REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?
Compliance: Czy samorządy terytorialne wiedzą o nowych obowiązkach w projekcie ustawy?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Minęły już dwa lata, gdy w artykule „Compliance. Rewolucja w samorządzie z powodu dyrektywy PE i Rady ws. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE” pisałem, że Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego.

Nie przewidywałem jednak, że projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa może nakładać na organy publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego dodatkowe duże i trudne obowiązki.

REKLAMA

Jakie dodatkowe obowiązki na organy publiczne ma nałożyć projektowana ustawa o ochronie sygnalistów?

Zgodnie z  art. 30 ust 2 projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, zgłoszenia zewnętrzne od sygnalistów będą musiały przyjmować, obok Rzecznika Praw Obywatelskich, również organy publiczne.

Organ publiczny będzie musiał ustalić procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych. Ponadto organ publiczny będzie zobowiązany m.in.:

  1. dokonywać wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie należy - ustalić organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych;
  2. przyjmować zgłoszenie zewnętrze – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;
  3. przekazywać zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie nienależącej do zakresu działania tego organu oraz informować o tym zgłaszającego;
  4. podejmować działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
  5. przekazywać zgłaszającemu informację zwrotną,
  6. prowadzić rejestr zgłoszeń zewnętrznych,
  7. wypełniać obowiązki administratora danych osobowych,
  8. sporządzać sprawozdanie zawierające dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych  za każdy rok kalendarzowy,
  9. umieszczać wskazane informacje na stronie Biuletynu Informacji Publicznej,
  10. dokonywać co najmniej raz na 3 lata przeglądu procedury zgłoszeń zewnętrznych.

Organ publiczny będzie odstępował od przekazania zgłoszenia, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa. Jednocześnie organ publiczny będzie informował zgłaszającego o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia. Organ publiczny odstępując od przekazania będzie mógł poinformować zgłaszającego, że informacja objęta zgłoszeniem należy do trybu podlegającego przepisom odrębnym, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona w innym trybie do rozpatrzenia właściwym organom. Poinformowanie zgłaszającego ma nie wpływać w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana zgłaszającemu będzie musiała zawierać pouczenie w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie podmioty są organami publicznymi w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów?

Zgodnie z ostatnią wersją projektu ustawy, przez organ publiczny rozumie się:

  1. naczelne i centralne organy administracji rządowej,
  2. terenowe organy administracji rządowej
  3. inne organy państwowe z wyłączeniem Rzecznika Praw Obywatelskich,
  4. organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego,
  5. regionalne izby obrachunkowe
  6. Komisję Nadzoru Finansowego

Co to oznacza dla samorządów terytorialnych?

REKLAMA

Jeżeli projektowane przepisy ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa wejdą w życie, oznacza to, że każdy wójt/burmistrz/prezydent miasta, zarząd powiatu i zarząd województwa będzie zobowiązany nie tylko do wdrożenia i utrzymania skutecznego systemy przyjmowania wewnętrznych zgłoszeń od sygnalistów, ochrony sygnalistów, podejmowania działań następczych, w tym działań wyjaśniających. Będzie również zobowiązany do wdrożenia i utrzymania systemu przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych od sygnalistów, ochrony sygnalistów, podejmowania działań następczych, w tym działań wyjaśniających.

Czyli zamiast jednego systemy dla sygnalistów, organów publiczne, w tym parę tysięcy jednostek samorządu terytorialnego, będzie musiało prowadzić dwa odrębne systemy dla sygnalistów.  Z tego co wiem, piszę o tym jako jeden z pierwszych.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w związku z powyższymi przepisami?

Po pierwsze chciałbym Państwa uczulić, że w ustawie chodzi nie o procedury (które muszą być, ale z drugiej strony papier przyjmie wszystko), ale o wdrożenie i utrzymanie skutecznych i efektywnych systemów dla sygnalistów.

REKLAMA

Po drugie, w projekcie ustawy przewidziano, że  urzędy lub jednostki organizacyjne gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców, nie muszą wdrażać systemów przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych (co nie oznacza, że nie będę one wpływać i że można je będzie schować bezkarnie do szuflady). Nie ma jednak analogicznego wyłączenia w przypadku zgłoszeń zewnętrznych. Może więc być tak, że jednostki organizacyjne gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców myślą, że projektowana ustawa o sygnalistach ich nie dotyczy, a tym czasem nie jest to prawda, bo będą musiały wykonywać obowiązki ustawowe dotyczące zgłoszeń zewnętrznych.

Na zakończenie zwracam uwagę, że pomimo tego, że ustawa powinna wejść w życie przed 17 grudnia 2021 r., to projekt ustawy do dziś nie trafił do Sejmu i nie wiadomo, kiedy i w jakiej treści ustawa zostanie uchwalona. Warto jednak już dziś wdrażać i testować systemy dla Sygnalistów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

REKLAMA

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

REKLAMA