REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?
Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Minęły już dwa lata, gdy w artykule „Compliance. Rewolucja w samorządzie z powodu dyrektywy PE i Rady ws. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE” pisałem, że Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego.

Nie przewidywałem jednak, że projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa może nakładać na organy publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego dodatkowe duże i trudne obowiązki.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie dodatkowe obowiązki na organy publiczne ma nałożyć projektowana ustawa o ochronie sygnalistów?

Zgodnie z  art. 30 ust 2 projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, zgłoszenia zewnętrzne od sygnalistów będą musiały przyjmować, obok Rzecznika Praw Obywatelskich, również organy publiczne.

Organ publiczny będzie musiał ustalić procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych. Ponadto organ publiczny będzie zobowiązany m.in.:

  1. dokonywać wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie należy - ustalić organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych;
  2. przyjmować zgłoszenie zewnętrze – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;
  3. przekazywać zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie nienależącej do zakresu działania tego organu oraz informować o tym zgłaszającego;
  4. podejmować działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
  5. przekazywać zgłaszającemu informację zwrotną,
  6. prowadzić rejestr zgłoszeń zewnętrznych,
  7. wypełniać obowiązki administratora danych osobowych,
  8. sporządzać sprawozdanie zawierające dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych  za każdy rok kalendarzowy,
  9. umieszczać wskazane informacje na stronie Biuletynu Informacji Publicznej,
  10. dokonywać co najmniej raz na 3 lata przeglądu procedury zgłoszeń zewnętrznych.

REKLAMA

Organ publiczny będzie odstępował od przekazania zgłoszenia, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa. Jednocześnie organ publiczny będzie informował zgłaszającego o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia. Organ publiczny odstępując od przekazania będzie mógł poinformować zgłaszającego, że informacja objęta zgłoszeniem należy do trybu podlegającego przepisom odrębnym, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona w innym trybie do rozpatrzenia właściwym organom. Poinformowanie zgłaszającego ma nie wpływać w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana zgłaszającemu będzie musiała zawierać pouczenie w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie podmioty są organami publicznymi w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów?

Zgodnie z ostatnią wersją projektu ustawy, przez organ publiczny rozumie się:

  1. naczelne i centralne organy administracji rządowej,
  2. terenowe organy administracji rządowej
  3. inne organy państwowe z wyłączeniem Rzecznika Praw Obywatelskich,
  4. organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego,
  5. regionalne izby obrachunkowe
  6. Komisję Nadzoru Finansowego

Co to oznacza dla samorządów terytorialnych?

Jeżeli projektowane przepisy ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa wejdą w życie, oznacza to, że każdy wójt/burmistrz/prezydent miasta, zarząd powiatu i zarząd województwa będzie zobowiązany nie tylko do wdrożenia i utrzymania skutecznego systemy przyjmowania wewnętrznych zgłoszeń od sygnalistów, ochrony sygnalistów, podejmowania działań następczych, w tym działań wyjaśniających. Będzie również zobowiązany do wdrożenia i utrzymania systemu przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych od sygnalistów, ochrony sygnalistów, podejmowania działań następczych, w tym działań wyjaśniających.

Czyli zamiast jednego systemy dla sygnalistów, organów publiczne, w tym parę tysięcy jednostek samorządu terytorialnego, będzie musiało prowadzić dwa odrębne systemy dla sygnalistów.  Z tego co wiem, piszę o tym jako jeden z pierwszych.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w związku z powyższymi przepisami?

Po pierwsze chciałbym Państwa uczulić, że w ustawie chodzi nie o procedury (które muszą być, ale z drugiej strony papier przyjmie wszystko), ale o wdrożenie i utrzymanie skutecznych i efektywnych systemów dla sygnalistów.

Po drugie, w projekcie ustawy przewidziano, że  urzędy lub jednostki organizacyjne gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców, nie muszą wdrażać systemów przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych (co nie oznacza, że nie będę one wpływać i że można je będzie schować bezkarnie do szuflady). Nie ma jednak analogicznego wyłączenia w przypadku zgłoszeń zewnętrznych. Może więc być tak, że jednostki organizacyjne gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców myślą, że projektowana ustawa o sygnalistach ich nie dotyczy, a tym czasem nie jest to prawda, bo będą musiały wykonywać obowiązki ustawowe dotyczące zgłoszeń zewnętrznych.

Na zakończenie zwracam uwagę, że pomimo tego, że ustawa powinna wejść w życie przed 17 grudnia 2021 r., to projekt ustawy do dziś nie trafił do Sejmu i nie wiadomo, kiedy i w jakiej treści ustawa zostanie uchwalona. Warto jednak już dziś wdrażać i testować systemy dla Sygnalistów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA