REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych

Anna Sergiej

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 września 2011 roku Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Nowe przepisy mają na celu likwidowanie barier utrudniających osobom z różnym stopniem niepełnosprawności udział w życiu społecznym.

Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się ma na celu ułatwienie osobom niepełnosprawnym udziału w życiu społecznym, jak również poprzez wybory w życiu politycznym. Podpisując ustawę Prezydent podkreślił, że konsekwentnie podejmowane są działania zmierzające do likwidowania barier między osobami z ułomnościami, a pozostałymi obywatelami.

REKLAMA

REKLAMA

Istotne jest aby organy administracji państwowej i samorządowej jak najszybciej i najlepiej wdrożyły rozwiązania prawne, które są zawarte w ustawie.

Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik

Niepełnosprawny zagłosuje korespondencyjnie

REKLAMA

W ustawie udało się wprowadzić rozwiązania, które dają szansę ludziom niepełnosprawnym uczestniczenia w procesach demokratycznych, poprzez szansę na głosowanie przez pełnomocnika, czy korespondencyjnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba ze znacznym, lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności musi zgłosić taki zamiar w urzędzie gminy najpóźniej 21 dni przed wyborami, czyli do 19 września 2011 roku.

Zgłoszenia można dokonać ustnie, pisemnie, faksem lub pocztą elektroniczną. Powinno ono zawierać: nazwisko i imię, imię ojca, datę urodzenia, PESEL, oświadczenie o wpisaniu do rejestru wyborców, adres stałego zamieszkania, na który ma być wysłany pakiet wyborczy, informację, o jakie wybory chodzi, kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Wyborca może zaznaczyć w zgłoszeniu, że chce zagłosować przy pomocy nakładki w alfabecie Braille`a, wtedy zostaną dołączone do pakietu wyborczego.

Zobacz: Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

Wyborca niepełnosprawny, który zgłosił chęć głosowania korespondencyjnego i otrzymał ze swojego urzędu gminy „pakiet wyborczy”, przekazuje swój głos w zamkniętej „kopercie zwrotnej” listonoszowi Poczty Polskiej.  Poczta Polska w dniu głosowania doręczy przesyłki do obwodowej komisji wyborczej.

Nowe przepisy zapewniają osobom niesłyszącym tłumacza języka migowego w kontaktach z organami administracji publicznej oraz udostępnianie im dokumentów w formie dla nich zrozumiałej. Chęć skorzystania z takiej pomocy należy zgłosić co najmniej trzy dni robocze wcześniej. Wyjątkiem są sytuacje nagłe.

Źródło: KPRP/Poczta Polska

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA