakresie:

  1. planowania i wdrażania polityki antykorupcyjnej w instytucji,
  2. udzielania porad i formułowania wytycznych w odniesieniu do polityki antykorupcyjnej oraz na temat ryzyka korupcyjnego i rozwiązań służących jego minimalizacji,
  3. przyjmowania oraz procedowania zgłoszeń dotyczących podejrzeń korupcji lub nieprawidłowości w instytucji,
  4. nadzoru i kontroli w obszarze przeciwdziałania korupcji w instytucji, w szczególności oceny realizacji strategii działań antykorupcyjnych oraz stosowania się do zaleceń właściwych organów, np. Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Komu powinien, według wytycznych CBA, podlegać pracownik ds. przeciwdziałania korupcji?

Według CBA, pracownik do spraw przeciwdziałania korupcji powinien podlegać bezpośrednio kierownikowi instytucji oraz składać mu okresowe sprawozdania z realizacji strategii działań antykorupcyjnych, w tym zarządzania działaniami antykorupcyjnymi w jednostce.

Czy według CBA, osobie na stanowisku ds. przeciwdziałania korupcji można powierzyć inne obowiązki?

REKLAMA

Według CBA, zadania z zakresu przeciwdziałania korupcji mogą być powierzone pracownikowi jako jedyny obszar jego obowiązków lub mogą stanowić dodatkową ich część. CBA zaleca, by w sytuacji gdy pracownik realizuje również inne zadania, rozważyć ich redukcję, jak również przyznanie mu odpowiedniej gratyfikacji, np. w formie stałego dodatku specjalnego. Według CBA, podejmując decyzję w tej sprawie należy wziąć pod uwagę m.in. wielkość instytucji, ryzyko korupcyjne czy skalę kontaktów instytucji z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami czy lobbystami.

Na koniec chciałbym zwrócić Państwa uwagę, że wybór odpowiedniej osoby na stanowisko ds. przeciwdziałania korupcji jest kluczowy. Oczywiście jeżeli zabraknie np. zaangażowania najwyższego kierownictwa to ta osoba najpewniej nie będzie w stanie wykonać swego zadania. Ale zaangażowanie najwyższego kierownictwa i odpowiednia osoba na tym stanowisku to ważna część przepisu na sukces.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA

Cytomegalia wrodzona. Przełomowe badanie z honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia

Wirus cytomegalii u kobiet w ciąży może stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia dziecka. W Klinice Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie realizowany jest projekt POL PRENATAL CMV. To pierwsze badanie w Polsce i drugie na świecie dotyczące zakażenia wewnątrzmacicznego u ciężarnych z pierwotną infekcją wirusem cytomegalii. Jest to przełomowe badanie niekomercyjne, finansowane przez Agencję Badań Medycznych, nad którym honorowy patronat objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna.

Liczba ludności w Polsce [dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec I kwartału 2025 r.

Minimalne warunki utrzymania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie minimalnych warunków utrzymywania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt trafił do konsultacji i opiniowania. Co zawiera? Co się zmieni?

Nowe świadczenie "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej": większa dostępność do skierowań na badania. Jakie badania będzie można zrobić? Kto będzie mógł wystawić skierowanie na badanie? [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami mającymi zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych o charakterze diagnostyczno-profilaktycznym. Położne i pielęgniarki będą mogły wystawiać skierowania na badania w ramach nowego świadczenia "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej". Jakie badania będzie można zrobić?

REKLAMA

W czwartek nawet blisko 30 st. C. Gdzie takie temperatury?

Jest szansa, że w tym roku na Wielkanoc nie będzie śniegu. Od kilku dni pogoda jest wiosenna, w czwartek temperatura wyniesie od 21 do 26 st. C, a w centrum możliwe jest nawet 27 st. C!

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS. Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172)?

REKLAMA